
حکیم: نقش زن در قرائت اسلامی به مثابه یک ستون استوار اجتماعی است/ زن همه جامعه است نه نیمی از آن
به گزارش خبرنگارسیاسی خبرگزاری دانشجو اعزامی به بغداد، سید عمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق در همایشی که صبح امروز با عنوان روز "روزاسلامی مبارزه با خشونت علیه زنان " و همزمان با روز اول صفر و ورود اسرای کربلا به شام سالانه در بغداد برگزار می شود گفت: مایه خوشبختی و افتخار من است که در روز اسلامی مبارزه با خشونت علیه زنان با شما و با زنان میهنم و زنان جهان سخن بگویم. امروز سالروز ورود اسیران خاندان نبوت، از زنان و کودکان، به شام است. روزی که آشکارترین مصداق تعرض و خشونت در حق فرزندان انبیا در تاریخ بشر را شاهد بود.
وی با اشاره به دلایل نامگذاری این روز گفت:عزیز عراق مرحوم حجت الاسلام والمسلمین سیدعبدالعزیز حکیم (ره) پیشنهاد کرد که روز اول صفر روز اسلامی مبارزه با خشونت علیه زنان باشد و هیئت وزیران عراق نیز این پیشنهاد را تصویب کرد.
رهبرجریان حکمت ملی عراق با تاکید بر جایگاه رفیع زن در اسلام تصریح کرد: تکریم زن در نگاه اسلام در سطحی است که زن را اشتقاقیافته از جان مرد میشمرد، خداوند میفرماید: «و از نشانههاى قدرت اوست كه برايتان از جنس خودتان همسرانى آفريد. تا به ايشان آرامش يابيد، و ميان شما دوستى و مهربانى نهاد» (الروم: 21)
اینجا خداوند متعال برای جامعه انسانی روشن میکند که این موجود که از جنس مردان آفریده شده ظرف واقعی محبت و مهرورزی انسانی و اجتماعی است.
حکیم با اشاره به نگاه اسلام و قرآن به زن یاد آور شد: نگاه ما به زندگی و نقش زن در آن از همین جا شکل میگیرد. ما نظریهای را که میگوید زنان نیمی از جامعه هستند قبول نداریم، به نظر ما زن و مرد مکمل یکدیگرند چون بدون زن جامعهای در کار نخواهد بود. زن همه جامعه است، چون خود نیمی از جامعه را تشکیل میدهد و در ایجاد نیم دیگر سهیم است و بدون او تداوم و تعادل و جفت درخشانی که خداوند پیش چشم خلایق نهاده شکل نمیگیرد: « و از هر چيز جفتى بيافريدهايم، باشد كه عبرت گيريد» (الذاریات: 49)
وی ادامه داد: نگاه ما برای تعیین جایگاه زن در جامعه با چنین نگاه اسلامیای شکل میگیرد. این همان نگاه روشنبین اسلامی است که زن را در جایگاه طبیعیاش قرار میدهد و در آن بر سرشت انسانی حساس زن تأکید میشود
در هر پرده از تاریخ این مشارکت زن و مرد به چشم می خورد، هم در سرگذشت پیامبر اسلام امالمؤمنین خدیجه در کنار او حضور دارد، در سرگذشت امام علی(ع) فاطمه (س) کنار او حضور دارد، در سرگذشت امام حسین(ع) زینب کبری(س) کنار او حضور دارد. این نماد زنانه فقط جفتی اجتماعی یا انسانی نبوده، بلکه نمادی مکمل و مؤثر در روش و پروژه و اهداف بوده و اختلاف فقط در ابزارها و نقشهاست و در غیر این نمونهای درخشان و آشکار از همافزایی را میبینیم.
این روش ما و نگاه ما به نقش و جایگاه زن است. نگاه و روشی برآمده از نگاه سالم و صحیح اسلامی و دور از جهل و تحریف به اسلام .
رهبر جریانحکمت ملی عراق با بیاناینکه اسلام، در قرائت صحیح و سالم از نقش زن در ساخت جامعه بر زنان بهمثابه یک ستون استوار اجتماعی و بنیانگذار در جامعه تکیه کرد و گفت: هرگز او را عنصری ثانوی یا حاشیهای ندانسته است و به زن مسئولیت مهم و حساسی در ساخت جامعه واگذار شده است که به ابعاد رسالتی و عقیدتی و انسانی مربوط میشود و او توانایی ادای این مسئولیت را چه در جامعه و چه در نهادهای آن ازجمله حکومت و چه در حیات سیاسی و اجرایی دارد.