عضوهیات مدیره بانک ملی ایران گفت: در خصوص زائرینی که نتوانستند در کشور عراق ارز ثبت نامی خود را دریافت کنند گفت:ما همه تمهیداتی که زائرین بتوانند ارز خود را در کشور عراق دریافت کنند ایجاد کردیم و ...
مسعود خاتونی عضوهیات مدیره بانک ملی ایران در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو، در خصوص زائرینی که نتوانستند در کشور عراق ارز ثبت نامی خود را دریافت کنند گفت:ما همه تمهیداتی که زائرین بتوانند ارز خود را در کشور عراق دریافت کنند ایجاد کردیم ودر حال حاضر در کشور عراق ترافیک هم نداریم و زائران میتوانند موردی مراجعه کنند و مبالغ درخواستی خود را دریافت کنند.
وی ادامه داد:، اما اگر به هر دلیلی نتواستند ارز مورد نظر خود را دریافت کنند یا تمایل به دریافت نداشتند بانک ملی از روز چهارشنبه 9 آبان مبالغ مورد نظر را به حسابهای افراد عودت خواهد داد. خاتونی بیان کرد: زائرینی که میخواهند پول خود را پس بگیرند نیازی به درخواست ندارند و پول به صورت اتوماتیک به حسابشان واریز میشود، اما اگر خیلی عجله دارند از طریق تلفنهای اعلام شده توسط بانک ملی در نرم افزار بله پیگیر عودت پول خود باشند و همان لحظه مبالغ مورد نظر خودشان را دریافت کنند.
وی درباره تصاویر منتشر شده در رسانهها از شلوغی کارگزاران بانک در کشور عراق عنوان کرد: همایش اربعین یک رویداد ملی مذهبی است و بانک ملی نیز به همین دلیل به فعالیت ورود کرد؛ البته باید بگوییم ۲۷ مهر ماه این تصمیم گرفته شد و ۲۸ مهر این مساله را به بانک ابلاغ کردند خب در این زمان این حماسه بزرگ شروع شده پس بنابراین طرح عملیاتی شده بود لذا ما از فردای ابلاغ ثبت نام را آغاز و بلافاصله شروع به پرداخت ارز کردیم مطمنا در این زمان کوتاه یه سری مشکلاتی نیز حادث میشود. عضو هیات مدیره بانک ملی تصریح کرد: همزمان با آغاز طرح طرف عراقی یک مقدار کم کاری کرد از یک طرف هم ما نمیتوانستیم دینار را وارد کشور بکنیم و باید در همان کشور به دست هوطنانمان میرساندیم همه این مسائل باعث شد این روندی که انجام دادیم بهترین گزینه باشد؛ اما متاسفانه از ۲۵۱ باجهای که قرار بود به ما اختصاص داده شود تنها ۵۰ باجه در اختیار ما قرار گرفت و مجوز بقیه مکانها صادر نشد و این موضوع باعث شد حجمی از زائرین ما در پشت باجهها تجمع کنند و همکاران ما در عراق نتوانستند پاسخ مثبتی را به آنها بدهند. وی اضافه کرد: اینترنت کشور عراق در مقاطعی قطع میشد در کنارش قطعی برق را داشتیم لذا ظرف ۴۸ ساعت ابتدایی هم ما و هم زائرین محترم خیلی اذیت شدیم به همین دلیل تغییر فرایند دادیم و اعلام کردیم زائرین میتوانند گروهی بیایند و لازم نیست تک تک مراجعه کنند و همین عامل باعث شد ازدحام جمعیت و شلوغی را مدیریت کنیم و آرام آرام وضعیت عادی شد و تا کنون خبری مبنی بر مشکل به دستمان نرسیده است. خاتونی با بیان اینکه در حال حاضرزائرین بیشتر در نجف، کربلا و مسیر بین ۲ شهر و همچنین مرزهای ایران و عراق هستند گفت: در این مکانها اکنون نیز باجههای دریافت ارز برپا هستند و باید بگویم اکنون بیش از ۳۰۰ باجه فعالیت میکنند و از زائرین میخواهیم آن چند ساعت اولیه را که برای دریافت دینار مشکل داشتند بر ما ببخشند. عضو هیات مدیره بانک ملی ادامه داد: من از همه زائرین عزیز که به ما اعتماد کردند تشکر میکنم، نگاه ما این بود که این رویداد بزرگ کنار هموطنانمان باشیم مردم شاهد بودند که در نظام بانکی هیچ بانکی حاضر نشد این فعالیت را انجام دهد و ما هم مانند دیگر همکاران میتوانستیم قبول نکنیم، اما مسولیت یک مسولیت اجتماعی است و قطعا وظیفه بانک ملی است که در روزهای سخت کنار مردم باشد. وی عنوان کرد: متاسفانه یک سری تصاویر از شهر نجف پخش شد که ما دیوارها را سوراخ کردیم تا مردم ارز دریافت کنند که باید بگوییم بله ما این کار را کردیم و اگر لازم باشد بازهم تکرار میکنیم به خاطر اینکه وقتی در شهر نجف آن امکانات از ما گرفته شد و مکانهای خوبی در شهر از جمله فرودگاه به بانک اختصاص نیافت ازدحام جمعیت بالا رفت لذا با رایزنیهایی که با ستاد اربعین و وزارت خارجه انجام شد موفق شدیم مکانهایی را در اختیار بگیریم گرچه فراخور زائران عزیزمان نبود، اما سربلندیم که هموطنانمان گرفتار بازار ارز نشدند و پولشان به دست دلالان نرسید. خاتونی با بیان ایکه بانک ملی حاضر است باز این تجربه را تکرار کند خاطرنشان کرد: اگر سال آینده نیز طرف عراقی دوباره همکاری نکند ما کار خودمان را میکنیم تا هموطنانمان درگیر دلالان و سودجویان نشوند، من از ملت عزیمان عذرخواهی میکنم آنطور که باید نتوانستیم فضا را محیا کنیم و تنها در این تلاش بودیم که این حماسه بزرگ برپا شود وامیدواریم سالهای آتی با تجربهتر وارد میدان شویم.