کارگردان نمایش «مبارک و قالیچه پرنده» در جشنواره تئاتر کودک گفت: در این نمایش سعی کردم هم اصالت ایرانی را با تکنیک تئاتر خیمه شب بازی حفط کنم و هم ترکیبی از تئاتر عروسکی کاغذی فرانسه را داشته باشم.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، حامد زحمتکش کارگردان نمایش «مبارک و قالیچه پرنده» است که امسال در بخش کودک جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان حضور دارد.
وی درباره نمایش خود گفت: مفهوم اصلی نمایش ما تغییر است و ما برخی موضوعات را برای انتقال این مفهوم دستمایه قرار دادیم به طور مثال این تغییر به نوستالژیها اشارهای دارد، به اماکنی که کاملا از بین رفته است و یا به نوعی دچار تغییر شدهاند.
وی اضافه کرد: تغییر بخشی از زندگی است، آدمها تغییر میکنند و از خردسالی به کودکی و به نوجوانی میرسند و ما میتوانیم براساس این طبیعت ذاتی خود، تغییر کرده و شرایط جدید ایجاد کنیم.
این کارگردان درباره اینکه این نمایش چقدر برای بچهها سوال و تفکر ایجاد میکند، اظهار کرد: ما نمایش میسازیم که علامت سوال ایجاد کنیم و این نمایش هم از این دست بود به طور مثال یکی از خانوادهها در بازخوردها بیان کرده بود که فرزندش بعد از دیدن نمایش گفته است که الان فهمیدم خدا هر کسی را برای کاری افریده است، نکتهای که شاید حتی در ذهن خود من در هنگام نگارش نمایش نبود.
وی اضافه کرد: با این حال بچهها و حتی بزرگترها بعد از دیدن نمایش ذهن شان شروع میکند به کار کردن و سوالات مختلف برایشان ایجاد میشود. تغییر مفهومی است که ما گاهی از یادمان میرود و شاید به دلیل روتین شدن و عادی شدن، این مفهوم، کارکرد خود را از دست میدهد. بخشی از سوالات بچهها این است که چه زمانی بزرگ میشوند و یا وقتی بزرگ شدند چه کاره خواهند شد.
زحمتکش درباره ایده این نمایش نیز توضیح داد: ایده اولیه از کتاب درسی تعلیمات اجتماعی به ذهنم رسید که بخشی از آن به عنوان یک کار در منزل بود و از دانش آموز خواسته بود با خانواده به محله خود بروند و فهرستی از مشاغلی را بنویسید که کارکرد آنها تغییر کرده است.
این کارگردان درباره تکنیک نمایش نیز توضیح داد: من به دنبال تکنیکی بودم که براساس آن موضوعم را مطرح کنم و خیمه شب بازی به این دلیل که میراث این سرزمین است به عنوان تکنیک کارم انتخاب شد. خیمه شب بازی جزو نمایشهای سنتی است، اما در طول زمان تغییر شکل داده است و خیمه شب بازیای که در دوره پهلوی اول و قاجار میدیدم با آنچه در سال ۹۸ میبینیم خیلی فرق دارد. من هم خودم به این تکنیک، المانهای دیگری اضافه کردم و از تئاتر عروسکی کاغذی که از فرانسه وارد شده است کمک گرفتم.
وی در پایان گفت: موضوع نمایش روی تکنیک کار تاثیر گذاشته است و به همین دلیل من تکنیک تئاتر عروسکی کاغذی فرانسه را با تکنیک تئاتر خیمه شب بازی که اصالتا ایرانی است ترکیب کردم و خواستم بخش دیالکتیک خیمه شب بازی را با تئاتر عروسکی کاغذی و ماسک تصویر سازی کنم.
بیست و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان با دبیری مجید قناد با شعار «کودک، تئاتر، طبیعت» از ۱۶ تا ۲۱ آبان ماه ۱۳۹۸ برگزار میشود.