مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار ضمن توصیههای بهداشتی جهت کاهش تردد شهروندان در هوای آلوده روزهای اخیر شهر تهران و استفاده از حمل و نقل عمومی از نقش مشارکت مسئولان و مردم در باطل السحر نمودن آلودگی هوا خبر داد.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، روابط عمومی اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، شینا انصاری مدیرکل این مجموعه با اعلام وضعیت ناسالم کیفیت هوا از ١٥ آبان تاکنون برای گروههای حساس در شهر تهران گفت: وارونگی دما پدیدهای است که تحتتاثیر کاهش دما در فصل سرد به شکل تشکیل لایه هوای سرد، اجازه صعود هوای گرم و آلوده شهر به بالا را نمیدهد؛ به همین دلیل تولید آلایندهها از منابع ثابت و متحرک، با توجه به بارگذاری جمعیت، صنعت و خدمات بیش از ظرفیت اکولوژیک در شهر تهران، به انباشت آنها در سطح زمین میانجامد. وی در ادامه افزود: در چنین شرایطی راهکارهای موقت و کوتاهمدت برای کاهش انتشار آلایندهها و حفاظت از سلامت مردم به خصوص گروههای حساس جامعه همچون کودکان و سالمندان از جمله تعطیلی مدارس، محدودیت در تردد خودروها یا توقف فعالیت برخی واحدهای صنعتی اتخاذ میشود. شینا انصاری افزود: تعطیلی مدارس برای قرار نگرفتن کودکان به عنوان یکی از گروههای حساس در معرض هوای آلوده هست در واقع وقتی شاخص کیفیت هوا به وضعیت ناسالم برای گروههای حساس میرسد و شرایط پایدار بدلیل سرما و وارونگی دما حاکم میشود؛ تردد خودروها و موتورسیکلت ها، فعالیت صنایع آلاینده و یا حتی سوزاندن پسماند منجر به انباشت بیشتر آلودگی هوا در فضای بسته شهر میشود. وی با اشاره به آنکه بیشترین عامل آلودگی هوای شهر تهران منابع متحرک هستند که بین ۷۰ تا ۸۰ درصد آلایندهها را به هوا منتشر میکنند گفت: در این شرایط تردد خودروهای تک سرنشین میتواند به تشدید بار آلودگی بینجامد و حضور مردم بخصوص سالمندان، کودکان، زنان باردار و افراد دارای بیماریهای قلبی و تنفسی در فضای آزاد باید محدود شود تا مواجهه طولانی مدت با آلاینده ذرات معلق بویژه ذرات کوچکتر از دو و نیم میکرون به حداقل برسد. انصاری راهکار اصلی مدیریت آلودگی هوا را حرکت در مسیر برنامههای مدون این حوزه و منطبق بر قانون هوای پاک برشمرد و تصریح کرد: در چارچوب این برنامه ها، از رده خارج کردن خودروها و موتورسیکلتهای فرسوده، ارتقای تکنولوژی صنایع، بهبود کیفیت سوخت، زیرساختهای حمل و نقل عمومی، مدهای حمل و نقل جایگزین، معاینه فنی و سایر محورهای دخیل در کنترل آلودگی هوا باید دنبال شود. وی با بیان اینکه «مشارکت» باطل السحر آلودگی هوا در شهرهای بزرگ کشور است، افزود: همکاری دستگاههای ذیربط در مسیر اجرای برنامههای کاهش آلودگی هوا و مشارکت و همراهی مردم با دستگاههای متولی و درک این واقعیت که آلودگی هوا بدون عزم جدی و مشارکت واقعی رفع نخواهد شد. مديركل محيط زيست و توسعه پايدار شهرداري تهران با اشاره به گزارش اخير بانك جهاني درباره پيامدهاي اقتصادي آلودگي هوا گفت: اين گزارش حاكي از خسارتي سالانه معادل 2/6 ميليارد دلار به شهروندان تهراني است كه با احتساب جمعيت8/7 ميليوني تهران، سهم هر نفر در زيان متاثر از آلودگي هوا، برابر 300 دلار در سال است. او اظهار داشت: مشارکت مردم در ایفای مسئولیت شهروندی خود با کاهش استفاده از خودروهای شخصی، استفاده از وسایط حمل و نقل عمومی، و توجه به کنترل دورهای خودرو و انجام معاینه فنی که هزینه انجام آن در طول یک سال به مراتب پایینتر از ۳۰۰ دلار سهم هر فرد از خسارت آلودگی هواست و همچنین عدم حضور گروههای حساس جامعه در شرایط هشدار آلودگی در فضای آزاد، و خودداری از هر گونه اقدامی که منجر به انتشار بیشتر آلودگی هوا بشود را از اقدامات کنترلی در این شرایط برشمرد.