کد خبر:۷۷۹۹۲۰
رئیس موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران خبر داد:

چهار گروه پژوهشی جدید برمبنای شرایط و نیاز‌های امروز کشور تاسیس شد

دکتر احمد نادری رئیس موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران از تاسیس چهار گروه پژوهشی جدید با تصویب شورای پژوهشی در این موسسه خبر داد.
 به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، دکتر احمد نادری رئیس موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران از تاسیس چهار گروه پژوهشی جدید با تصویب شورای پژوهشی در این موسسه خبر داد.

با توجه به رویکرد‌های جدید در موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران، برمبنای دو اصل «نیازمحوری» و «اثرگذاری عینی و کاربردی» فعالیت‌ها و اقدامات پژوهشی در سطوح سیاست گذاری، تصمیم سازی و تصمیم گیری کشور، چهار گروه پژوهشی جدید با عناوین «سنجش و آمایش فرهنگی-اجتماعی ایران»، «مطالعات اجتماعی گردشگری و میهمان داری»، «مطالعات اجتماعی جهان اسلام» و «مطالعات اجتماعی اسلامی» مورد تصویب شورای پژوهشی موسسه قرار گرفت.

دکتر نادری با اعلام خبر تشکیل اولین جلسه شورای پژوهشی موسسه در سال جاری و در دوره ریاست جدید آن اظهار داشت: موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی به عنوان اولین و باسابقه¬ترین موسسه آموزشی و پژوهشی دانشگاه تهران با تمرکز بر حوزه مطالعات اجتماعی ایران، با بیش از نیم قرن سابقه فعالیت مطالعاتی و پژوهشی از سال ۱۳۳۷ تاکنون، با بهره¬گیری از ظرفیت و پشتوانه نخبگانی اساتید مبرز و پژوهشگران شاخص مطالعات اجتماعی در ایران، همواره جایگاهی ممتاز و تاثیرگذار در فضای اندیشه-ای، پژوهشی و سیاست¬گذاری اجتماعی در کشور داشته است. در دوره جدید فعالیت موسسه و از اردیبهشت ماه سال جاری نیز با برنامه ریزی¬‌های ویژه و ایجاد ظرفیت‌های گسترده از حیث ارتباطی، تعاملی و نیروی انسانی کارآزموده و متخصص جوان، حوزه عملکردی و اثرگذاری موسسه بیش از پیش گسترش خواهد یافت.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با تأکید بر این افزود: به عنوان اولین گام در ایجاد اصلاحات ساختاری، کلیه اقدامات لازم در راستای تطبیق ظرفیت‌های پژوهشی و علمی موسسه متناسب با مسائل و نیاز‌های روز کشور در سطح داخلی و بین المللی، در دستور کار قرار گرفته است. شروع این اقدامات نیز با تاسیس گروه‌های پژوهشی جدید آغاز شده که همگی برخاسته از ضرورت‌ها و نیاز‌های روز جامعه و کشور هستند. براین اساس و در اولین جلسه رسمی شورای پژوهشی موسسه، طرح و پرپوزال تشکیل پنج گروه جدید مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته و در نهایت با حداکثر آراء، چهار گروه پژوهشی تصویب شد.

رئیس موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران با اشاره به اهمیت دو اصل نیازمحوری و اثرگذاری عینی فعالیت‌های موسسه در مسائل جامعه و کشور، گفت: طبق ماده دوم اساسنامه موسسه، اهمّ ماموریت¬های آن شامل چهار حیطه «بسترسازی برای همراهی توأمان ابعاد نظری علوم اجتماعی با تحقیقات عملی و کاربردی»، «ارائه خدمات مربوط به تحقیقات اجتماعی برای مؤسسات و سازمان¬هـای دولتـی، غیردولتـی و بین¬المللی»، «انجام تحقیقات مستمر اجتماعی مربوط به جامعه ایران بر اساس تخصص بخش¬های علمی موسسه» و «تربیت و آموزش پژوهشگر حرفه¬ای، به منظور انجام فعالیت¬های علمی داخل مؤسسه و نیز رفع نیازمندی¬های خارج از دانشگاه، بنا به پیـشنهاد سـازمان¬هـای ذی¬نفع و درخواست¬کننده» است و در این حوزه‌ها آنچه محوریت و نقش تعیین کننده برای تشخیص اولویت‌ها دارد، نیازمحوری و میزان اثرگذاری و اثربخشی عینی دستاورد‌های پژوهشی و مطالعات در سطوح سیاست گذاری و تصمیم گیری کشور است.

دکتر نادری با تأکید بر پیوند رهیافت‌های نظری با تحقیقات کاربردی در راستای کمک به حل مسائل کشور افزود: موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ادوار مختلف خود و به ویژه در دوران پیش از انقلاب اسلامی، همواره در خدمت نظام حاکم بوده و محور فعالیت‌های مطالعاتی خود را براساس مسائل و نیاز‌های روز کشورداری در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی تنظیم کرده است. به عنوان نمونه یکی از دستاورد‌های شاخص این موسسه در دوران قبل از انقلاب، نقد و بررسی علمی بر پروژه «اصلاحات ارضی» بوده است که البته اگر موردتوجه رژیم پهلوی قرار می‌گرفت بسیاری از تبعات منفی اجتماعی آن طرح می‌توانست برطرف شود. در دوران پس از انقلاب اسلامی نیز فرازوفرود‌هایی در فعالیت‌های این موسسه وجود داشته است، اما آنچه همواره محوریت داشته و در دوره جدید نیز بیش از پیش در کانون توجه و برنامه ریزی‌ها قرار دارد، نیازسنجی و شناسایی مسائل روز کشور در جهت کمک به دولت و نهاد‌های حاکمیتی، قوای سیاست گذار و اجرایی است.

وی در پایان با تشریح فعالیت گروه‌های جدیدالتاسیس موسسه عنوان کرد: طبق مصوبه شورای پژوهشی موسسه، چهار گروه «سنجش و آمایش فرهنگی-اجتماعی ایران» با موضوع افکارسنجی و طراحی و اجرای پیمایش‌های ملّی و نیز تمرکز بر روند‌های فضای مجازی و داده کاوی، «مطالعات اجتماعی جهان اسلام» با تمرکز به وضعیت اجتماعی و موقعیت ژئوپولتیک و ژئوکالچر کشور‌های جهان اسلام در سطح منطقه و موازنه‌های بین المللی، «مطالعات اجتماعی گردشگری و میهمان داری» با محوریت ظرفیت‌های گردشگری ایران در حوزه‌های تفریحی، مذهبی، سلامت و تجاری و گروه «مطالعات اجتماعی اسلامی» با تمرکز بر ذخایر و منظومه فکری فرهنگی تمدّن اسلامی و اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان در قرون متمادی در راستای تولیدات بوم محور علمی برای حل مسائل و معضلات اجتماعی و فرهنگی، تشکیل شده و در کنار گروه‌های قبلی موسسه شامل مردم شناسی، مطالعات جوانان، مطالعات فقر و نابرابری، فرهنگ و رسانه، انسان شناسی زیستی، روانشناسی اجتماعی، جمعیت شناسی، جامعه شناسی سیاسی، جامعه شناسی تاریخی، جامعه شناسی دین، جامعه شناسی روستایی و عشایری، مطالعات شهری، مطالعات اجتماعی فضای مجازی، مطالعات شهر تهران و مطالعات توسعه فعالیت خواهند نمود.
ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار