گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، سروش عربی؛ مشهد به عنوان دومین کلانشهر کشور و وجود بارگاه ملکوتی و شریف حضرت علی ابن موسی الرضا علیه السلام که هر ساله میزبان۳۰ میلیون عاشق و دلداده که از سراسر دنیا به پابوسی او مشرف میشوند دارای ظرفیتهای بسیاری است، همچنین این شهر با داشتن مراکز دانشگاهی و آموزش عالی متعدد از جمله دانشگاه فردوسی، علوم پزشکی، آزاد اسلامی، امام رضا علیه السلام، پیام نور و موسسات غیرانتفاعی متعدد، عملا به قطب دوم دانشگاهی کشور پس از تهران تبدیل شده است.
باتوجه به اینکه مشهد به طور جدی با مشکل افزایش آلودگی هوا و ترافیک در سالهای اخیر روبهرو بوده است و مسئولان شهری یکی از راههای کاهش آلودگی هوای شهر را استفاده نکردن از خودروهای شخصی و افزایش استفاده از وسایل نقلیه عمومی میدانند، حال این سوال مطرح میشود که ایا شهرداری و شورای شهر نمیتوانند به جای افزایش سرسام اور قیمت بهای اتوبوس و مترو همت خود را برای پی گیری مطالبات خود در خصوص سهم دولت در حمل و نقل عمومی به کار ببندند؟
متاسفانه در شرایط نامساعد اقتصادی کشور شورای اسلامی شهر مشهد در روزهای پایانی سال گذشته بر اساس مصوبهای نرخ بلیت اتوبوس و قطار شهری را از ۲۳ فروردین امسال افزایش داد و بر اساس این مصوبه در خطوط روزانه دولتی و خصوصی مبلغ بلیت با من کارت ۶۵۰ تومان و در پرداخت نقدی هزار تومان است؛ همچنین قیمت بلیت قطار شهری نیز از ۶۵۰ تومان به ۸۰۰ تومان افزایش یافت که با این اقدام عملاً شهرداری مشهد آسانترین راه را برای جبران هزینههای خود انتخاب کرده؛ این در حالی است که میتوان با مدیریت هزینهها، درآمد اجاره غرفهها و مکانهای تجاری ایستگاههای مترو، تا حدودی قسمتی از هزینهها را جبران کرد تا در شرایط سخت اقتصادی کشور فشار کمتری بر استفاده کنندگان از حمل و نقل عمومی که اکثراً نیز از اقشار متوسط و ضعیف جامعه هستند، آورده شود.
شهرداری توان تامین بودجه طرح تخفیف من کارت دانشجویی را ندارد!
مجتبی بهاروند رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجو در مشهد با اشاره به سهم دولت در حمل و نقل عمومی و مطالبات شهرداری گفت: در شرایط اقتصادی فعلی دولت حال و روز خوبی را ندارد و معمولا یا پایبندی خود را برای پرداخت حق دولت در حمل و نقل عمومی انجام نمی دهد و یا بدهکار می شود.
بهاروند در پاسخ مطالبه دانشجویان برای اجرای طرح من کارت دانشجویی پاسخ داد: ما سال گذشته این طرح را به کمیسیون آوردیم و بررسی کردیم اما چون بودجه آن تامین نشد لذا طرح رای نیاورد؛ امیدواریم با اعطای ردیف بودجه ای امسال طرح تخفیف دانشجویان برای استفاده از حمل و نقل عمومی به تصویب برسد.
رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر با ابراز تاسف و نارضایتی قلبی از افزایش قیمت اتوبوس و مترو گفت: با توجه به تلاطمات بازار ارز و افزایش قیمت لوازم اتوبوس و مترو که حداقل قیمت ها ۴ برابر شده است و نظر به اینکه بخش اعظمی از حمل و نقل بر عهده شرکت های خصوصی است، این شرکت ها با مشکلات عدیده ای روبرو هستند که افزایش قیمت ها به ناچار صورت پذیرفت.