آخرین اخبار:
کد خبر:۷۳۶۵۰۴
یادداشت دانشجویی|

دولت موانع ساخت پروژه چابهار - سرخس را برطرف کند

عملیات ساخت پروژه خط ریلی چابهار - سرخس از سال ۸۹ شروع شده؛ اما با کم توجهی‌هایی که صورت گرفته، فاز اول پروژه قسمت چابهار _زاهدان تا کنون کمتر از ۴۰ درصد رشد داشته است.

 گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، نورالله ریگی هرمزی؛* خط ریلی چابهار - سرخس به صورت یک خطه و برای جابجایی کالا و مسافر در حال ساخت است.

تکمیل هم‌زمان راه‌آهن سرخس–چابهار در کنار تکمیل زیرساخت‌های لازم در بندر چابهار باعث خواهد شد در منطقه آزاد چابهار شرکت‌های تولیدی صادرات محور فعال شوند و این خود باعث ایجاد اشتغال می‌شود؛ همچنین فعالیت‌های جانبی که در کنار فعالیت صنعت ریلی در سیستان بلوچستان ایجاد خواهد شد می‌تواند برای مردم این استان ایجاد اشتغال پایدار نماید.

عملیات ساخت این پروژه از سال ۸۹ شروع شده است، ولی متاسفانه با کم توجهی‌هایی که صورت گرفته، فاز اول پروژه قسمت چابهار _زاهدان تا کنون کمتر از ۴۰ درصد رشد داشته است. احداث این زیرساخت ریلی سبب می‌شود تا دسترسی به معادن و بهره‌برداری از آن‌ها مقرون‌به‌صرفه شود و از این طریق مقدمات لازم برای سرمایه‌گذاری جهت فعال‌سازی ظرفیت معادن غنی شرق کشور فراهم گردد. برای همین دولت باید توجه بیشتری در جهت تکمیل این خط ریلی داشته باشد تا مردم استان‌های شرقی از جمله خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان بلوچستان بتوانند از خدمات این پروژه‌های زیرساختی بهرمند شوند.

در چند روز گذشته آستان قدس رضوی آمادگی خود را برای ورود به این پروژه به وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده است این نهاد که به‌عنوان یکی از بخش‌های غیردولتی توانمند در آبادانی شرق کشور و در راستای اجرای بخشی از مأموریت‌های محرومیت‌زدایی خود می‌تواند به‌عنوان متولی این پروژه راهبردی برای شکوفایی اقتصادی، اشتغال و ارتقاء امنیت در این منطقه اقدام کند.

به همین دلیل پیگیری موضوع مشارکت در ساخت این محور راهبردی نیاز دارد تا آستان قدس تلاش خود را در جهت ورود و تکمیل شدن پروژه داشته باشد و از دولت نیز این توقع وجود دارد که هر چه سریعتر مشکلات و موانع موجود را از بین ببرد.

در قانون بودجه ۹۸ برای تکمیل فاز اول این پروژه (چابهار _. زاهدان) ۴ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز هست رد حالیکه آن چیزی که از بودجه ۹۸ برآورد شده تنها ۱۱۰ میلیارد تومان هست یعنی کمتر از ۳ درصد از طرف دیگر دولت وعده اتمام قطعه اول این پروژه از چابهار تا زاهدان رو تا پایان سال ۱۴۰۰ داده است.

 نورالله ریگی هرمزی، عضو شورا مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان
 
ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار