رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران گفت: مهمترین ماموریت مدیریت شهری دوره پنجم، توسعه مترو است حتی اگر محتمل بدهی شویم.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، محمد سالاری در جلسهای که با مدیران مترو در حاشیه بازدید از خط هفت مترو به همراه رئیس شورا و اعضای کمیسیونهای شهرسازی و معماری و حمل ونقل شورای شهر تهران داشتند گفت: امروز دیده بانهای شهری معترض هستند که در دوره مدیریت شهری گذشته، تمام داراییهای شهر اعم از املاک و اراضی و ظرفیت طرح تفصیلی صرف کارگاههای عمرانی و بزرگراههای درون شهری شد، بدون اینکه در ارتقا کیفیت زندگی از جمله کاهش ترافیک و آلودگی هوا تأثیر قابل توجهی داشته باشد.
وی با بیان اینکه ایجاد بزرگراههای درون شهری در این حد و اندازه یک اشتباه استراتژیک و تاریخی بود اظهار داشت: من این موضوع را بارها از دوره گذشته تاکنون گفتهام که تمام املاک و داراییهای ارزشمند ملکی، شهرداری تهران در پروژههای عمرانی با اولویت بزرگراه سازی هزینه شد، در صورتی که با بهینه سازی و حفظ این املاک میتوانستیم برای همیشه تاریخ بدون فروش یک مترمربع تراکم و بارگذاری، شهر را اداره کنیم.
سالاری تصریح کرد: علی رغم اینکه در دروههای گذشته مأموریتهای نرم افزاری که به ارتقا کیفیت زندگی در شهر میانجامد، مورد غفلت واقع شد و تمرکز بر انجام مأموریتهای سخت افزاری بود، اما همچنان در این دوره مدیریت شهری نیز مردم تهران از ما مطالبه اقداماتی در حوزه عمرانی را دارند و تنها حوزه عمرانی که اولویت اساسی شهر است و ما باید اقداماتی را در این خصوص انجام دهیم، توسعه و تجهیز مترو تهران است.
وی خطاب به محسن هاشمی گفت: مردم تهران با یک رأی تاریخی شما را به عنوان نماینده خود در شورای شهر انتخاب کردند و سپس رئیس شورا شدید، مترو نیز از گذشته با نام خانواده هاشمی رفسنجانی گره خورده است لذا باید با پیگیریهای مجدانه شما و ما به عنوان اعضای شورای شهر، اقدامات خوبی در این حوزه انجام شود حتی اگر متحمل بدهی شویم چراکه اگر در این حوزه اقدام اساسی صورت نگیرد باید پاسخگوی مردم باشید.
به گفته سالاری مردم این بدهی را از مدیریت شهری برای شهر میپذیرند.
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با اشاره به ظرفیتهای درآمدزایی حوزه مترو بیان کرد: ایجاد مجتمعهای ایستگاهی یکی از ظرفیتهایی است که مترو دارد و در دوره گذشته هم شهرداری لایحهای را ارائه داد که در کمیسیون ماده ۵ مصوب شد، بر اساس آن تمام مجتمعهای ایستگاهی رتبه بندی شدند و از کمیسیون ماده ۵ مصوبه گرفتند.
عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: با اینکه مجتمعهای ایستگاهی جمعیت پذیری ایجاد نمیکنند و در عین حال به شهروندان خدمات ارائه میدهند و مردم شهر ترغیب میشوند تا از طریق مترو سفر کنند و در این مجتمعهای ایستگاهی و TOD ها، انواع خدمات مورد نیاز را دریافت کنند و مجدداً با همین قطارهای مترو به مبدا برگردند، اما متاسفیم که دو سال از این موضوع میگذرد، اما این مصوبه عملیاتی نشده است.
وی افزود: ما به عنوان کمیسیون شهرسازی و معماری اعلام میکنیم، علی رغم اینکه با بارگذاری فراتر از طرح تفصیلی در هر حوزهای مخالفیم، اما معتقدیم در خصوص مجتمعهای ایستگاهی باید نهایت کمک و مساعدت را داشته باشیم.
سالاری در پایان ضمن تشکر از دست اندرکاران حوزه مترو اعم از رئیس هیأت مدیره، مدیرعامل و کارشناسان و مشاوران مربوطه در توسعه، تجهیز و ایمن سازی خط ۷ مترو، حمایت شورای شهر تهران از شرکت مترو تهران را ضرورتی انکار ناپذیر دانست.