مدیر کل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: متاسفانه در ساختار رسمی کشور، ساختار فرهنگی دانشگاهها به رسمیت شناخته نشده و به توانمندی دانشجویان اعتماد نمیشود.
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو از مشهد، نشست کارشناسان مسئول کانونهای فرهنگی و انجمنهای علمی دانشجویی دانشگاههای علوم پزشکی کشور در مجتمع آموزشی فرهنگی توریست توس مشهد آغاز به کار کرد.
در ساختار رسمی کشور، ساختار فرهنگی دانشگاهها به رسمیت شناخته نشده
در این نشست محمد هادی عسگری، مدیر کل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم اظهار کرد: معاونت فرهنگی اجتماعی وزارت علوم شامل چهار بخش کانونهای فرهنگی، انجمنهای علمی دانشجویی، نشریات دانشجویی و شوراهای صنفی است. در شرایط فعلی بیشترین گرفتاری ما در دانشگاهها به شدت به علت تعارض بین اخلاق عملی و نظری است که بنیانهای معرفتی دانشجویان مورد آسیب قرار میگیرد.
عسگری ادامه داد: ما به شدت نیاز داریم که مشارکت دانشجویان را افزایش دهیم و بخشی از مشکلات اجتماعی، فرهنگی و مشکلات کلان عرصه فرهنگ وجود نگاههای یک سویه به حوزه فرهنگی است. مشکل دیگر ناهمگون بودن واکنش دانشگاهها به ایده است و دیگری ذهنیت دانشجویان است که کمتر میدانند که باید چه نوع برخورد و پوششی داشته باشند.
مدیر کل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم افزود: متاسفانه در ساختار رسمی کشور، ساختار فرهنگی دانشگاهها به رسمیت شناخته نشده و به توانمندی دانشجویان اعتماد نمیشود. همچنین، در وهله اول باید کاری کنیم که دانشجویان به ما به عنوان کارگزاران فرهنگی اعتماد کنند.
وی، دانشگاه را قلب تپنده جامعه و معاونت فرهنگی دانشگاهها را قلب تپنده دانشگاه دانست و گفت: معاونت فرهنگی دانشگاه، معاونتی است که هم بتواند به سرنوشت جامعه و هم به اعتقادات دانشجو حساس باشد.
عسگری بیان کرد: کانونهای فرهنگی یکی از بنیادیترین عرصهها برای ورود خلاقیت دانشجویان بوده که میتواند موجب نشاط دانشگاهیان و جامعه شود.
مدیرکل فرهنگی اجتماعی وزارت علوم خطاب به مدیران کانونهای فرهنگی دانشجویی دانشگاههای علوم پزشکی تصریح کرد: ما و شما به عنوان کسانی که پذیرفتهایم که در خط مقدم امور فرهنگی فعالیت کنیم باید آنچه که لازم است فراهم کنیم، چرا که اگر این مهم رخ ندهد به بنبستهایی خواهیم خورد و در آینده باید به جامعه پاسخ دهیم.
منشور حقوق دانشجویی تدوین شد
در ادامه محمد حسین مطهری رئیس کمیسیون طرح و مشاوره دانشجویی شورای عالی انقلاب فرهنگی هم گفت: پیش از انقلاب سال ۱۳۵۶ طرحی توسط وزارت آموزش عالی نوشته شد. در دولت دهم نیز طرحی از سوی وزارت علوم ارائه شد. از سویی دیگر مجموعه قوانین و حقوقی توسط نهاد دانشجویی در مجموعهای تدوین و چاپ شد. همچنین در زمینه منشورهای حقوق دانشجویی تجربههای جدی در بخشهای گوناگون دانشگاههای دنیا وجود دارد، بنابراین برای نخستینبار ۹ منشور حقوق دانشگاهی را ترجمه کردیم.
مطهری بیان کرد: در مرحله بعد برخی از مسئولان مقالاتی نوشتند که پس از آن متن پیشنهادی منشور حقوق دانشجویی برای نخستین بار نوشته شد. همچنین در کمیسیون عالی شورای فرهنگی، ویراست دوم این منشور مطرح و تصحیح شد. در ویراست سوم منشور تلاش کردیم به سمت بدنه و بخشهای دانشجویی برویم و در فاصله نقل و انتقالات شورای دانشجویی از فرصت استفاده کرده و ویراست سوم منشور را در اختیار دانشجویان فعلی قرار دادیم، تا دیدگاهشان را در این رابطه بدانیم. درواقع تلاش میکنیم منشوری ارائه دهیم که تاحدامکان بینقص باشد؛ چراکه متن مهمی، برای اجرا در دانشگاههاست.
رئیس کمیسیون طرح و مشاوره دانشجویی شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه «ما در فضاهای تربیتی وارد نمیشویم و دانشجو را رشید نمیخواهیم» خاطرنشان کرد: درواقع رشید بودن دانشجو بدین معناست که از قوانین آگاه باشد و حوزه فعالیتی خود را بداند. درواقع این آگاهی دانشجو به نفع عوامل اجرایی ما نبوده و تنها انباشتی از تکالیف را برای دانشجو درنظر گرفتهاند؛ بنابراین منشور حقوق دانشجویی تمرین و گفتمان مهمی برای دانشجو است که باید آن را جدی بگیریم.
وی خاطر نشان کرد: ما دوست داریم دانشجو دانشجویی باشد که مشارکتهای جدی در حوزه خانواده، سیاست و محیط زیست داشته باشد. به عبارت دیگر و در همین راستا نیز یکی از بخشهای مهم مد نظر ما حوزه زنان و مادران بود که بتوانیم از ظرفیتهای موجود به خوبی استفاده کنیم. به طور مثال فضاهایی برای خانمها دیده شده که صرفا فضای استراحت اختصاصی آنها باشد.
مطهری با بیان اینکه مالکیت فکری در شورای عالی انقلاب فرهنگی دیده شده است، خاطر نشان کرد: ما سعی کردیم دغدغههای کلان در این منشور به ویژه در بحث مالکیت فکری علمی و پژوهشی دیده شود.
افرادی که فعالیتهای دانشجویی میکنند افراد موفقتری در زندگی خود هستند
امیر للـهگانی مدیر کل فرهنگی وزارت بهداشت هم در بخش دیگری از این نشست تصریح کرد: در شورای فرهنگی اقداماتی در راستای تصویب منشور حقوق دانشجویی صورت گرفته است؛ بنابراین درخواستمان از کارشناسان فرهنگی دانشگاهها این است که در جلسات گوناگون ما حضور داشته باشند تا از دیدگاههای دانشجویان، استادان و مدیران در رابطه با پیشنویس منشور حقوق دانشجویی آگاه شویم؛ زیرا گاهی مصوباتی به تصویب میرسد که مسئولان، پس از تصویب متوجه میشوند بایستی برای کاربردی بودن این مصوبات، دیدگاه افراد دیگر را نیز جویا میشدند.
للـهگانی با بیان اینکه توجه به استارتاپها در کشور بیشتر از پیش شده است، اظهار داشت: یکی از مسائل اصلی ما و حوزهای که باید به آن توجه کنیم، باید موضوعات استارتاپی در حوزه سلامت باشد.
مدیر کل فرهنگی وزارت بهداشت با بیان اینکه شاید هنوز بحث استارتاپهای حوزه سلامت چندان رایج نشده باشد، افزود: خوشبختانه در چند سال اخیر شاهد راه اندازی استارتاپهایی در حوزه پزشکی هستیم.
وی همچنین تاکید کرد: باید بستر خلاقیت را برای دانشجویان به وجود آوریم تا شاهد رشد آنها در زمینههای مختلف به خصوص در عرصه سلامت باشیم. البته در این زمینه به کمکهای فراوانی نیازمندیم چرا که این نوع فعالیتها در کشور ما نوپا هستند.
للـهگانی خطاب به کارشناسان انجمنهای علمی دانشجویی دانشگاههای علوم پزشکی کشور، آنها را سرداران خط مقدم این عرصه معرفی و بیان کرد: ما در عرصه فرهنگ و فعالیتهای فرهنگی نباید فقط به فکر خروجی فعالیتها باشیم و فقط آن را مد نظر قرار دهیم. برخی فعالیتها تنها به هدف آشنایی دانشجویان با آن حیطه انجام میشوند.
مدیر کل فرهنگی وزارت بهداشت در ادامه تصریح کرد: ما به دنبال این هستیم که توجه دانشجویان به حوزه استارتاپها جلب شود و استارتاپهایی نیز توسط دانشجویان راه اندازی شود. اهمیت مسیری که دانشجویان پزشکی در عرصه فرهنگی طی میکنند، از اهمیت نتیجه کمتر نیست.
وی در پایان توضیح داد: افرادی که فعالیتهای دانشجویی میکنند افراد موفقتری در زندگی خود هستند؛ چراکه این افراد، زندگی جمعی و شیوه گفتگو را میآموزند؛ بنابراین خروجی مهم فعالیتهای انجمنهای علمی، آموزشهای فرهنگی است؛ بنابراین باید بستری تربیتی برای توانمندتر کردن دانشجویان در انجمنها فراهم کنیم. باید درنظر داشت که رفتار و دیدگاه مسئولان انجمنها بر دانشجویان تأثیرگذار است؛ بنابراین باید انگیزه اجتماعی را درون دانشجویان ایجاد کنیم تا در جامعه نتایج مثبتی بههمراه داشته باشد.