عضو هیات علمی دانشگاه کاشان به نقش تاثیرگذار دانشگاهها در اقتصاد دانش بنیان اشاره کرد و گفت: دانشگاهها باید به دانشگاههای کارآفرین تبدیل شوند.
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، بهزاد سلطانی، عضو هیات علمی دانشگاه کاشان در نشست زنگ اندیشگاه با موضوع دانشگاه کارآفرین گفت: ازمعیارهای مهم در نظام رتبه بندی، میزان اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی است.
وی سیاست وزارت علوم را توسعه کارآفرینی، تجاری سازی و تولید ثروت ملی در دانشگاهها ذکر کرد و افزود: دانشگاه کارآفرین و موفق دانشگاهی است که حول محور اقتصاد دانش بنیان، اقتصاد مبتنی بر نوآوری، افزایش بهره وری و مبتنی بر منابع حرکت کند.
مدیرکل سابق پژوهشی وزارت علوم با اشاره به روند رو به رشد پژوهش در کشور گفت: امروز کشور از پژوهش مقاله محور عبور کرده و رتبههای خوبی را داشته، اما باید در آینده نگاهمان به جلو و تولید ثروت باشد تا تاثیرگذاری آن بر جامعه را شاهد باشیم.
سلطانی با بیان اینکه اقتصاد، حوزههای منابع انسانی، تولید مالی و همه فضاهای اجتماعی را شامل میشود، افزود: اقتصاد مبتنی بر منابع از طریق فروش نفت و یا فروش معادن حاصل میشود، اما اقتصاد مبتنی بر نوآوری، از طریق فروش دانش و نوآوری به دست میآید.
وی به وجود سه هزار و ۶۰۰ شرکت دانش بنیان در کشور اشاره کرد و افزود: تعداد شرکتهای دانش بنیان تا ۱۰ سال آینده باید به بیش از ۷۰ هزار شرکت توسعه یابد.
سلطانی با بیان اینکه نوآوری تنها محدود به محصول نمیشود، خاطر نشان کرد: نوآوری، حرکت خلاقانهای است که ایده، محصول، تولید و بازار را به سمت سودآوری و توسعه رشد دهد.
رئیس سابق صندوق نوآوری و شکوفایی کشور تاکید کرد: در حال حاضر کشور در ابتدای راه بهره وری است فضا زیادی برای رشد وجود دارد.
وی تعداد زیاد دانش آموختگان دانشگاهی را از مزیتهای ایران عنوان کرد و افزود: متاسفانه بزرگترین مزیت به بزرگترین تهدید تبدیل شده است.
عضو هیات علمی دانشگاه کاشان به نرخ بیکاری جوانان فارغ التحصل دانشگاهی اشاره کرد و گفت: نرخ بیکاری دانش آموختگان دانشگاهی ۲۶ درصد است و ۷۵ درصد بیکاران جامعه سن ۱۵ تا ۴۰ سال دارند.
وی خاطر نشان کرد: حدود سه تا پنج میلیون بیکار در جامعه است و هر سال حدود ۱/۲ میلیون نفر به تعداد بیکاران اضافه میشود.
سلطانی نقش دانشگاهها را دررشد اقتصادی کشور حایز اهمیت دانست و گفت: دانشگاهها باید به گونهای عمل کنند که بتوانند زمینه اشتغال جوانان فارغ التحصیل را فراهم کند.
عضو هیات علمی دانشگاه کاشان به روند رو به رشد توسعه فناوری در حوزه مجازی اشاره کرد و افزود: موج فناوری در کشور شروع شده و دانشگاه در دستیابی به تکنولوژیهای جدید نقش دارد.
سلطانی با بیان اینکه دانشگاهها به دانشگاههای نسل اول دوم، سوم و چهارم تقسیم شده اند، خاطرنشان کرد: هدف کلان دانشگاههای نسل اول: آموزش، نسل دوم: آموزش و پژوهش ونسل سوم و چهارم: آموزش، پژوهش و کارآفرینی است.
عضو هیات علمی دانشگاه کاشان لازمه دانشگاههای نسل سوم و چهارم را خلق ارزش افزوده، مدیران حرفهای و علوم مدرن بین رشتهای عنوان کرد و افزود: وظیفه دانشگاههای نسل چهارم این است که بتواند جامعه را هدایت و بر سطح کلان جامعه تاثیرگذار باشد.
وی بابیان اینکه کارآفرینی تنها شامل رشتههای مهندسی نیست، بلکه رشتههای علوم انسانی را نیز شامل میشود، تاکید کرد: اگر دانشجو بخواهد کارآفرین باشد باید خوشبین، ریسک پذیر، شکارچی فرصت ها، متمرکز روی هدف، موفقیت محور و دارای روحیه کار و پشتکار، ارتباطات قوی، صبر و تحمل در برابر شکست و خلاق و شجاع باشد.
سلطانی ایجاد شرکتهای دانش بنیان در دانشگاهها را لازم دانست و گفت: دانشگاهها میتوانند توسط فارغ التحصیلان خود شرکت ایجاد کنند و خلق ایده و ثروت نمایند.