
کد خبر:۷۰۲۵۶۶
بطحایی:
امروز مدرسه به مجری بیچون و چرای دستورات تبدیل شده است
وزیر آموزش و پرورش گفت: امروز مدرسه صرفاً مجری بیچون و چرای دستوراتی است که از بالا به آن ابلاغ میشود و باید کاملا مطیع اجرای بخشنامهها و دستورالعملها باشد.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در گفتوگویی مستقیم با مدیران آموزش و پرورش سراسر کشور، ضمن قدردانی از تلاش رؤسای ادارات آموزش و پرورش استانها، شهرستانها و مناطق کشور، اظهار کرد: در ایام تابستان در تمامی سطوح و حوزههای آموزش و پرورش، از ستاد تا مدرسه، علاوه بر ثبتنام دانشآموزان به دلیل آمادهسازی مدارس برای سال تحصیلی آینده، حجم فعالیتها بسیار زیاد است و همگی در تلاش هستیم تا با آمادهسازی مدارس، دانشآموزان سالی پر از نشاط و امید را آغاز کنند.
وی افزود: در مدارس با وجود کمبود منابع مالی و امکانات، با مطالبات و توقعات اولیای دانشآموزان و معلمان روبهرو هستیم که آموزش و پرورشی باکیفیت میخواهند و البته توقعی درست و گسترده است و مدیران مدارس در تلاش هستند تا با برنامهریزی و صبر و حوصله پاسخگوی مطالبات باشند.
بطحایی با اشاره به اهمیت و ضرورت مدرسه محوری تأکید کرد: مدرسه محوری، یکی از مهمترین روشهای آموزش و پرورش برای برونرفت از مشکلات است و در سند تحول تأکید شده که مدرسه رکن اصلی در تحول و کانون اصلی تعلیم و تربیت مدرسه است و با مدرسه محوری است که میتوانیم به آموزش و پرورش توسعهیافته دست پیدا کنیم، اما تاکنون نتوانستیم آنگونه که باید به سمت مدیریت مدرسه محوری حرکت کنیم.
وی در ادامه با تعریف واژه مدرسه محوری گفت: مدرسه بهعنوان سازمان مستقل باید قدرت تصمیمگیری و تصمیم سازی را داشته باشد و متناسب با اهداف و رسالتها برنامهریزی و اقدام کند و بدون شک در این مسیر، شرط اصلی مدرسه محوری تقویت و ارتقای مهارتهای حرفهای، تخصصی و شایستگیهاست.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: یکی از مهمترین موانع مدرسه محوری، وجود سلسله مراتب اداری است درحالیکه در نظام آموزش و پرورش همهچیز باید مدرسه شود یعنی اصل درون مدرسه است و بیرون از مدرسه همه فرع هستند و اداره آموزش و پرورش و ستاد نقش فرعی دارند؛ رئیس اداره، وزیر و مدیرکل فقط نقش حمایتکننده دارند و آنچه در تعلیم و تربیت اتفاق میافتد در مدرسه است و در بیرون مدرسه همه نقش پشتیبان کننده دارند و ادارات آموزش و پرورش باید به سمتی حرکت کنند که نظارت تخصصی را انجام دهند.
وی با اشاره به وجود اشکال در نظام اداری و سلسله مراتب سازمانی خاطرنشان کرد: امروز مدرسه صرفاً مجری بیچون و چرای دستوراتی است که از بالا به آن ابلاغ میشود و باید کاملاً مطیع اجرای بخشنامهها و دستورالعملها باشد و این باعث شده است مدیر مدرسه تقریباً اختیاری برای حل مسائل مدرسه نداشته باشد و هرروز با بخشنامه و فرمهای متعدد مواجه شود که دائماً بخش عمدهای از وقت خود را باید به آنها اختصاص دهد.
بطحایی در ادامه گفت: شبکه تعاملی سینا میخواهد یک ارتباط چندجانبه بین همه ما برقرار کند و این برنامه بنا دارد شبکهای ارتباطی بین همه مدیران در سطوح مختلف آموزش و پرورش ایجاد کند و بدون شک ظرفیت خوبی دارد که با کمک آن میتوان گفتگوها و تبادل تجربیات را بیشتر کرد و به تحول در آموزش و پرورش سرعت بیشتری داده شود و امیدوارم که بتوانیم عملاً بهسوی مدرسه محوری گامهای عملیاتی را برداریم این گام یکی از مهمترین گامهای استقرار سند تحول است و این برنامه زمینه و بستر مناسبی را ایجاد میکند که به این سمت حرکت شود.
وی افزود: در مدارس با وجود کمبود منابع مالی و امکانات، با مطالبات و توقعات اولیای دانشآموزان و معلمان روبهرو هستیم که آموزش و پرورشی باکیفیت میخواهند و البته توقعی درست و گسترده است و مدیران مدارس در تلاش هستند تا با برنامهریزی و صبر و حوصله پاسخگوی مطالبات باشند.
بطحایی با اشاره به اهمیت و ضرورت مدرسه محوری تأکید کرد: مدرسه محوری، یکی از مهمترین روشهای آموزش و پرورش برای برونرفت از مشکلات است و در سند تحول تأکید شده که مدرسه رکن اصلی در تحول و کانون اصلی تعلیم و تربیت مدرسه است و با مدرسه محوری است که میتوانیم به آموزش و پرورش توسعهیافته دست پیدا کنیم، اما تاکنون نتوانستیم آنگونه که باید به سمت مدیریت مدرسه محوری حرکت کنیم.
وی در ادامه با تعریف واژه مدرسه محوری گفت: مدرسه بهعنوان سازمان مستقل باید قدرت تصمیمگیری و تصمیم سازی را داشته باشد و متناسب با اهداف و رسالتها برنامهریزی و اقدام کند و بدون شک در این مسیر، شرط اصلی مدرسه محوری تقویت و ارتقای مهارتهای حرفهای، تخصصی و شایستگیهاست.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: یکی از مهمترین موانع مدرسه محوری، وجود سلسله مراتب اداری است درحالیکه در نظام آموزش و پرورش همهچیز باید مدرسه شود یعنی اصل درون مدرسه است و بیرون از مدرسه همه فرع هستند و اداره آموزش و پرورش و ستاد نقش فرعی دارند؛ رئیس اداره، وزیر و مدیرکل فقط نقش حمایتکننده دارند و آنچه در تعلیم و تربیت اتفاق میافتد در مدرسه است و در بیرون مدرسه همه نقش پشتیبان کننده دارند و ادارات آموزش و پرورش باید به سمتی حرکت کنند که نظارت تخصصی را انجام دهند.
وی با اشاره به وجود اشکال در نظام اداری و سلسله مراتب سازمانی خاطرنشان کرد: امروز مدرسه صرفاً مجری بیچون و چرای دستوراتی است که از بالا به آن ابلاغ میشود و باید کاملاً مطیع اجرای بخشنامهها و دستورالعملها باشد و این باعث شده است مدیر مدرسه تقریباً اختیاری برای حل مسائل مدرسه نداشته باشد و هرروز با بخشنامه و فرمهای متعدد مواجه شود که دائماً بخش عمدهای از وقت خود را باید به آنها اختصاص دهد.
بطحایی در ادامه گفت: شبکه تعاملی سینا میخواهد یک ارتباط چندجانبه بین همه ما برقرار کند و این برنامه بنا دارد شبکهای ارتباطی بین همه مدیران در سطوح مختلف آموزش و پرورش ایجاد کند و بدون شک ظرفیت خوبی دارد که با کمک آن میتوان گفتگوها و تبادل تجربیات را بیشتر کرد و به تحول در آموزش و پرورش سرعت بیشتری داده شود و امیدوارم که بتوانیم عملاً بهسوی مدرسه محوری گامهای عملیاتی را برداریم این گام یکی از مهمترین گامهای استقرار سند تحول است و این برنامه زمینه و بستر مناسبی را ایجاد میکند که به این سمت حرکت شود.
لینک کپی شد
گزارش خطا
۰
ارسال نظر
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.