جلسه قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان با حضور محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و مسئولان قرارگاههای فرعی تشکیل شد.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در جمع اعضای قرارگاه جهادی استان خوزستان گفت: دانشگاه در مفهوم دانشگاه آنطوری که به کشور ما وارد شد، مفهوم سالمی نیست. در دانشگاههای ما نگاه علم برای علم به عنوان هدف قرار گرفت و دانشگاه را از جامعه جدا کرد. در قرن گذشته این موضوع حتی در مغربزمین نیز معنا و مفهومی نداشت.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: دانشگاه برای جامعه و علم هم برای جامعه در آنجا تعریف شد و به غلط برخی از گروههای دانشگاه آن را در ایران توسعه دادند و سعی کردند معنای قرن ۱۹ را به ما تلقین کنند. معتقدم دانشگاه باید با چالشهای جامعه مواجه شده و آن را درک کند و علاوه بر آن نسبت به حل علمی آن چالش هم اقدام کند.
طهرانچی ادامه داد: واقعیت این است که اگر سیلی بیاید و برود و دانشگاه در خاموشی باشد، هیچگاه نه معنای سیل را میفهمد و نه معنای تحقیقات معلق خود را که سودی به حال جامعه ندارد. این تصویر برای آن است که به دانشگاه بگوییم در اطرافش چه جریانی وجود دارد. دانشگاهی که در متن جامعه باشد، باید آلام جامعه را نیز حس کند. باید در بحرانها پای مردم بنشیند. اگر شما صدها روانشناس و جامعهشناس و مددکار اجتماعی تربیت کنید، ولی در زمان بحران هیچ کدام در صحنه حضور نداشته باشند، از این گروهها و تحقیقات آنها سودی به جامعه نمیرسد.
وی اظهار کرد: باید به جامعه خدمات بدهیم و با آن احساس همدردی کنیم تا جامعه ما را بپذیرند و اینکه هیچ کمکی به جامعه ارائه ندهیم و تنها بگوییم میخواهیم علمی مسائل را حل کنیم، کاری از پیش نمیرود، چراکه در وهله اول باید اعتماد جامعه را جلب کنیم و بعد نشان دهیم که مسئله را میفهمیم و میخواهیم آن را حل کنیم و این رسالت دانشگاه است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی با سایر دانشگاهها متفاوت است، ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی در شوشتر واحد و در شوش مرکز دارد. در بسیاری دیگر از نقاط اهواز نیز مرکز و واحد داریم و این شهرها جزو متن جامعه هستند. استان خوزستان دومین جمعیت دانشجویی ما را تشکیل میدهد و اگر این جمعیت فردا به دانشگاه بیایند و به اینکه دانشگاهشان به فکر آنها است، افتخار نکنند، با این دانشجو میتوانیم راحت حرف بزنیم؟
وی با تأکید بر اینکه ما یک شبکه دانشگاهی هستیم، گفت: در هر شهری فرماندار، استاندار و شهردار ما را میشناسد و قطعاً این شبکه اجتماعی باید به رسالت اجتماعی خود نیز توجه کند؛ علاوهبر اینکه دانشگاه آزاد اسلامی از مردم و برای مردم است. اگر قرار است چالشهای مردم را حل کند، نمیتواند به آنچه پیرامونش رخ میدهد، بیتفاوت باشد.
طهرانچی گفت: ما اگر منطقه خوزستان را مورد مطالعه قرار میدادیم و این مطالعات میتوانست راهحلهای عملی دقیق به مردم ارائه دهد، قطعاً اتفاقات خوبی رخ میداد. از این رو ما دانشگاهیان باید به رسالت خود واقف باشیم و مسائل را از سطح جامعه برداریم. البته اگر قرار به این کار است، باید به مسئله نزدیک باشیم و برای این منظور نیز باید بتوانیم با مردم گفتگو کنیم.
وی با تأکید بر اینکه دانشگاهی که از مردم و برای مردم است، باید به موقع در صحنه حضور پیدا کند، افزود: اینکه در دانشگاهها تنها به برگزاری اردوهای جهادی بسنده کنند، این رسالت دانشگاه نیست؛ بلکه رسالت دانشجو است و دانشجو نیز همیشه به رسالت خودش آگاه است و اردوهای جهادی بسیج دانشجویی در این زمینه را میبینیم، اما سوال اینجاست که دانشگاه میخواهد چه کاری انجام دهد و چه برنامهای دارد؟
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه دانشگاه در مسائل مختلف وقایعنگاری میکند، گفت: قطعاً میتوان نظریههای مختلفی را درباره نوع تعامل مردم با سیل منتشر کرد. یکی از همین مردم خوزستان در جریان بازدید به ما گفت: هشت سال با صدام جنگیدهاند و حالا با آب میجنگند؛ قطعاً شناخت همین خصلت مردم بسیار مهم است و باید این خصلت مورد مطالعه قرار بگیرد.
وی تأکید کرد: قطعاً ثبت وقایع رخداده در ۱۰ روز خوزستان کار بسیار مهمی است و پایگاههایی که در خوزستان در حال خدمترسانی هستند، باید به اندازه پنج سال خوراک علمیشان، مسئله علمی از این حادثه استخراج کنند و از این سرمایه باید استفاده شود. شناخت عملکرد آب در منطقه کار بسیار مهمی است و باید به این نکات دقت کرد. به عبارت دیگر، هر پایگاه و قرارگاه فرعی یک کلاس درس بزرگ محسوب میشود و این کلاس درس به ما میگوید دانشجو چه چیز را باید در صحنه عمل یاد بگیرد، چراکه هر روز چنین اتفاقاتی رخ نمیدهد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه ما یک رسالت علمی و یک رسالت اجتماعی داریم، تأکید کرد: ما به این مردم نیاز داریم و نیازمند توجه و اقبال آنها هستیم. ما به این مسئله که مردم دانشگاه را در کنار خودشان بدانند نیاز داریم و این نگاه زمانی حاصل میشود که مقرها و قرارگاههایی را تشکیل دهیم و به کمک مردم برویم. خدا را شکر اکنون این توفیق رخ داده؛ البته کاستیهایی نیز وجود دارد که باید برطرف شود.
اگر میخواهیم تاثیرگذار و حلّال مسئله باشیم، نیازمند تغییر نگاه هستیم وی با طرح این سوال که آیا دانشگاههای خوزستان برای دو یا پنج ماه آینده مطالعه و پیشبینیهای لازم را انجام دادهاند یا خیر، اظهار کرد: داستان پطروس را در کتابهای دبستانی خواندهایم، اما با توجه به حماسهآفرینیهای بزرگ مردم در سیل اخیر آیا لازم نیست دانشجویان ادبیات ما در صحنه حضور داشته باشند و این حماسهها را ثبت کنند؟ آیا این حماسهها ارزش انتقال و بازآفرینی ندارد؟
طهرانچی با بیان اینکه روایت این حماسهآفرینی مردم را کسی نمیشناسد و سوال این است که جامعهشناسی ما الان در کجا قرار دارد، افزود: ما قرارگاههای مختلفی را ایجاد میکنیم تا با حادثه آشنا شویم و قطعا نمیتوان از کلاسهای درس مردم را دید، بلکه باید با مردم بود و برای این کار نیز باید زمینهها را آماده کنیم. این حادثه فرصتی است تا دانشگاه خودش را به مردم نزدیک کند. ما تا الان در برجهای خودمان نشسته و کارمان را میکردیم، ولی دانشگاه اجتماعی وظیفهاش این نیست؛ الان که میخواهیم تاثیرگذار و حلّال مسئله باشیم، نیازمند تغییر نگاه هستیم. دانشجویی که حادثه را از نزدیک نبیند و به کمک نرود، این دانشجو بزرگ نخواهد شد؛ چراکه این دست از تجربهها تجربههای بزرگی است.
وی با بیان اینکه امروز مدیریت آب در خوزستان یک صحنه عجیب از لحاظ علمی و اجتماعی است، اظهار کرد: همین رویکرد که دانشگاه آزاد اسلامی از مردم و برای مردم است، ما را بر آن داشت قرارگاه جهادی را ایجاد کنیم تا بتوان فارغ از سلسله مراتب اداری، به صورت جهادی و با مدیریت جهادی مسئله خوزستان را حل کنیم.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه دوستان در پلدختر افتخار آفریدند، گفت: سختترین منطقه در پلدختر یعنی همان منطقهای که بار آن به زعم همه دوستان از سوی دانشگاه آزاد اسلامی برداشته شد، این مسئله را به نقطه عطف دانشگاه تبدیل کرد و این کار نشان داد دانشگاه آزاد اسلامی در انجام رسالت اجتماعی خود اگر هوشیار باشد، میتواند نقشآفرین باشد.
قرارگاههای جهادی دانشگاه آزاد اسلامی دریچه دیدمان به واقعیت جامعه است وی ادامه داد: شرایطی فراهم شده تا ۱۰ قرارگاه فرعی ما در این استان بهعنوان دریچه دیدمان به واقعیت جامعه آن هم در شرایط تهدید سیل باشد. در شرایط فعلی اگر آب در خوزستان به همین شکل باشد، قطعاً مسئولان علمی باید توضیح دهند که در دو تا ۶ ماه آینده وضعیت استان چگونه خواهد بود؟ آیا مسئولان علمی فرمولی برای جایگزین شغل در این استان دارند؟ به عبارت دیگر ما میتوانیم به مسئولان استان بگوییم یک پایش علمی را در زمینه تغییر شغل مردم این منطقه انجام دادهایم و براساس آن بگوییم اولویت اقدام بعدی مسئولان چه خواهد بود.
طهرانچی افزود: آیا ما باید منتظر بمانیم که مردم منطقه صدایشان بلند شود تا بعد متوجه شویم چه نیازهایی دارند یا اینکه باید از الان برای یک ماه آینده فکر کنیم؟ نباید فراموش کنیم که دشمنان به این منطقه طمع داشتهاند و خدا را شکر این حادثه باعث شد مردم دشمنان را ناامید کنند و الان شاهد دشمنی دشمنان با مردم هستیم.
وی تصریح کرد: دانشگاهی که در اتاقهای بدون پنجره بنشیند، نمیتواند مسائل جامعه را حل کند و اساسا نمیداند که الان شب است یا روز. نمیتوان در اتاقهای بدون پنجره نشست؛ پنجره نیز همین قرارگاههای جهادی هستند. هر روز چنین حوادثی رخ نمیدهد، بلکه یک روز رخ میدهد و ۱۰ سال روی آن کار میشود.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: تصور کنید که آب فروکش کرد. حال فرمول دانشگاهیان برای زدن دژهای منطقه خوزستان تغییر میکند یا خیر؟ زمانی که چنین حادثهای رخ میدهد، تا سالهای سال مسئله دانشگاهی که در آن محیط قرار دارد، باید همین اتفاق باشد و همه ارکان دانشگاه و رشتههای آن باید درباره آن تحقیق کنند. باید ارزیابی دقیقی از حوادث و مسائل پیشآمده داشته باشیم. قرارگاه پلدختر نیز طی امروز و فردا جمعآوری میشود. هرچند هنوز این شهر جای کار دارد، اما دیگر به وجود قرارگاه نیازی نیست؛ از این رو باید تمرکزمان را روی قرارگاه جهادی خوزستان بگذاریم.
وی گفت: زمانی که رهبری، سیاستهای کلی علم و فناوری را ابلاغ کردند، در بند یک آن به جهاد علمی اشاره شده بود و قطعا جهاد نیز نیازمند قرارگاه و شکستن بروکراسی و چارچوبهای اداری است. البته باید به این مسئله توجه شود که برنامه علمی این قرارگاهها برای آینده چه خواهد بود. استادان باید وارد کار شده و در منطقه حضور داشته باشند. حال سوال این است که چند پرسشنامه در این مدت از سوی اساتید جامعهشناسی، روانشناسی، مددجوی اجتماعی و دانشجویان کارشناسیارشد و دکتری طراحی شده و به مقرهای تعیینشده دادهاند تا توسط این مقرها به آنها پاسخ داده شود؟
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه حضور دانشگاه در منطقه برای کمک به خودش است، ادامه داد: اگر قرار به تقویت ایستگاه سلامت در خوزستان است، باید از همه کشور رشتههای پزشکی و دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی به استان بیایند. علاوهبر آن، قرارگاه خوزستان باید نیازهای مردم در یک ماه، دو ماه و ۶ ماه آینده را پیشبینی کند و جدولی براساس آن استخراج شود تا به مسئولان مربوطه بدهیم؛ البته برای این کار باید کارهای علمی را نیز چاشنی اقداماتمان کنیم.
وی گفت: ما در طرح پایش یک کتابچه درباره سیل نوشتهایم. آیا در این مدت معاونان پژوهشی واحدها رفتند در این زمینه بررسی کنند که ببینند در مقوله سیل کدام مسائل جدید هستند؟ خوزستان مسائل بسیار جدیدی در سیل دارد که تمام این مسائل را ظرف یکیدو سال آینده باید مورد بررسی قرار داد.
فلسفه وجودی دانشگاه این نیست که تنها مدرک دهد، بلکه باید راهکارهای علمی ارائه دهد طهرانچی با بیان اینکه قرارگاه جهادی ما در خوزستان تفاوتهایی با موکبهای اربعین که در اینجا مستقر هستند، دارد، افزود: در حقیقت این موکبها تنها برای کمک به اینجا آمدهاند، اما ما علاوهبر کمک، باید طرح مسئله هم داشته باشیم و این هدفی است که باید محقق شود؛ چراکه ۷۰ هزار دانشجو در استان خوزستان داریم و اگر دانشگاه توسط همین مردم ساخته شده، باید بتواند نشان دهد که میتواند حل مسئله کند.
وی با تأکید بر اینکه ما نتوانستیم دانشگاه غربی را نیز به درستی کپی کنیم، ادامه داد: خوزستان معرکه خوبی برای مردمشناسی و زمینشناسی خواهد بود و باید به این مسئله توجه شود. البته دوستان قرارگاهی ما پنجرهها را ساختهاند و قدم بعدی این است که بتوانیم این پنجرهها را باز و با مردم به صورت علمی صحبت کنیم. بسیج در سطح دانشگاه، یعنی در وهله اول سوق دادن توجه دانشگاه به اینکه حادثهای در کشور اتفاق افتاده که باید دیده شود و این مسئله بسیار مهمی است. بهطور مثال درباره خوزستان اگر بخواهیم اقتصاد استان را از کشاورزی به سمت ماهیگیری سوق دهیم، در کمترین سرعت باید چه اقداماتی انجام دهیم و چه مدلی نیاز دارد؟
طهرانچی با بیان اینکه قطعاً نهادهای دولتی وقتی میخواهند تغییراتی مانند تغییر اقتصادی استان را داشته باشند، از دانشگاه میپرسند؛ افزود: طبیعتاً فلسفه وجودیمان این نیست که تنها مدرک بدهیم، بلکه باید راهکارهای علمی را نیز ارائه دهیم و اگر مردم خودشان بخواهند به مسائل مانند تغییر وضعیت اقتصادی ورود کنند، دیگر فلسفه ایجاد دانشگاه چه میشود؟
تا چه زمانی میخواهیم مسائلمان را از کتابخانهها انتخاب کنیم؟ وی اظهار داشت: دانشگاههای ایرانی نیازمند تحول هستند و قرارگاههای جهادی این کار را شروع کردهاند. قطعاً شکلگیری قرارگاه جهادی در وهله اول برای کمک و امروز برای شناخت و کمک به حل مسئله خواهد بود. به عبارت دیگر اولین گام ارتباط با مردم، دومین مرحله شناخت مسئله و گام نهایی حل آن است. اولین گام برای قرارگاه جهادی استقرار آن است و بعد از آن نوبت به عملیات میرسد. در حقیقت دریچه کمک به جامعه همان دریچه استقرار است، در حالی که اکثر قرارگاهها تنها در مرحله استقرار میمانند، اما ما در دانشگاه آزاد اسلامی باید بعد از استقرار، اقدامات لازم برای شناخت و حل مسئله را نیز انجام دهیم.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه ۲۸ هزار دانشجوی کارشناسی در دانشگاه آزاد اسلامی از مهرماه سر کلاسهای درس میروند، خاطرنشان کرد: همه این دانشجویان میخواهند حل مسئله داشته باشند. در حقیقت ما باید ۲۸ هزار مسئله پیدا کنیم، حال سوال اینجاست تا چه زمانی میخواهیم مسائل خودمان را از کتابخانهها پیدا کنیم؟ امیدوارم با این اتفاق از پیلهای که به دور خودمان تنیدهایم بیرون بیاییم و از مسائل موجود در جامعه استفاده کنیم.
رئیس قرارگاه جهادی خوزستان: بعد از اسکان مردم، توانمان را برای رفع نیازهای پزشکی گذاشتیم فرجالله براتی، رئیس قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد اسلامی در استان خوزستان گفت: از همان روزهای ابتدایی سیل با وجود اسکان نوروزی برنامهریزی لازم برای به خدمتگیری واحدها و مراکز مختلف صورت گرفت. ابتدا تمرکزمان روی اسکان مردم سیلزده بود و سپس برای رفع نیاز غذایی مردم کنسرو، آب معدنی و سایر اقلام موردنیاز را آماده و توزیع کردیم. در واحد اهواز نیز روزانه تا هزار پرس غذا پخت و توزیع شد.
براتی تصریح کرد: پس از برطرف شدن نیازهای غذایی، با اضافه شدن توان سایر مجموعهها برای رفع نیازهای پزشکی و بهداشتی مردم اقدام کردیم که با همکاری دکتر رنجبر و دکتر طهرانچی آمبولانسهای دانشگاه به محلهای مورد نیاز اعزام شد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان افزود: برای عملکرد بهتر نیروهای جهادی پیش از آغاز فعالیت قرارگاه نیروها را به چند محور تقسیم کردیم. پس از تشکیل قرارگاه جهادی استان خوزستان هفت قرارگاه فرعی برای رسیدگی بهتر به مناطق سیلزده در نظر گرفته شد و مسئولان این قرارگاهها روزانه آخرین وضعیت منطقه و نیازهای مردم را بررسی و گزارش میدهند و نسبت به رفع آن اقدام میکنند.
در ادامه، احمد صالحیآرا، معاون اجرایی و عملیاتی قرارگاه جهادی استان خوزستان نیز به بیان گزارش عملکرد این قرارگاه در طول روزهای گذشته پرداخت و گفت: حوادث اخیر در کشور ما سبب ایجاد همدلی و همبستگی بسیار خوبی بین هموطنان و نیروهای جهادی حاضر در صحنه شد.» وی در ادامه مسئولان قرارگاههای فرعی استان خوزستان را معرفی کرد و به تشریح فعالیتهای قرارگاه پرداخت.
صالحیآرا نیازهای اصلی مردم سیلزده را بهداشتی، تغذیه، پوشاک، فرهنگی و مهندسی برشمرد و تصریح کرد: با ورود به فصل گرما اصلیترین دغدغه و نیاز مردم در شرایط کنونی توجه به مسائل بهداشتی است.» وی در پایان وضعیت سیلاب در شهرها و مناطق مختلف استان را به صورت کامل تشریح کرد.
مسئول قرارگاه جهادی منطقه باوی: رفع مسائل بهداشتی، اصلیترین نیاز مردم است یوسف آقاجری، مسئول قرارگاه جهادی در منطقه باوی ضمن تشریح آخرین وضعیت این شهرستان در مواجهه با سیل گفت: شهرستان باوی در حدود ۱۱۰ هزار نفر جمعیت و ۱۱۰ روستا دارد. در این منطقه دهستان عناوچه بیشترین درگیری با سیل را داشته است. در شهرستان باوی نزدیک به ۳۴ روستا به صورت مستقیم با سیل درگیر هستند که ۶ روستا به زیر آب رفتهاند و ۲۸ روستا در محاصره کامل سیل قرار دارند. ۴۷۲۰ نفر نیز هماکنون در چادرهای هلالاحمر اسکان داده شدهاند.
آقاجری تصریح کرد: با کاهش دبی آب و پایین آمدن سطح آن، تردد و حضور در برخی مناطق با سهولت بیشتری صورت میگیرد.
وی ادامه داد: فعالیت قرارگاه جهادی استان خوزستان در این منطقه از دو روز پیش آغاز شده و در کنار توزیع ناهار و شام، توزیع صبحانه نیز با توجه به نیاز مردم صورت میپذیرد.
آقاجری مهمترین نیاز این منطقه را مسائل بهداشتی برشمرد و درخواست کرد تا ایستگاه سلامت دانشگاه آزاد اسلامی در این محل مستقر و بستههای بهداشتی میان مردم توزیع شود.
جانشین قرارگاه جهادی در منطقه شوشتر: روزانه ۵ هزار پرس غذا بین مردم توزیع میشود سیدناصر موسوی، جانشین قرارگاه جهادی در منطقه شوشتر در تشریح وضعیت این منطقه گفت: شوشتر با دارا بودن ۱۹۲ هزار نفر جمعیت در بین دو رودخانه کارون و دز است. در این شهرستان بخش شعیبیه بیش از همه درگیر سیل است. این بخش بیش از ۲۰ هزار نفر جمعیت دارد و شامل ۶۰ روستا میشود. به ۳۷ روستا اخطار تخلیه داده شده که از این تعداد ۲۷ روستا دچار آبگرفتگی شده است. دسترسی به ۱۲ روستا در حال حاضر صرفا به وسیله قایق صورت میگیرد.
وی ادامه داد: سه اکیپ هفتنفره به صورت شبانهروزی مشغول خدمترسانی به مردم هستند.
موسوی در تشریح خدمات دانشگاه آزاد اسلامی در این منطقه گفت: پس از استقرار یک دستگاه آمبولانس در یکی از کمپهای سیلزدگان تیم سلامت دانشگاه مستقر شده است. تیم دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی شوشتر نیز به منطقه اعزام شده است که با تیم دامپزشکی شهرستان همکاری میکنند.
وی افزود: تیم فنی علوم آب دانشگاه نیز از مجاری آب و سازههای آبی حاضر در منطقه دیدن کرده و نکات لازم و مشاورههای موردنیاز را به مسئولان امر داده است. تیمهای مشاورههای فردی و اعتقادی نیز به منطقه اعزام شدهاند. در واحد شوشتر روزانه حدود پنج هزار پرس غذا با کمک مردم این شهر طبخ و در سطح منطقه توزیع میشود.
مسئول قرارگاه جهادی منطقه هویزه: ۴ روستای در معرض سیل تا امروز خسارتی نداشتند حسن کاظمی، مسئول قرارگاه جهادی منطقه هویزه نیز در این جلسه گفت: هویزه یکی از زیرمجموعههای شهرستان دشت آزادگان است و این شهرستان ۷۴ روستا دارد. چهار روستای شهرستان هویزه در معرض سیل بودند که تاکنون خسارت چندانی ندیدهاند.
وی ادامه داد: هماکنون در یادمان شهدای هویزه حدود ۶۰۰ نفر از مردم سوسنگرد مستقر هستند. در این کمپ با توجه به استقرار تیم سلامت دانشگاه آزاد اسلامی و یکی از بیمارستانهای صحرایی سپاه پاسداران مشکل بهداشتی خاصی وجود ندارد.
کاظمی خاطرنشان کرد: اعضای این قرارگاه در منطقه هویزه در امور تاسیساتی و بهداشتی مربوط به این منطقه مشغول به خدمترسانی به مردم سیلزده هستند.
مسئول قرارگاه جهادی منطقه حمیدیه: دانشگاه آزاد تا امروز به تمامی وعدههای خود عمل کرده است ابوالحسنی، مسئول قرارگاه جهادی در منطقه حمیدیه نیز گفت: شهرستان حمیدیه بالغ بر ۵۴ هزار نفر جمعیت دارد. در این منطقه حدود ۱۲ روستا به صورت کامل زیر آب رفتهاند. ۲۵ روستا نیز به صورت کامل یا جزئی دچار آبگرفتگی یا در محاصره آب هستند.
ابوالحسنی ادامه داد: بحمدالله هر قولی که دانشگاه آزاد اسلامی به مردم این منطقه داده، محقق شده است.» او توزیع بستههای بهداشتی را یکی دیگر از اقدامات دانشگاه آزاد اسلامی در این منطقه عنوان کرد و افزود: «با همکاری بهزیستی نیز گروههای شادی برای سرگرمی کودکان در این کمپ به اجرای برنامه میپردازند.
ابوالحسنی مشکل اصلی این کمپ را عدم حضور پزشک مستقر عنوان کرد و گفت: در حال حاضر پزشکان بسیج اساتید روزانه دو یا سه ساعت به این کمپ مراجعه میکنند که برای رسیدگی به مسائل پزشکی کافی نیست. با حضور سه تن از اساتید روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی در این کمپ بخش مشاوره و روانشناسی تیم سلامت دانشگاه نیز تکمیل و مشغول فعالیت شده است.
مسئول قرارگاه جهادی منطقه شوش: تیم سلامت دانشگاه در کمپ اسکان مستقر شده است انصاری، مسئول قرارگاه جهادی منطقه شوش در این جلسه گفت: شهرستان شوش ۱۷۶ روستا دارد که حدود ۷۰ روستا درگیر سیل بودند.» او ادامه داد: با کمک واحد دزفول که بهعنوان واحد معین این شهرستان مشخص شده بود، توانستیم تیم سلامت دانشگاه را در کمپ شهید درویش در ۱۰ کلیومتری شوش مستقر کنیم.
انصاری اظهار کرد: پوشاک و بستههای بهداشتی درخواست اصلی مردم این منطقه بوده که برای برطرف کردن این نیاز نیز مذاکرات و هماهنگی لازم را با مسئولان داشتیم.
علیرضا شش بلوکی، مسئول قرارگاه جهادی منطقه کارون در جلسه این قرارگاه گفت: محور کارون در جنوب شرقی اهواز قرار میگیرد. ۶ روستا در این منطقه در محاصره سیل قرار دارد و ۲۱ روستای دیگر این منطقه نیز از طریق پل شناوری که ارتش احداث کرده، در ارتباط هستند. در این منطقه به صورت سیار در حال رفع نیازهای مردم هستیم.