مدیرکل حمل و نقل وزارت کشور گفت: اصلاح قیمت بنزین بر روی ناوگان حمل و نقل عمومی فشار آورده است.
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، پوریا محمدیان در استودیوی گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما افزود: طرح اصلاح قیمت بنزین زمانی اجرایی شد که ناوگان حمل و نقل عمومی در کلانشهرها در حال تکمیل بود.
او ادامه داد: تکمیل و گسترش ناوگان عمومی بر اساس بودجههای سالانه مصوب مجلس صورت میپذیرد و با سرعت معمول در حال انجام است.
حسین شهیدزاده نماینده شهردار تهران در سوی دیگر این برنامه با بیان اینکه بیش از این ۸۰ درصد هزینه تأمین اتوبوسهای شهری از سوی دولت و ۲۰ درصد آن بر عهده شهرداری بوده است، افزود: از سال ۹۱ تاکنون هیچ اتوبوسی از سوی دولت تحویل شهرداری تهران و ناوگان شهری نشده است.
او ادامه داد: در این فاصله، شهرداری تهران با کمک نهادهای خصوصی توانسته است در راستای رفع نیازمندی شهر به اتوبوس، حدود ۷۰۰ دستگاه اتوبوس تهیه و جایگزین کند.
شهیدزاده ادامه داد: عمر مفید اتوبوس حدود ۱۱.۵ سال است و بسیاری از اتوبوسهای شهر تهران به سن فرسودگی رسیده اند و باید از چرخه خارج گردند، ولی متأسفانه طبق آمار، اتوبوسهای تولیدی کل کشور در سال گذشته از ۱۰۰۰ دستگاه فراتر نمیرود.
محمدیان به عنوان نماینده دولت در برنامه گفت: قبلاً که چنین هزینهای بابت اتوبوسها پرداخت میشد بودجه به صورت متمرکز در اختیار وزارت کشور و سازمان شهرداریها قرار میگرفت، اما از سال ۹۱ تاکنون این مبالغ از محل مالیات بر ارزش افزوده، مستقیم به حساب شهرداریها واریز و در کلانشهرها صرف دیگر مصارف میشد. محمد احمدی کارشناس حوزه حمل و نقل شهری در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: اختلافهایی میان دولت و شهرداریها همیشه وجود داشته، ولی شهرداری همیشه از محل درآمدهای خود، مشکلات را رفع میکرده است.
شهیدزاده معاون شهردار تهران با بیان اینکه بودجه شهرداری رقمی حدود ۱۷ هزار میلیارد تومان است، افزود: قدرت خرید شهرداری نسبت به سه سال گذشته کمتر شده، زیرا قیمتها چند برابر شده است.
محمدیان مدیرکل حمل و نقل وزارت کشور در سوی دیگر گفت: ماه گذشته بنا به دستور معاون اول رئیس جمهور مصوبهای به بانک مرکزی ابلاغ شد که تأمین هزینه ۳ هزار اتوبوس شهری را انجام دهد از این تعداد هزار و ۵۰۰ دستگاه به شهر تهران و هزار و ۵۰۰ دستگاه به دیگر شهرها تعلق میگیرد.
او ادامه داد: طبق همین مصوبه، تأمین اعتبار ۲ هزار دستگاه اتوبوس به منظور بازسازی ناوگان حمل و نقل عمومی (۲۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان برای هر دستگاه اتوبوس) در دستور کار قرار دارد و تاکنون هم حدود ۶۰۰ دستگاه اتوبوس بازسازی و تحویل شده است.
محمد احمدی کارشناس حوزه حمل و نقل عمومی در ادامه ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: اتوبوسهای بازسازی شده به درد تهران نمیخورد، زیرا تهران از اختلاف سطح جغرافیایی حدود هزار متری برخوردار است و اتوبوسها باید از قدرت موتور بالاتری بهره بگیرد.
محمدیان به عنوان نماینده دولت در برنامه با بیان اینکه مبلغ وصول جرایم راهنمایی و رانندگی سالانه به طور متوسط هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است، ادامه داد: از این رقم میباید ۶۰ درصد به وزارت راه و شهرداری ها، ۱۵ درصد به تجهیزات پلیس، ۵ درصد به فرهنگسازی، ۲۰ درصد هم به صندوقهای بیمه تعلق گیرد، اما در سالهای اخیر تخصیص این مبالغ حدود ۱۰ درصد بوده است.
محمدیان از وجود دو قرارداد بزرگ برای تأمین و تجهیز ناوگان حمل و نقل مترو کشور خبر داد و افزود: یکی از این قراردادها مربوط به ۳۹۰ واگن مترو میشود که از این تعداد حدود ۱۰۰ واگن متعل به کلانشهرهای تبریز، شیراز و قم بوده و تحویل شده است و ۵۰ دستگاه دیگر هم تا ایام الله دهه فجر تحویل خواهد شد و ۲۰ واگن از این ۵۰ واگن به کلانشهرهای یاد شده تحویل میشود.
او خاطر نشان کرد: مضاف بر قراردادهای ذکر شده، برنامهای برای تأمین ۲ هزار دستگاه واگن دیگر هم داریم که از این تعداد حدود هزار و ۵۰ دستگاه متعلق به تهران و بقیه به دیگر شهرها تعلق دارد.
محمدیان گفت: از هزار و ۵۰ دستگاه واگن متعلق به تهران، قرارداد حدود ۶۳۰ دستگاه بسته شده است و در مرحله تأمین مالی قرار داریم.
شهیدزاده در خصوص ناوگان مترو تهران گفت: ازدحام مسافر در ساعات اوج سفر فقط مختص تهران نیست و در همه دنیا میتوان چنین ازدحامی را مشاهده کرد.
او در خصوص پیشرفتهای این ناوگان افزود: در دو سال گذشته حدود ۲۰ کیلومتر افزایش خط ۷ مترو را داشتیم و حدود ۱۰ کیلومتر در خط ۶ به بهره برداری رسیده و در حال حاضر در تهران حدود ۲۲۷ کیلومتر خط مترو در ۱۲۵ ایستگاه در حال سرویس دهی به مردم است.