امروز با حضور وزیر راه و شهرسازی از سامانه الکترونیکی توزیع بار رونمایی شد که یکی از مزیتهای این سامانه حذف واسطههای توزیع بار است.
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، در حاشیه سومین نمایشگاه راه و شهرسازی و صنایع وابسته با حضور وزیر راه و شهرسازی از سامانه الکترونیکی توزیع بار رونمایی شد. محمد میرزاییمنش یک فعال صنعت حمل و نقل در این مراسم، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این سامانه مختص صنعت حمل و نقل کشور و در ۱۲ فاز طراحی شده است.
وی تصریح کرد: امروز با حضور وزیر راه و شهرسازی فاز اول این سامانه به بهرهبرداری رسید؛ در این سامانه دو مرکز ثبت بار شامل باربریها و شرکتهای حمل و نقلی، کارخانجات بزرگ و تولیدکنندگان، صاحبان بارهای عمده و مردم وجود دارد که نحوه توزیع بارها با استفاده از اپلیکیشن به اطلاع رانندهها میرسد.
این فعال صنعت حمل و نقل تصریح کرد: شرکتهای حمل و نقلی در این سامانه میتوانند بدون دخل و تصرف در نرخ کرایه، بارهای موجود را به رانندگان ارجاع داده و کمیسیون خود را دریافت کنند؛ بنابراین رانندگان میتوانند بدون نگرانی از تضییع حقوق خود و دخل و تصرف شرکتهای حمل و نقلی، اقدام به حمل بار کنند.
وی ادامه داد: رانندگان پس از رویت کرایه حمل بر روی بازارگاههای الکترونیکی، بارگیری را انجام داده و به این ترتیب فرایند انتقال بار بدون دریافت هیچ مبلغ اضافهای در سراسر کشور انجام میشود.
میرزاییمنش با تاکید بر اینکه با ایجاد بازرگاههای الکترونیکی، هزینههای اضافی به مشتریان، صاحبان کالا و رانندگان کامیون تحمیل نمیشود، گفت: حذف واسطهها یکی از مزیتهای سامانههای الکترونیکی حمل کالای برون شهری است که بر اساس مطالعات انجام شده، با استقبال خوب رانندگان کامیونها مواجه شده است.
همچنین علی اکبر کرمی از دیگر فعالان صنعت حمل و نقل گفت: بزرگترین مشکل این صنعت، نبود شفافیت در نحوه توزیع بار و همچنین گران تمام شدن فرایندهای لجستیک برای رانندگان و مصرف کنندگان کالاهاست.
وی افزود: در حال حاضر سازمان راهداری و حمل ونقل جادهای الکترونیکی تقاضای توزیع بار را ابلاغ کرده که اجرای این آئین نامه به کاهش هزینههای رانندگان و صاحبان بار کمک میکند.
این فعال صنعت حمل و نقل افزود: هزاران نفر از رانندگان کامیونها در سامانههای الکترونیکی حمل بار عضو شده اند و باید این سامانهها سبب اتصال صاحبان عمده بار شامل وارد کنندگان و کارخانجات بزرگ تولیدی با فعالان صنعت حمل و نقل شود.
وی، الکترونیکی شدن نحوه توزیع بار امکان مدیریت حوزه لجستیک و صنعت حمل و نقل جادهای را فراهم کرده است.
کرمی یکی دیگر از نتایج الکترونیکی شدن نحوه توزیع بار در جادهها را شفاف سازی هزینههای جانبی شامل دستمزد رانندگان، کمیسیون شرکتهای حمل و نقلی و دیگر هزینههای خدماتی دانست و گفت: با توجه به وجود فضای مناسب برای سرمایه گذاری در این خصوص به نظر میرسد تعدد سامانههای الکترونیکی به رقابت میان توزیع کنندگان کالا دامن نزند. در حال حاضر شفاف نبودن یا غیرواقعی بودن ارکان بارنامههای سنتی هزاران میلیارد تومان بر صنعت حمل و نقل تحمیل کرده است.
استارتاپهای جدید نیز کارهای مشابه سامانه الکترونیکی توزیع بار را انجام میدهند که از جمله میتوان به پین ورک به عنوان یک سرویس دهنده خدمات اسباب کشی و حمل بار اینترنتی اشاره کرد.