معاون آموزشی وزارت علوم با اشاره به مبحث حذف کنکور گفت: کنکور باید به صورت متمرکز حذف شود؛ اما فرایند حذف زمانبر است و باید برای آن برنامهریزی کرد.
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، مجتبی شریعتی نیاسر، معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری که با هدف شرکت در اجلاس دبیران کمیسیونهای ملی آیسسکو و نشست معاونان آموزشی دانشگاههای منطقه هفت کشور به شیراز سفر کرده بود، با حضور در جمع خبرنگاران ضمن تشریح اهداف سفر، به پرسشهای اصحاب رسانه پاسخ داد.
مجتبی شریعتی نیاسر در این نشست خبری گفت: وزارت علوم در پی ترسیم سیاستهای کلان آموزش عالی است که برخی از آنها به کمیت و برخی نیز به کیفیت موسسات آموزش عالی باز میگردد.
معاون آموزشی وزیرعلوم ساماندهی آموزش عالی در توسعه موسسات، جمعیت دانشجویی و هدف گذاری در تحصیلات تکمیلی را ازاولویت وزارت علوم برشمرد و خاطرنشان کرد: برنامه ریزیها برای اجرای هدفمند ماموریت گرایی در دانشگاه ها، ساماندهی مدیریت منطقهای با هدف تفویض برخی اختیارات به مناطق به منظور سیاست گذاری و آمایش ساماندهی مراکز آموزش عالی به صورت کالبدی و هم افزایی بین آنها از اولویتهای سه گانه معاونت آموزشی وزارت علوم است.
وی در تشریح حوزه ماموریت گرایی در دانشگاهها عنوان کرد: این بدان معناست که هر مرکز آموزش عالی باید شاهراهی برای فعالیتهای علمی آموزشی خود تعریف کند.
معاون آموزشی وزارت علوم ادامه داد: این اقدام به ویژه برای مراکز در حال توسعه ضروری است؛ چراکه مراکز توسعه یافته عمدتاً در مرزهای دانش حرکت میکنند ولی مراکز درحال توسعه حتماً باید ماموریت محوری داشته باشند.
شریعتی نیاسر اظهار داشت: اگر قرار است دانشگاهی در حوزه صنعت فعالیت کند، باید تنها در زمینه رشتههای مرتبط با صنعت ورود کنند نه همه زمینه ها.
معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به مبحث حذف کنکور گفت: کنکور باید به صورت متمرکز حذف شود؛ اما فرایند حذف زمان بر است و باید برای آن برنامه ریزی کرد.
شریعتی نیاسر ادامه داد: در اولین مرحله با کاهش فشار روانی برگزاری کنکور متمرکز برای سال آینده، با هماهنگیهای صورت گرفته به زودی رشتههای کم متقاضی را از رشتههای پرمخاطب تفکیک میکنیم. با این اقدام رشتههای بدون آزمون از رشتههای باآزمون جدا خواهد شد تا داوطلبان بتوانند مستقیما نسبت به انتخاب رشته خود اقدام کنند.
معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه در سال آینده تعدادی از رشتههای بدون آزمون از کنکور حدف خواهد شد، افزود: این سیاست در سالهای گذشته هم پیگیری شده است؛ با این تفاوت که در سالهای گذشته امکان شرکت در کنکور نیز برای آن رشتهها وجود داشته است.
وی ادامه داد: پیش بینیها حاکی از این است که ۶۰ تا ۷۰ درصد جمعیت پشت کنکوری تا سالهای آینده دیگر احساس نیاز به کنکور نخواهند داشت و این روند نهایتا به حذف کنکور متمرکز منجر خواهد شد و هرمرکز آموزشی میتواند برای دانشجو مستقلا آزمون ورودی برگزار کند.
معاون وزیر علوم اظهار داشت:هم اکنون در همه استانها با کاهش داوطلب روبرو هستیم، اما بررسیها نشان دهنده آن است که ۱۰ سال آینده، مجددا آمار داوطلبان سیر صعودی پیدا کند.
شریعتی نیاسر در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برگزاری اجلاس دبیران کمیسیونهای ملی آیسسکو در شیراز اظهار داشت: در شرایط امروز که کشورهای استکباری در تلاش اند ایران را در انزوا قرار دهند، برگزاری نشست آیسسکو نمادی از اقبال کشورهای جهان به جمهوری اسلامی ایران است.
وی ادامه داد: ایران در برخی حوزههای علمی مانند نانوفناوری، بیوتکنولوژی و هوافضا در جهان پیشرو است و در بسیاری دیگر از رشتهها گوی سبقت را از کشورهای پیشرفته ربوده است.
شریعتی نیاسر با بیان اینکه مراکز آموزش عالی باید قانونمند کار کنند، گفت: آموزش عالی و مراکز آموزش عالی باید بر محور قانون حرکت کنند و دانشگاههای آزاد و غیر انتفاعی توجه داشته باشند که در مسیر قانون حرکت کنند در غیر این صورت با آنان برخورد میشود.
وی افزود: آمایش آموزش عالی به طور جدی در ستاد آموزش عالی کشور در حال پیگیری است که ستاد ویژهای برای این امر اختصاص داده شده است. شریعتی نیاسر با اشاره به فعالیت حدود ۲ هزار مرکز دانشگاهی در سطح کشور، اظهار داشت: هرکدام از دانشگاهها باید مأموریتشان توجه کنند و در همان محور و در حوزه خود فعالیت کنند.
معاون آموزشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری همچنین افزود: بیش از ۱۸۰ مرکز دانشگاهی در استان فارس در حال فعالیت هستند و این استان یکی از استانهای خوب و مطرح در آموزش عالی استان فارس است.
شریعتی بیان کرد: بعضی از دانشگاهها مطابق استانداردهای ما نیست که با سیاستهای طرح آمایش ساماندهی شوند و در مأموریت خود رشد پیدا کنند.
وی دانشگاه شیراز را دانشگاهی ارزشمند، کلیدی و محوری، سطح یک و باسابقه توصیف کرد و گفت: این دانشگاه یکی از بهترین مراکز دانشگاهی است و انتظار ما این است که این دانشگاه مادر نقش محوری در راستای هدایت طرح آمایش در سطح استان فارس داشته باشد.
معاون آموزشی وزارت علوم در خصوص تحقق شعار مهارت افزایی و ارتقاء توان اشتغال زایی گفت: تصور ما این است که استان فارس در این زمینه پیشتاز باشد، چون ظرفیتهای خوبی دارد و باور ما این است مدیران دانشگاهها میتوانند مهارتهای دانش جویان را فراتر از آن چیزی که از مبانی نظری میآموزند افزایش دهند.
شریعتی نیاسر همچنین از ساماندهی مراکز دانشگاهی در حال توسعه در قالب طرح آمایش آموزش عالی خبر داد و گفت: در طرح آمایش آموزش عالی به دانشگاههای در حال توسعه توجه ویژهای شده است و دانشگاههایی که ظرفیتهای کمتری دارند و زیر خط استانداردهای تعریف شده وزارت علوم تحقیقات و فناوری هستند، میتوانند از ظرفیتهای موجود در هر منطقه در راستای رشد و توسعه استفاده کنند.
معاون آموزشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری همچنین از متوقف شدن برنامه تکمیل ظرفیت دانشگاهها از سال آینده خبر داد و گفت:: امسال نیز به دلیل برخی از مسائل مجبور شدیم به تعدادی از دانشگاهها مجوز تکمیل ظرفیت ارائه دهیم، اما برخی دانشگاهها نیز بدون توجه به مسائل قانونی اقدام به پذیرش دانشجو در مرحله تکمیل ظرفیت کردند که این موضوع خلاف قانون است.
معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت:در یک سال گذشته ۵۰ مرکز غیرانتفاعی و ۳۰۰ مرکز دیگر از سایر موسسات آموزش عالی به علت تخلفاتی مانند پذیرش غیرقانونی دانشجو لغو مجوز شده اند یا ظرفیت پذیرش دانشجوی جدید در آنها صفر شده است. شریعتی نیاسردر ادامه افزود: برخی مراکز آموزش عالی غیرانتفاعی در رشتههای با آزمون، بدون آزمون دانشجو جذب کردند به این امید که بر وزارتخانه فشار آورند تا با جذب آنان موافقت شود، اما ما با هر اقدام خلاف قانون مخالفت میکنیم.
شریعتی نیاسر عنوان کرد: این دانشگاهها از ابتدا مجوز جذب دانشجوی بدون کنکور را در این رشتهها نداشته اند و این دانشجویان نیز اخراج نشده اند زیرا از ابتدا غیرقانونی جذب مراکز آموزشی شده اند.
وی افزود: مجوز جذب دانشجو بدون کنکور تنها در برخی رشتهها و در محدوده زمانی مشخص شده توسط وزارت علوم امکان پذیر است؛ بنابراین وقتی خارج از قانون فعالیتی انجام شود حتما با پاسخ مواجه خواهند شد.
معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در راستای همین مساله برخی مراکز به صورت غیر قانونی اقدام به جذب دانشجوی دکتری و کارشناسی ارشد کرده بودند که به شدت با آنها برخورد شده است و در این زمینه هیچ تبعیض و تعارفی وجود ندارد.
بررسی وضعیت آموزش عالی از لحاظ مدیریتی و سازمانی و تشکیلاتی، شناسایی مشکلات، بررسی چالشها و دستیابی به راهکارهای دانشگاههای شهرستانهای داراب و جهرم از دیگر برنامههای سفر معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به استان فارس بود.