معاون فرهنگی دانشگاه تهران از راهاندازی مرکز توسعه شایستگیهای حرفهای دانشجویان دانشگاه تهران خبر داد.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، اختتامیه جشنواره علمی دانشجویی روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه با حضور مجید سرسنگی، معاون فرهنگی دانشگاه تهران، سه شنبه ۲۹ آبان در باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران برگزار شد.
در این مراسم مجید سرسنگی، معاون فرهنگی دانشگاه تهران، ضمن قدردانی از دانشجویان انجمنهای علمی و دانشجویی دانشگاه تهران برای برگزاری این جشنواره، گفت: باعث افتخار است که یک بار دیگر به همت دانشجویان فرهیخته برنامه ارزندهای در دانشگاه تهران برگزار شد. میمی دانیم که با چه مشکلات و سختیهایی این برنامه را برگزار کرده اید و به عنوان خدمت گزار شما خیلی شرمسارم که به خاطر مشکلات مالی که همه از جمله دانشگاهها درگیر آن هستیم، نتوانستیم بیشتر و بهتر از شما حمایت کنیم.
وی افزود: امیدوارم در سالهای آینده با گشایشهایی که صورت میگیرد ما بتوانیم نقش بیشتر و فعال تری را در کمک به شما ایفا کنیم تا خلاقیتهای شما بیش از پیش بروز و ظهور یابد.
معاون فرهنگی دانشگاه تهران در ادامه تصریح کرد: برگزاری این جشنواره به مناسبت روز جهانی علم، کار ارزندهای است که باید از همه کسانی که در برگزاری آن همت کردند، تقدیر و تشکر کنم.
سرسنگی در ادامه به نکاتی اشاره و اظهار کرد: ما همیشه در دانشگاهها سعی میکنیم به آن چیزی که در دانشگاههای دنیا میگذرد توجه کنیم که کار خوبی هم هست و سعی میکنیم دانشگاههای کشور را مطابق با معیارهای علمی دانشگاههای دنیا پیش ببریم. اما به یک نکته توجه نمیکنیم و آن فضای متحولی است که در دانشگاههای دنیا از سالها قبل به وجود آمده و تحولات شگرفی است که در حوزه فعالیتهای دانشجویی در این دانشگاهها در حال انجام است.
وی سپس افزود: ما همانطور که از دانشگاههای دنیا برای کارهای علمی الگو برداری میکنیم، همانطور که افتخار میکنیم در رتبه بندیهای علمی جهانی در چه جایگاهی قرار داریم، باید نگاه کنیم که فضای فعالیتهای علمی و اجتماعی دانشگاههای دنیا به چه سمتی رفته و میرود.
معاون فرهنگی دانشگاه تهران، تاکید کرد: در دانشگاههای بزرگ دنیا فرایند پیشرفتهای علمی یک فرآیند چند بعدی و پیچیده است و بخش اعظمی از این فرآیند بستگی به مشارکت دانشجویان دارد. دانشگاههای امروز، دانشگاههایی هستند که نقش دانشجویان را بیش از گذشته برای خودشان تصویر میکنند. دانشجو در این دانشگاهها تنها یک فردی که منفعلانه در کلاس بنشیند و از معلم خود بیاموزد و امتحان دهد و مدرک بگیرد، نیست.
وی ادامه داد: امروزه دانشجویان رکن اصلی در پیشرفتهای علمی، فرهنگی و اجتماعی دانشگاهها هستند. ما اگر میخواهیم دانشگاه تهران به رتبه دانشگاههای بزرگ دنیا برسد به این نکته هم باید توجه کنیم. باید نقش دانشجویان مان را در فعالیتهای دانشگاه پر رنگتر کنیم. باید به دانشجویان اعتماد بیشتری کنیم و فضای آزمون و خطا را برای آنها فراهم کنیم.
دکتر سرسنگی تصریح کرد: باید به گونهای عمل کنیم که نشاط و امید در جامعه دانشجویی ما بیش از پیش خودش را نشان دهد و بر اساس این نشاط و امید، یک جامعه دانشجویی فعال داشته باشیم که در همه عرصههای دانشگاهی نقش آفرینی بکنند.
وی در ادامه سخنانش به رابطه دانشگاه و جامعه اشاره کرد و گفت: ما در دانشگاه و در غرفههای همین جشنواره، ایدهها و کارهای بسیار خوبی برای ارائه داریم، اما چقدر توانسته ایم این ایدهها و فعالیتهای ارزنده را به جامعه مان منتقل کنیم. دانشگاه امروز در دنیا، یک دانشگاه حصار کشیده نیست، دانشگاهی نیست که برای خودش کار کند و ماحصل کارهایش را فقط در دانشگاه نگه دارد.
معاون فرهنگی دانشگاه تهران، افزود: امروز حصارها از دانشگاهها برداشته شده اند، امروز ارتباط دانشگاه با جامعه یک امر مهم، قطعی و قابل اعتنا است؛ بنابراین همه ما باید تلاش کنیم که رابطه دانشگاه و جامعه را پر رنگتر از قبل کنیم. مردم باید بدانند در دانشگاه چه اتفاقی در حال وقوع است و از سوی دیگر ما دانشگاهیان باید بدانیم در جامعه چه میگذرد و جامعه چه نیازمندیها و پرسشهایی دارد و ما به دنبال پاسخ آنها باشیم.
وی تاکید کرد: در بسیاری از دانشگاههای دنیا همانطور که میدانید، دانشجویان تحصیلات تکمیلی در دورههای ارشد و دکتری برای حل مسئله جذب دانشگاه میشوند و دانشگاه این وظیفه را بر عهده گرفته است که مشکلات را از این طریق حل کند. من فکر میکنم یکی از موضوعاتی که در دانشگاههای ما نتوانسته است به خوبی جایگاه خود را تعریف کند، همین رابطه دانشگاه و جامعه است.
سرسنگی با اشاره به اهمیت فعالیتهای خارج از چارچوب درسی دانشجویان در دانشگاه، گفت: یکی از لطفهایی که شامل حال ما شده این است که در دانشگاه تهران فعالیت میکنیم؛ دانشگاه تهران یک دانشگاه جامع است که رشتههای مختلف در کنار هم قرار گرفته اند و ما در عین حال که در رشته تخصصی خودمان تحصیل میکنیم، میتوانیم در کنار سایر دانشجویان به یک دید وسیع از آنچه که در فضای علمی و فرهنگی کشور مورد نیاز هست، دست پیدا کنیم.
وی افزود: فعالیتهای غیر کلاسی و درسی غیر رسمی در دانشگاه اهمیت بسیار زیادی دارد. گاهی عدهای فکر میکنند اگر دانشجویی در انجمن علمی یا کانون فرهنگی یا نشریات و تشکلهای سیاسی فعالیت کند، از درس خودش غافل میشود و به پروسه تحطیلی او لطمه وارد میشود در صورتی که امروز در دنیا چنین فعالیتهایی نه تنها مزاحم فعالیتهای تحصیلی نیستند بلکه مکمل آنها محسوب میشود.
معاون فرهنگی دانشگاه تهران تاکید کرد: یادمان باشد جامعه در کنار اینکه متخصص پزشکی، متخصص کشاورزی، متخصص مهندسی و فنی میخواهد، نیاز به اندیشمند، متفکر و مصلح اجتماعی هم دارد. چه کسی و کدام مرجع وظیفه تربیت مصلحان اجتماعی را برعهده دارند؟ بی شک دانشگاه ها. در دنیا، مصلحان اجتماعی از دانشگاهها برخاسته اند. یک فرد متفکر اگر به خوبی تربیت شود میتواند سرنوشت یک جامعه را تغییر دهد.
وی تصریح کرد: کسانی که تاریخ را مطالعه کرده اند میدانند که در برخی کشورها فقط یک مصلح اجتماعی، یک متفکر و اندیشمند، سرنوشت یک جامعه را تغییر داده است و ما در دانشگاه وظیفه داریم در این زمینه نیز فعالیت کنیم. دانشگاه جامع تنها دانشگاهی نیست که رشتههای مختلف را در کنار هم دارد بلکه باید بتواند ابعاد مختلف یک دانشجو را تقویت کند.
مجید سرسنگی، معاون فرهنگی دانشگاه تهران در پایان سخنانش به طرحهای در حال انجام در اداره کل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه اشاره کرد و از طرح هایی، چون افتتاح مرکز توسعه شایستگیهای حرفهای دانشجویان با همکاری سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور، گسترش همکاری با پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، تاسیس شعبه صنایع فرهنگی و فناوریهای نرم پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، برقراری ارتباط موثر با معاونت علمی ریاست جمهوری و صندوق پژوهشگران برای حمایت از فعالیتهای دانشجویی، حمایت از تشکیل انجمنهای علمی بین رشته ای، حمایت ۷ برابری از پایان نامههایی که در حوزههای فرهنگی و اجتماعی اعلام شده نوشته شوند، ارتباط با جامعه دانش آموزی، ایجاد بازارچه خلاقیتهای شغلی و کارآفرینی دانشجویان و ... نام برد.