رئیس شورای شهر تهران با اشاره به جاذبه ساخت ایستگاههای مترو برای بخش خصوصی از دولت و وزارت نفت خواست تا مترو را در تامین تجهیزات ثابت و متحرک یاری کنند.
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای شهر تهران در آئین انعقاد قرارداد سازمان بهینه سازی مصرف سوخت و مدیریت شهری برای توسعه حمل و نقل ریلی درون شهری تهران و ۸ کلانشهر کشور که با حضور وزیر نفت و شهردار تهران برگزار شد گفت: در زمانی که در کشور کمتر شاهد تصمیمات عقلانی هستیم، این قرارداد را میتوان از عاقلانهترین تصیمات در سطح کشور به شمار آورد که وزیر نفت سبب ساز آن بوده است و امیدواریم تا با به اجرا درآوردن این قرار داد بتوانیم حمایت جدی از حمل و نقل شهری در کشور کرده باشیم.
وی اظهار داشت: باید از وزیر نفت و رئیس سازمان بهینه سازی مصرف سوخت تشکر شود که در مدت کوتاهی پس از آغاز به کار شورای پنجم توانستند موضوع اجرایی سازی تفاهم نامه وزارت نفت با شهرداری را به این مرحله برسانند.
رئیس شورای شهر تهران گفت: حضرت آیت اله هاشمی رفسنجانی را میتوان پدر حرکت در زمینه ایجاد مترو به شمار آورد چراکه دفاع ایشان پس از انقلاب سبب شد تا مترو در کشور ایجاد شود.
وی تصریح کرد: سابقه ساخت مترو در کشور به پیش از انقلاب و سال ۱۳۵۴ باز میگردد که شرکت راه آهن شهری تهران و حومه بر اساس تصویب مجلس شورای ملی سابق تاسیس شد و تا زمان انقلاب ۳۰۰ متر تونل در اراضی بلامعارض عباس آباد ایجاد شد.
هاشمی رفسنجانی ادامه داد: پس از انقلاب با نگرانیهای برخی از افراد که میتوان آن را شبیه به نگرانیهای دلواپسان امروز به شمار آورد در سال ۱۳۶۰ متوقف شد که در نهایت سبب شد تا حضرت آیت اله هاشمی رفسنجانی به عنوان رئیس مجمع نمایندگان تهران خطبه تاریخی را در نماز جمعه ایراد کنند و با حمایت دیگر اعضای این مجمع از جمله دکتر عباس شیبانی و حجت الاسلام ناطق نوری از دولت خواسته میشود تا شرکت راه آهن شهری مجددا فعالیت خود را از سر گیرد. در نتیجه این اقدامات جلساتی در دولت برگزار میشود و ایشان به عنوان رئیس مجلس برای دفاع از این طرح در هیئت دولت حاضر میشوند که تا کنون سابقه دیگری از اینگونه دفاع از طرحی درون دولت تکرار نشده است. در نهایت با رای پایین ۱۱ نفری این اقدام به تصویب میرسد و در سال ۱۳۶۵ این شرکت فعالیت خود را مجددا آغاز میکند.
وی افزود: در قانونی که مصوب مجلس شورای ملی بوده است، شهرداری مسئول تاسیس شرکت راه آهن شهری شده و دولت نیز وظیفه پیدا میکند تا بودجه لازم را برای این کار اختصاص دهد، اما در هیئت دولت در آن زمان تصمیم گرفته میشود تا این شرکت بدون گرفتن بودجه از دولت، راه آهن شهری تهران را ایجاد کند. در همین زمان ایشان پیگیری میکنند تا با بانکها وارد طرحی که هنوز عنوان TOD بر آن گذاشته نشده بود اقدام به ایجاد ایستگاهها و مترو کنند و در نهایت با وام ۵ میلیارد تومانی این اقدام آغاز میشود و امروز شاهد حضور ۹ شرکت و سازمان قطار شهری با بیش از ۴۰ خط راه آهن شهری در ایران هستیم.
رئیس شورای شهر تهران گفت: امروز در شهر تهران ۷ خط مترو، مشهد ۲ خط مترو، تبریز، اصفهان و شیراز با یک خط در حال خدمات رسانی به شهروندان هستند ضمن اینکه کرمانشاه و اهواز، قم و کرج نیز هر کدام به دنبال ایجاد خطوط مترو هستند.
محسن هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: در سال ۸۳ که در مترو تهران فعالیت میکردم و مهدی در دولت آقای خاتمی به عنوان مسئول سازمان بهینه سازی مصرف سوخت بود، یارانههایی برای تجهیز حمامهای روستایی و بخاریها ارائه میشد. در همان زمان عنوان شد که میتوان کاهش مصرف سوخت را با مترو نیز ایجاد کرد و این ایده زمینههای انعقاد تفاهم نامه بین شهرداری تهران و سازمان بهینه سازی مصرف سوخت را در سال ۸۳ فراهم کرد و امروز پس از گذشت ۱۴ سال بالاخره شاهد انعقاد قراردادی بر مبنای آن تفاهم نامه هستیم.
وی ادامه داد: البته از آن تاریخ تاکنون شهرداری تهران ۱۱۰۰ واگن را به چرخه حمل و نقل شهری اضافه کرده، اما یارانه دریافت نکرده است و امیدواریم با کمکهای وزارت نفت در ساخت مترو بتوانیم هرچه بیشتر به این موضوع بیافزاییم.
رئیس شورای شهر تهران گفت: تهران ۱۲ خط مترو به طول ۴۲۵ کیلومتر باید داشته باشد که ۴ خط آن اتصال شهر تهران به شهرهای اقماری را برقرار میکند. سایر شهرهای کشور نیز هرکدام ۳ حداقل خط مترو خواهند داشت و مجموع طول خطوط مترو در ۲۰ سال آینده از مرز ۱۰۰۰ کیلومتر عبور میکند و امیدواریم که تعداد مسافران ما از مرز ۱۵ میلیون سفر در روز عبور کند که البته بعث صرفه جویی حداقل ده میلیون لیتر سوخت در روز میگردد.
هاشمی رفسنجانی اظهار داشت: اگر وزارت نفت در این زمینه کمکهای خود را ارائه کند میتوان شاهد جدی تری شدن کار باشیم و با توجه به قانون حمایت از سامانههای حمل و نقل ریلی، دولت اجازه دارد ۵۰ درصد از هزینههای شهرداری را تقبل کند البته این باید به تکلیف قانونی تبدیل گردد.
وی تاکید کرد: ایستگاههای مترو از محلهای درآمدزای مترو است از این روی بخش خصوصی میتواند آن را تکمیل کند، اما آنچه مهم است نیاز به تامین تجهیزات ثابت و تجهیزات متحرکی است که شرکتهای قطار شهری را به ویژه با افزایش نرخهای ارز دچار مشکل میکند.
رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: شهرداری همانگونه که خیابان میسازد تونل مترو که معادل اتوبان ۵۰ بانده است را نیز میسازد از طرفی در آن قانون به دولت اجازه داده شده است که هزینههای مترو را تا ۵۰ درصد پرداخت کند از این روی خوب است که دولت هزینه تجهیزات ثابت که ۲۵ درصد از هزینهها را شامل میشود، پرداخت کند و وزارت نفت نیز ۲۵ درصد هزینهها که مربوط به تامین واگن است را بر عهده گیرد وفاینانس را تضمین کند. با این کار پکیج ساخت خطوط مترو کامل شده و میتوان با سرعتی بالاتر ساخت مترو در کشور را ادامه داد.
هاشمی رفسنجانی تاکید کرد: امروز ساخت مترو در کشور بالای ۸۰ درصد بومی شده است که صنعتی اشتغال زا است. خدمات فنی مهندسی آن توسط مشاوران، پیمانکاران و سازندگان داخلی انجام میشود و قابلیت ساخت تجهیزات نیز به میزان ۳۰ درصد مابقی در کشور وجود دارد و دلیل عدم ساخت همه تجهیزات در کشور هزینه تمام شده بالای آنها است.
وی گفت: اگر بخواهیم هزینههای بالاتر را تحمل کنیم میتوانیم بگوئیم که ساخت مترو کاملا بومی است ضمن اینکه این صنعت هم ایجاد اشتغال میکند، هم موجب صرفه جویی سوخت میشود و هم در وقت مردم صرفه جویی میکند. از طرفی دیگر در بهره برداری نیز مترو هم عدالت محور، هم سریع و هم امن است و مدل حمل و نقلی است که میتواند ترافیک را کاهش داده و ساخت آن وجههای مثبت زیادی دارد که طلب میکند تا همه دست اندرکاران کشور کمک کنند که اینگونه پروژهها در دسترس مردم قرارگیرد.
رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: امروز در تهران خطوط شش و هفت مترو را داریم که حدود ۹۰ درصد عملیات ساختمان آن تکمیل شده است، اما به دلیل نبود تجهیزات نمیتوانیم از آنها بهره برداری کنیم. خطوط یک و دو و چهار و پنج مترو با اعزام یک قطار در ۴ تا ۵ دقیقه فعالیت میکنند این در حالی است که سرفاصله حرکت قطارها باید ۲ دقیقه باشد ضمن اینکه خط سه مترو نیز با ۹ دقیقه فاصله اعزام قطار کار میکند و امیدواریم با کمک وزارت نفت این زمان را کاهش داده و قطارها را با سرعت بیشتری اعزام شوند.
هاشمی رفسنجانی گفت: من از وزارت نفت خواهش میکنم که منتظر ورود واگنهای جدید برای انجام کمک نباشند چرا که مترو بر اساس تفاهم نامه اولیه حدود ۱۰۰۰ واگن را وارد کرده و امروز تعداد سفرها در تهران به حدود یک میلیارد نفر در سال رسیده است و این امکان وجود دارد که راستی آزمایی ستاد بهینه سازی مصرف سوخت از هم اکنون شوع شود.
وی اظهار داشت: مطلوب آن است که این کمک که مبنای ۱۰ سنت را دارد به صورت تضامین بانکی و نه به صورت نقدی در اختیار شرکت قطارهای شهری قرار گیرد تا سبب شود که اعتبارات اسنادی این شرکت هرچه سریعتر باز شود تا از هزینههای جدی که در شهرها در این خصوص انجام شده بهتر استفاده شود.
رئیس شورای شهر تهران گفت:امروز خطوط شیراز، اصفهان، تبریز و مشهد بعضا دچار مشکل هستند که این شیوه میتواند به این خطوط و سایر خطوط کمک کرد. امروز شاهد هستیم که برخی شهرها هنوز واگنی وارد نکرده اند، اما شیراز، مشهد، تبریز و اصفهان این اقدام را انجام داده اند و میتوان با نگاهی مثبت بسیاری موضوعات را در این زمینه حل کرد.