معاون آموزشی وزارت علوم گفت: حرکت در راستای حذف تدریجی آزمون سراسری آغاز شده و در این راستا از سال آینده فرایند پذیرش دانشجو از طریق سوابق تحصیلی از فرایند برگزاری آزمون سراسری جدا میشود.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکترمجتبی شریعتی نیاسرکه برای شرکت در نشست معاونان آموزشی دانشگاههای منطقه سه کشور به ارومیه سفر کرده است، در نشست خبری در دانشگاه ارومیه، با بیان اینکه آزمون سراسری به صورت متمرکز و در سطح ملی باید حذف شود و نظام تست زنی نمیتواند لزوماً استعدادیاب خوبی برای کشور باشد، اظهار داشت: تا سال گذشته ۸۵ درصد ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاهها از طریق سوابق تحصیلی بود از سال آینده رشتههای مشمول در این طرح را از آزمون سراسری جدا خواهیم کرد و تا پایان دی ماه با اعلام لیست رشتههای بدون آزمون، داوطلبان میتوانند با انتخاب رشتههای بدون آزمون و قبولی در آنها به تحصیل ادامه دهند.
معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه از سال آینده برگزاری آزمون سراسری صرفاً برای رشتههای با آزمون خواهد بود، عنوان کرد: این رشتهها شامل ۱۵ درصد از ظرفیت پذیرش دانشگاههای کشور است.
وی تصریح کرد: با وجود جدا بودن فرایندهای گزینش دانشجو برای رشتههای با آزمون و بدون آزمون، هیچ محدودیت و ممنوعیتی برای داوطلبان که بخواهند توان خود را برای رشتههای پر مخاطب با آزمون هم محک بزنند وجود ندارد.
دکتر شریعتی نیاسربا اشاره به اینکه در اثر رشد بی رویه دانشگاهها و مراکز آموزش عالی درکشور در حال حاضر بسیار بیشتر از نیاز جامعه و بازار کار، دانش آموخته در جامعه تزریق میشود افزود: هم اکنون در مقطع دکتری بیش از ۴برابر نیاز جامعه دکتری تربیت میکنیم.
وی با تاکید براینکه دستگاه آموزش عالی مسئول افزایش توان کار آفرینی و اشتغال پذیری دانش آموختگان خود است تصریح کرد: در این راستا امسال طرح جامع مهارت افزایی را تنظیم و آیین نامه آن نیز از هفته گذشته به دانشگاهها ابلاغ شده است.
معاون آموزشی وزارت علوم تصریح کرد: در قالب این طرح در ۴محور فعال سازی دروس کاربردی و علمی با تعامل مراکز صنعتی ذی ربط، ارائه ۴الی ۱۰ واحد آموزشی کمک مهارتی در حوزه دروس مرتبط با رشته ها، برگزاری کارگاههای عمومی مهارتی با ارائه گواهی معتبر، رصد دانش آموختگان و خروجیهای دانشگاهها و ارزیابی عملکرد خروجیها از طریق تقویت و ایجاد انجمن دانش آموختگان دانشگاهها اقدامات لازم به عمل خواهد آمد.
وی با اشاره به اینکه برای سال آتی اجرای این طرح به عنوان یکی از پارامترهای سطح بندی دانشگاهها مطرح خواهد بود افزود: دانشگاههایی که طرح جامع مهارت آموزی را به نحو احسن اجرایی کنند از مشوقهای مالی و علمی نیز بهرهمند خواهد بود.
*کیفی سازی سیاست اصلی وزارت علوم است
دکترشریعتی کیفی سازی دانشگاهها را یکی از سیاستهای اصلی وزارت علوم برشمرد و افزود: از ابتدای انقلاب تا آغاز دهه نود همواره به صورت فزایندهای بر رشد کمی دانشگاهها تمرکز شده بود که از آغاز دولت دهم در راستای مهار رشد کمی و ارتقا کیفی دانشگاهها گام برداشته شده است.
*باید در سیاست بومی گزینی دانشجویان بازنگری شود
معاون آموزشی وزارت علوم در خصوص اجرای طرح بومی گزینی دانشجویان در دانشگاهها نیز اظهار کرد: سیاست بومی گزینی دانشجویان به شکل فعلی طرح درستی نیست و برای استانهای مرزی طرح مطلوبی محسوب نمیشود لذا باید در شیوه اجرایی آن بازنگری شود.
دکترشریعتی یکی از مصادیق رشد بی رویه آموزش عالی در کشور را ایجاد بی حساب و منطق مراکز آموزش عالی غیرانتفاعی و مراکز علمی کاربردی وابسته به دستگاههای اجرایی در دهه ۸۰ برشمرد و اظهار کرد: در راستای مهار این رویه و تشدید نظارت بر این مراکز، از حدود ۱۴۰۰ مرکزجامع علمی کاربردی در سطح کشور ۴۰۰ مرکز علمی کاربردی وابسته به دستگاههای اجرایی و ۴۵ موسسه آموزش عالی تاکنون لغو مجوز و یا منحل شده و یا ظرفیت پذیرش آنها صفر شده است.
معاون آموزشی وزارت علوم با اشاره به اینکه براساس مصوبه شورای عالی اداری در سال ۹۶، دستگاههای اجرایی حق پذیرش دانشجو در مراکز علمی کاربردی وابسته به خود را ندارند، خاطرنشان کرد: موسسات غیر انتفاعی نیز در صورتی که مطابق با استانداردها به ارائه خدمات بپردازند به دانشگاه ارتقا درجه مییابند و نیز موسساتی که از استانداردها فاصله داشته باشند منحل یا لغو مجوز میشوند ویا ظرفیت پذیرش آنها صفر خواهد شد.
وی در خصوص وضعیت دانشجویان موسساتی که لغو مجوز یا منحل میشوند نیز تاکید کرد: دانشجویانی که در مراکز غیرانتفاعی و علمی کاربردی در حال تحصیل هستند اگر مجوز مرکز در حال تحصیل شان لغو یا ظرفیت پذیرش آنها صفر شود، به مراکز و موسسات استاندارد منتقل خواهند شد و جای نگرانی برای این افراد نیست.
*مدارک mba و dba ارائه شده در مراکز آموزش عالی اعتبار دانشگاهی ندارد
وی در خصوص اعتبار مدارک mba و dba ارائه شده توسط موسسات مختلف نیز تصریح کرد: درحال حاضر دورههای این چنینی که دانشگاهها و یا موسسات آموزش عالی برگزار میکنند هیچ گونه اعتبار و ارزش استخدامی، ادامه تحصیل و اعتبار مشابه مدارک دانشگاهی را ندارد و صرفاً جنبه دانش افزایی دارد.