کامیونداران به مطالبات خود رسیدند/ جریانات ضد نظام هم نتوانست بر موج اعتصابات سوار شود
گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو-حسین اکبری؛* شرایط اقتصادی کشور به نحوی است که برخی صنفها برای رسیدن به مطالبات خود دست به اعتصاب زده و قصد دارند از این طریق حقوق خود را از دولت بستانند. در همان ابتدا این سئوال مطرح میشود که چرا دولت پیش از این که اعتراض صنفها به اعتصاب برسد به مطالبات آنها گوش فرا نمیدهد تا کشور شاهد برخی مشکلات امنیتی و اقتصادی نشود؟
چندی پیش صنف کامیون داران در اعتراض به شرایط اقتصادی خود و پایین بودن نرخها و از طرفی بالا رفتن هزینه هایشان دست به اعتصاب زدند. این امر هر چند باعث شد این صنف بتواند اکثر مطالبات خود را محقق سازد؛ اما هزینههای زیادی بر مردم استان و کشور تحمیل شد.
پس از این اعتراضات صنفی تغییراتی در شرایط کامیون دارها اتفاق افتاد. از جمله این تغییرات میتوان به افزایش قیمت حمل و نقل تا حدود ۶۰ درصد، برخورد با شرکتهای متخلفی که بار را به بعضی رانندهها نمیدادند، جلوگیری از سود بردن دلالان با استفاده از سامانهای که به این تخلفات رسیدگی میشود، سیستمی شدن نوبت دهی بار که پیش از این به صورت دستی اتفاق میافتاد و ممکن بود حقی ضایع شود، دادن ارز دولتی برای تهیه لاستیک و البته دادن لاستیک توسط دولت به اتحادیه کامیون دارها که پیش از این به فروشندهها داده میشد اشاره کرد. برخی از مطالبات دیگر نیز در حال پیگیری است که به نظر میرسد، به زودی رفع خواهد شد.
اما این نوع اعتصابات آسیبها و ضررهایی نیز دارد. ابتدا باید بررسی شود این آسیبها به چه گروهی وارد شده است؟ اولین گروهی که از این اتفاق آسیب دیدند، خود کامیون دارها بودند. در بجنورد به دلیل فشار عصبی وارد شده به یکی از کامیون دارها و آسیب دیدن کامیونش باعث شد این فرد متاسفانه سکته کند و جان خود را از دست بدهد.
یقینا فشار وارد شده به افراد دیگر نیز قابل چشم پوشی نیست؛ در حالی که اگر مسئله به اعتصاب نمیرسید این حادثه پیش نمیآمد. یکی دیگر از آسیبهای به وجود آمده ضرر کشاورزان استان بود. وضعیت بار در استان باعث شده بود میدان تره بار با مشکلات زیادی مواجه شود و از طرفی نیز باعث گرانی در بخشهای دیگر شد که این نیز باعث ضرر مردم شد.
در بعد دیگر ماجرا این نوع اعتصابات باعث ایجاد یک چالش مهم امنیتی میشود. همگی شاهد بودیم که جریانات سیاسی ضد نظام از جمله منافقین درصدد آن بودند که بر موج این اعتصابها سوار شده و یک مسئله صنفی را به چالش بزرگ تبدیل کنند؛ لذا وجود آسیبهای امنیتی نیز یکی دیگر از مشکلات اساسی این نوع اعتراضات است.
با این وجود هم اکنون اعتراضات خاتمه پیدا کرده است و تمام کامیون داران مشغول فعالیت عادی خود هستند. هرچند عدهای ضد نظام سعی بر تحریک دوباره کامیون دارها برای ایجاد مشکلات جدید دارند؛ اما این قشر به این مسائل توجهی نکرده و به فعالیت عادی خود ادامه میدهند. این بی توجهی به سخن ضد نظامها از طرف کامیون دارها در بین دانشجویان فعال در فضای مجازی واکنشهای مثبتی را در پی داشت. کاربران فضای مجازی از پای نظام بودن این قشر گفتند و از آنها تشکر کردند. در ادامه به برخی از این واکنشها اشاره میکنیم.
سجاد پروانه در واکنش به هوشیار بودن کامیون داران نوشت: اون #کامیونداری که حاضر میشه برای دفاع از #وطن و #ناموس مملکتش تمام سرمایه اش (#کامیون) رو از زیر موشک و خمپاره رد کنه تا گروه #عشاق رو به خط برسونه. هیچوقت بازیچه گروهی خارج نیشنِ، خوش نشین نمیشه. اینم یه #کامیون_نوشت مختص این روزا: ای روزگار، با ما شدی ناسازگار!

وحید شهرکی نوشت: گلگیرم، ولی گل نمیگیرم. فقط کافی نوشته پشت کامیون راننده کامیونها رو بخونی. معرفت و مرامشون رو قشنگ میشه از نوشته هاشون حدس زد. #کامیون_نوشت

افسانه دادره به مشکلات موجود اشاره کرد و نوشت: یا رب نظر تو برنگردد. کامیون دارهای عزیز که این جمله رو پشت کامیونتتون نوشتین، مشکلات با امید و توکل بر خدا حل میشود، درسته مشکل دارید، اما نباید به ضد ارزشها بها داد.

حمید سعیدی نوشت: آیا به نظر شما اون رانندهای که اعتقادشه «آب رادیاتور ماشین بخور محتاج نامردان نباش!» میره اعتصاب کنه و جاده رو ببنده؟! مگه داریم... مگه میشه؟ #کامیون_نوشت

کاربر رزنانس از افرادی که پیش از رسیدگی به مطالبات کامیون دارها خود را حامی آنها نشان میدادند نوشت: بیمه تکمیلی کامیون داران رایگان شد، محدودیت سقف سهمیه سوختشون لغو شد. کرایه شون ۲۰ درصد زیاد شد و... مگه «صدای مظلومیت کامیونداران» نبودی؟ الان چرا خفه خون گرفتی؟
