اسماعیل خلیل زاده گفت: اقتصاد تعاون به ساختارهای نوینی در حوزههای تعاونیهای خدمات علمی، مهندسی، پزشکی، دانشگاهی، تعاونیهای دانش بنیاد، تحقیقاتی و اقتصاد دیجیتال نیاز دارد.
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، اسماعیل خلیل زاده نائب رئیس اتاق تعاون ایران گفت: شاید هیچ بخشی از اقتصاد و فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی و علمی را نتوان یافت که اقتصاد تعاون، انگیزه یا بستر حضور در آن را نداشته باشد.
وی ادامه داد: آینده شناسی و آینده گرایی نسلهای اقتصادی در جهان نشان میدهد آینده از آن فعالیتهای تولید ثروت بر اساس مبانی دانش بنیان و دیجیتال است که هم فرصتها و هم مزیتها را در کنار تهدیدها و ریسکها به طور دقیق ارزیابی و برنامه ریزی میکند.
وی گفت: بخش تعاونی هم که اجتماعیترین و مردم سالارترین الگوی اقتصادی محسوب میشود از این روند خارج نیست و باید خود را برای نقش آفرینی در عرصههای نوین آماده کند.
به گفته وی، مزیت مهم بخش تعاونی در این است که از الگوی «توسعه از پایین به بالا» پیروی میکند و همزمان با پیشرفت کاری میتواند مسیر توسعه اجتماعی را هموار کند و، چون متکی به اعضاست معطل فرآیندهای اداری گسترده دولتی نمیماند و پس از تشخیص نیاز و آینده شناسی، برای تولید کالا یا خدمت وارد عمل میشود.
خلیل زاده افزود: این الگو را میتوان مردمیترین و انسان محورترین اقتصاد توصیف کرد و تجربه کشورهای توسعه یافته نشان میدهد تعاونیها بهترین سازمانهایی هستند که موفق شده اند بستر لازم را برای تجمیع نیروهای پراکنده با استعداد و باانگیزه را فراهم کنند.
عضو هیات رئیسه اتاق تعاون ایران، با اشاره به اینکه هر جا نیروهای انسانی تحصیلکرده و متخصص از انباشت تاریخی و علمی و تخصص زیادی برخوردار باشد بستر خوبی برای توسعه دانش بنیان و دیجیتال به شمار میرود، ابراز داشت: همسنجی نیروهای تحصیل کرده و مقاطع تحصیلی بالاتر در استانهایی نظیر تهران با دیگر مناطق کشور نشان میدهد این منطقه میتواند به مدل موفق تری برای استقرار واحدهای کسب و کار دانش بنیان محسوب شود. چراکه جامعه فارغ التحصیلان دانشگاهی یکی از مهمترین و پرمزیتترین رویکردها برای راه اندازی کسب و کارهای دانش بنیان و شرکتهای تعاونی تحصیلکردگان دانشگاهی است.
نائب رئیس اتاق تعاون ایران، بیان داشت: عامل مهم در راه اندازی کسب و کار داشتن تخصص و مهارت است که با آموزش حاصل میشود و باید هنر راه اندازی کسب وکار را به دست آورد.
گفتنی است، ایرانیها سابقه زیادی در عرصه کارهای گروهی دارند که البته عمده این تجارب در گذشته مبتنی بر روشهای سنتی بوده است ودر دوره جدید باید قواعد، مقررات و ساختارهای سازمانی و اجتماعی متناسب با علم روز توسعه یابد. تیم یابی به معنی استفاده از توانمندیهای گروه به عنوان یک فرصت است تا از سواد، تجربه، مهارت، پول و دیگر امکانات مجموعه گروه در مسیر اهداف استفاده شود.
خلیل زاده گفت: کارهای گروهی در میان فارغ التحصیلان دانشگاهی به شدت رو به گسترش است و پارکهای فناوری و مراکز رشد از نمادهای اصلی کسب و کار دانش بنیان محسوب میشود و در هر استان حداقل یک تا دو پارک فناوری ایجاد شده است.
وی در بخش دیگری از این گفتگو خاطرنشان کرد: حوزه دیگر دارای فرصت کارآفرینی IT و ICT است و کسب و کارهای مبتنی بر این فناوریها نیز به شدت در حال گسترش است. از طرف دیگر اقتصاد دیجیتال فرصت فوق العاده برای توسعه بهره وری و بهبود شرایط اقتصادی برای بخش تعاون است که فعالیتی هوشمند و نظارت پذیر و پیش بینی پذیر است.
به گفته این مقام مسئول در بخش تعاون، در انقلاب صنعتی چهارم هم اقتصادی به نام «اقتصاد دیجیتال» ایجاد شده که مبتنی بر فناوری اطلاعات است و به رشد بهره وری و رشد بازدهی در همه تلاشها کمک خواهد کرد.
وی با تاکید بر رشد بخش تعاون در سطح استانها در سراسر کشور، گفت: بخش تعاون در استانهای بزرگ میتواند با توسعه زیرساخت ها، ساماندهی نیروی انسانی خلاق و کار آمد و شکل گیری تعاونیها دانش بنیان؛ الگوی موفقی را در سراسر کشور تبیین ساختار و تقسیم کار کند.
وی در بخش دیگری از این گفتگو، بیان داشت: خدمات درمانی، گردشگری، توسعه علمی روستایی، اطلاع رسانی و شکل گیری زنجیرهای فعالیت کشاورزی و تولید ثروت در سراسر ایران و مدیریت طرفهای تقاضا در کنار کسب و کارهای نوین و مبتنی بر فناوریهای هایتک و شکل گیری دهکده ایرانی تعاونیهای دانش بنیان و دیجیتال از نیازهای کشور است.
نائب رئیس اتاق تعاون گفت: سهم بخش تعاون در اقتصاد ایران در همه بازارهای اقتصاد به ویژه بازار پول، بازار سرمایه و مسکن در حال رشد است، اما تا رسیدن به جایگاه واقعی فاصله دارد. با رویکرد مردم سالار کردن اقتصاد دانش بنیان، بخش تعاون وارد فرایند توسعه جهشی هم خواهد شد و یکی از رمزهای استقرار و تحقق سهم ۲۵ درصدی از اقتصاد ملی ایران در بخش تعاون هم توسعه دانش بنیان است.
وی افزود: از طرف دیگر آغاز شکل گیری تعاون در ایران از پایتخت بوده است، اما این بخش ابتدا در محدوده حداقلی شکل گرفت و عمده رویکردهای آن هم تعاونیهای مصرف و در نهایت تعاونیهای مسکن بوده است. در حوزه مصرف هم توانسته است الگوی مطلوبی از ایجاد شبکه توزیع با قیمتهای متناسب را تقدیم اقتصاد ایران بکند و باید با آینده شناسی علمی و هوشمند توسعه یابد.
وی با اشاره به آمارهای عملکرد تعاون در استان تهران ابراز داشت: در استان تهران ۱۷ هزار و ۹۲۰ تعاونی به ثبت رسیده است و ۶ میلیون و ۱۸۰ هزار نفر در شهرستانهای استان تهران در تعاونیها عضویت دارند. همچنین ۱۳ تعاونی سهام عدالت با عضویت بیش از ۳ میلیون نفر در استان تهران مشغول به فعالیت هستند.
خلیل زاده به تاکید بر ماموریت ویژه بخش تعاون اعلام داشت: در اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی هم توزیع سهام عدالت وتوانمند سازی اقتصادی اقشار کم درآمد از ماموریتهای ویژه تعاون است، اما ادامه روندهای سنتی یا نیمه علمی نمیتواند آینده توسعه بخش تعاون را تضمین کند.
وی یادآور شد: هلدینگهای کسب و کار نوین و دانش بنیان با توجه به ساختار و ویژگیهای خود در جهان مورد توجه است و در ایران هم به ویژه در تهران در حوزه فناوری اطلاعات میتواند توسعه یابد.
به اعتقاد کارشناسان و متخصصان کارآفرینی؛ هلدینگهای کسب و کار با هزینه کمتر میتوانند برندسازی کنند، بازاریابیها را توسعه دهند و هزینههای تحقیقات و توسعه محصول همچنین توزیع کاهش مییابد. همچنین راه اندازی شرکتهای تعاونی زنجیرهای با تنوع زیاد کسب و کار مهم و قابل تحقق است و با همگرایی کسب و کارهای انفرادی خواهد توانست جغرافیای فعالیت را در عرصه ملی و حتی بینالمللی افزایش دهد و از مدل تکثیرشوندگی در کسب و کار بهره میبرد. چنانچه هم افزایی و هم گرایی افراد و اعضای سازمانی هلدینگهای کسب و کار باعث افزایش قدرت چانه زنی، رقابت، کاهش هزینه ها، استانداردسازی محصولات همچنین آسان سازی دریافت خدمات پولی و بانکی خواهد شد و صاحبان این هلدینگها میتوانند قراردادهای بلندمدت با طرفهای تقاضای کالا و خدمات خود ببندند. بازاریابی شبکهای هم از دستاوردهای هلدینگهای کسب و کار است و هرچقدرجمعیت یک سازمان بیشتر باشد با هزینه کمتری میتوانند مشکلات خود را حل کنند و فعالیتها نیز قانونمند خواهد شد.
نائب رئیس اتاق تعاون ایران با اشاره به مطلب فوق، گفت: بخش تعاون در استانهای بزرگ تر، با این رویکردها میتواند الگوی مطلوب و عینی برای توسعه تعاونیهای نوین در سراسر کشور باشد مانند تعاونیهای نوین و فناوری محور حمل و نقل، پزشکی، کسب و کار الکترونیکی، تعاونیهای اجتماعی، کشاورزی دانش بنیان، تعاونی دانش گستر و بی نهایت فرصتی که فقط با الگوی مردم محور و توسعه از پایین به بالا قابل تحقق خواهد بود و میتواند در میان مدت نقش راهبری را در عرصههای توسعه تعاونیهای اشتغال زا با کاربریهای متنوع ایفا کند و در بلندمدت هم سهم شایستهای را در اقتصاد استان از آن خود خواهد کرد همچنین تعاونیهای دانش بنیان میتواند زنجیره برنامه ریزی، تولید، توزیع تا مصرف را مدیریت کند و صرفههای ناشی از مقیاس تولید ثروت بیشتر میشود.