آخرین اخبار:
کد خبر:۱۲۹۵۲۳۰

تحویل خودرو در سایپا شتاب گرفت

بر اساس اطلاعات بدست آمده بخش زیادی از تعهدات مربوط به خودروهای شاهین، سهند و اطلس در‌ حال تحویل شدن است و با ادامه برنامه‌ریزی‌ها، انتظار می‌رود ظرف دو تا سه ماه آینده تمامی تعهدات معوق این محصولات پاس شود.
تحویل خودرو در سایپا شتاب گرفت

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، سایپا اعلام کرد بر اساس اطلاعات بدست آمده بخش زیادی از تعهدات مربوط به خودرو‌های شاهین، سهند و اطلس در حال تحویل شدن است و با ادامه برنامه‌ریزی‌ها، انتظار می‌رود ظرف دو تا سه ماه آینده تمامی تعهدات معوق این محصولات پاس شود.

 

این پیشرفت در شرایطی حاصل شده که مجموعه‌ای از چالش‌های داخلی و خارجی بر زنجیره تولید سایپا اثر گذاشته است. محدودیت‌های ناشی از سیاست‌گذاری‌های گذشته، کمبود برخی قطعات به دلیل تحریم و اختلال در حمل‌ونقل بین‌المللی، خاموشی‌های برنامه‌ریزی‌نشده برق و رکود بی‌سابقه بازار، بخشی از فشار‌هایی است که در ماه‌های اخیر بر دوش خودروسازان بوده است.

 

در کنار این عوامل، رخداد‌هایی همچون انفجار در بندر شهید رجایی و جنگ ۱۲ روزه نیز بر فرآیند ترخیص قطعات وارداتی اثر گذاشت و بخشی از جریان تأمین را متوقف کرد. این شرایط به‌ویژه در مورد قطعات های‌تک که از طریق حمل‌ونقل هوایی وارد می‌شود، موجب شد که بخشی از خطوط تولید به صورت موقت متوقف و برخی خودرو‌ها ناقص در پارکینگ‌ها باقی بمانند.

 

۱۰ هزار دستگاه شاهین تحویل مشتریان شد

 

با این حال، تلاش‌های اخیر در خطوط تولید سایپا به گونه‌ای است که تنها در چند هفته گذشته حدود ۱۰ هزار دستگاه شاهین تحویل مشتریان شده است. گزارش‌ها حاکی است که با بهبود ترخیص قطعات از گمرک و آغاز دوباره تأمین هوایی برخی اقلام، روند تکمیل و تحویل محصولات سرعت بیشتری گرفته و در هفته‌های آینده نیز این شتاب ادامه خواهد یافت.

 

علاوه بر مشکلات قیمتی و محدودیت‌های عرضه، عوامل کلان دیگری نیز بر عملکرد همه خودروسازان تأثیرگذار بوده است. قطعی‌های مکرر برق، که گاه بدون برنامه‌ریزی قبلی رخ داده، باعث توقف موقت تولید قطعه‌سازان و انباشت خودرو‌های ناقص شده است. همچنین، محدودیت‌های ارزی و افزایش هزینه‌های نقل‌وانتقال پول، تأمین مواد اولیه و قطعات وارداتی را دشوارتر و پرهزینه‌تر کرده است.

 

در چنین فضایی، داده‌های منتشرشده در سامانه کدال و گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد که در تیرماه امسال شاخص تولید خودرو و قطعات نسبت به سال قبل ۱۵.۸ درصد و شاخص فروش ۲۴ درصد کاهش یافته است. هرچند نسبت به خرداد رشد جزئی ثبت شده، اما این رشد بیشتر ناشی از افت بسیار شدید ماه قبل بوده تا یک روند پایدار صعودی. این روند رو به بهبود در ماه‌های آینده ادامه خواهد داشت و شتاب تحویل خودرو‌ها بیش از پیش افزایش پیدا می‌کند.

 

در مجموع، آنچه امروز در سایپا در حال وقوع است، تلاشی هم‌زمان برای عبور از بحران‌های سراسری صنعت خودرو و بهبود عملکرد داخلی است. هرچند مسیر پیش رو همچنان با موانعی، چون رکود بازار، محدودیت‌های ارزی و ناهماهنگی‌های سیاست‌گذاری همراه است، اما داده‌های موجود نشان می‌دهد که در حوزه تحویل محصولات و کاهش تعهدات معوق، تغییرات محسوسی در جریان است؛ تغییری که اگر با ثبات در سیاست‌ها و استمرار روند تأمین همراه شود، می‌تواند چشم‌انداز کوتاه‌مدت این خودروساز را روشن‌تر کند.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار