مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل گفت: احتمال می دهیم آزاد راه تهران شمال تا پایان تابستان تکمیل نشود و بهره برداری از آن به انتهای آبان ماه امسال موکول شود.
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، خیرالله خادمی در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت راه آهن قزوین – رشت گفت: زیرسازی این مسیر به اتمام رسیده و تمام مسیر ریلی تا ایستگاه راه آهن رشت، آماده شده است. تنها ۳.۵ کیلومتر از ریل گذاری این محور باقی مانده است.
وی افزود: کارهای تکمیلی مانند جوشکاری ریل و تنظیم خط همزمان با ریل گذاری انجام می شود و برای اینکه سرعت کار افزایش یابد، دو دستگاه زیرکوب ریل و تنظیم کننده ریل را وارد کردیم تا فرآیند زیرکوبی تسریع شود.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در خصوص انجام تست های سرد و گرم راه آهن قزوین – رشت اظهار داشت: تست گرم همزمان با جوشکاری ها انجام می شود اما تست سرد پس از اتمام ساخت مسیر انجام خواهد شد.
خادمی درخصوص افتتاح این راه آهن تصریح کرد: قرار بود در انتهای تابستان، راه آهن قزوین – رشت افتتاح شود اما از آنجایی که پروژه در قانون بودجه امسال به شرکت راه آهن واگذار شد، پیمانکاران برای تسویه هزینه های خود میان شرکت ساخت و شرکت راه آهن دچار بلاتکلیفی هستند که به همین دلیل کار کند پیش می رود. ما نیز آمادگی داریم تا پروژه را طبق دستور دولت به شرکت راه آهن واگذار کنیم اما اگر قرار باشد با همین روند فعلی که پروژه در اختیار شرکت ساخت است، ادامه یابد راه آهن قزوین – رشت تا پایان تابستان به اتمام می رسد.
معاون وزیر راه علت تغییر کارفرمای پروژه از شرکت ساخت به شرکت راه آهن را مصوبه بودجه ۹۷ عنوان و اظهار داشت: در ابتدا این پروژه قرار بود مسیر قزوین – رشت- آستارا را شرکت ساخت بسازد ولی در قانون بودجه امسال این دو پروژه از یکدیگر تفکیک شد و قرار شد از رشت تا آستارا را شرکت راه آهن با استفاده از وام کشور جمهوری آذربایجان احداث کند. بنابراین طرف حساب جمهوری آذربایجان، شرکت راه آهن است و این دو شرکت با یکدیگر قرارداد دارند بنابراین پروژه احداث راه آهن رشت- انزلی و استارا به شرکت راه آهن واگذار شده است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور درباره آخرین وضعیت آزادراه کنارگذر جنوبی تهران، تصریح کرد: این پروژه روند خوبی دارد و منابع مالی با قدرت از سوی دولت به این پروژه تزریق شد و دولت تاکنون سهم ۸۰ درصدی خود از پروژه را پرداخت کرده است.
به گفته خادمی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا اعلام کرده می تواند پروژه را تا پایان سال جاری تحویل دهد اما شرکت ساخت، اتمام آزادراه کنارگذر جنوبی تهران را تا پایان امسال بعید می داند چرا که ساخت ۱۵۰ کیلومتر آزادراه کار بسیار بزرگی است.
وی درباره آزاد راه تهران شمال یادآور شد: برآورد ما این بود که این طرح تا پایان امسال آماده افتتاح می شود اما بنیاد مستضعفان به عنوان مجری پروژه اعلام می کرد که تا پایان تابستان می تواند فاز یک آزادراه تهران- شمال را تکمیل کند که به نظر ما احتمالاً تا آبان ماه به طول می انجامد.
معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص پروژه ریلی چابهار-زاهدان افزود: شرکت ساخت از محل منابع داخلی خود به این پروژه اعتباراتی تزریق کرده است که این پروژه ۶۱۰ کیلومتری تاکنون ۳۲.۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
وی افزود: فاز یک راه آهن چابهار-زاهدان که تا ایرانشهر احداث می شود در اولویت پروژه های ما قرار دارد و زیرسازی این مسیر ریلی ۶۶ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. تا پایان سال جاری نیز ۲۵۰ کیلومتر از این مسیر زیرسازی شده و آماده ریل گذاری خواهد شد.
به گفته معاون وزیر راه سرمایه گذار هندی برای تأمین مالی راه آهن چابهار-زاهدان با شرکت ساخت و توسعه مذاکره داشته است ولی تاکنون اقدامی انجام نداده است. در مذاکرات اخیر آقای ظریف نیز این موضوع با طرف هندی انجام شد و قرار شد خط اعتباری تأمین مالی راه آهن چابهار-زاهدان، خرید لوکوموتیو و خرید ریل به ایران اختصاص داده شده و هندی ها با گشایش LC برای این پروژه موافقت کردند.
این مقام مسئول در خصوص همکاری آستان قدس رضوی با شرکت ساخت برای تأمین مالی نیمه شمالی راه آهن چابهار-سرخس تصریح کرد: شرکت ساخت و آستان قدس اخیراً برای پروژه راه آهن گرگان، بجنورد، مشهد به ارزش ۱۰ هزار میلیارد تومان (۱۸.۲ میلیارد یوآن) به تفاهم رسیده اند و قرارداد تجاری آن به امضاء رسیده است. آستان قدس برای احداث این خط راه آهن با یک شرکت چینی (جوین) شده که در صورتی که عملکرد این شرکت چینی مناسب باشد، در خصوص واگذاری نیمه شمالی پروژه چابهار-سرخس به این شرکت تصمیم گیری خواهیم کرد.