عضو هیئت علمی گروه مهندسی شیمی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان گفت: پژوهشگران گروه شیمی دانشگاه، پس از تهیه مواد اولیه به سراغ تهیه نانوساختارها و سوپرا مولکولهایی که در انواع سلولهای خورشیدی قابل استفاده هستند، میروند.
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، سمیرا آقبلاغی، عضو هیئت علمی گروه مهندسی شیمی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان است که در جریان تجلیل از پژوهشگران برتر کشور در سال ۹۸ به عنوان پژوهشگر برتر این دانشگاه مورد تقدیر قرار گرفته است.
آقبلاغی در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص شاخصهای پژوهشی فعالیتش در دانشگاه شهید مدنی آذربایجان میگوید: عمده فعالیتهای گروه مهندسی شیمی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان به خصوص گروه سولار سل بر پایه طراحی و سنتز پلیمر رسانهها است. پژوهشگران این گروه، پس از تهیه مواد اولیه به سراغ تهیه نانوساختارها و سوپرا مولکولهایی که در انواع سلولهای خورشیدی قابل استفاده هستند، میروند.
عضو هیئت علمی گروه مهندسی شیمی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان با اشاره به فعالیتهای این گروه در دانشگاه روی تحقیقات پژوهشی میافزاید: فعالیتی که در زمینه افزایش بازدهی تبدیل توان سلولهای خورشیدی در تحقیقات پژوهشی انجام میدهیم در بخش پترنینگ و دستکاری مورفولوژی یا خصوصیات و نانوساختارهای لایه فعال سلولهای خورشیدی پلیمری است.
وی ابراز میکند: در پژوهش اخیری که در دانشگاه انجام داده ایم، بازده تبدیل توان (کارایی) و همچنین پایداری سلولهای خورشیدی هیبریدی متشکل از اجزای پلیمری و پروسکایتی را با استفاده از تهیه نانوهیبریدها و نانوسوپرا مولکولهای پلیمری بر پایه پلیمرهای رسانا مورد آزمایش قرار داده ایم.
آقبلاغی ادامه میدهد: همچنین گروه شیمی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان اخیرا با همکاری دانشجویان گروه در زمینه پلمیرهای زیست تخریب پذیر و زیست سازگار روی حاملین دارویی با استفاده از بافتهای مصنوعی تحقیق کرده است.
وی با اشاره به مشکلات پژوهشی اساتید دانشگاه خاطرنشان میکند: عدم افزایش روند گرنت پژوهشی منطبق با افزایش قیمت دلار یکی از مشکلات اصلی این روزهای پژوهشگران دانشگاه شهید مدنی آذربایجان است چرا که پژوهشگران با پرداخت هزینههای دلاری مواد مورد نیاز یک پژوهش را خریداری و آنالیزهای آن را انجام میدهند، اما گرنت پژوهشی را به ریال دریافت میکنند. همین مسئله باعث شده بسیاری از پژوهشگران با مشکل مالی در زمینه انجام تحقیقات پژوهشی مواجه باشند.
عضو هیئت علمی گروه مهندسی شیمی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان ابراز میکند: مسئله دیگری که پژوهشگران دانشگاه شهید مدنی با آن مواجه هستند، روند انجام آنالیزهای مختلف است که در کشورهای دیگر همچون کانادا، ترکیه و ... انجام میگیرد و پژوهشگران مجبوردند با پرداخت دلار هزینههای این آنالیزها را تامین کنند و این باب حتی در بعضی مواقع متحمل خسارات مالی شوند چرا که گرنت پاسخگوی نیاز آنان نیست.
وی ادامه میدهد: در زمینه خرید تجهیزات آزمایشگاهی نیز پژوهشگران دانشگاه شهید مدنی آذربایجان با یکسری مسائل و مشکلات گریبان گیر هستند. بودجهای که دانشگاه در سالیان گذشته به این بخش اختصاص میداد بسیار بیشتر از بودجهای بود که در سال جاری به این مسئله اختصاص داده و همین کمبود بودجه باعث شده پژوهشگران دانشگاه با کمبود تجهیزات مواجه شوند.
آقبلاغی اضافه میکند: همچنین عدم وجود فضای آزمایشگاهی کافی برای گروه مهندسی شیمی دانشگاه یکی دیگر از مشکلاتی است که پژوهشگران دانشگاه با آن مواجه هستند و نیازمند توجه بیشتر مسئولان است.
وی با بیان اینکه باید با روشهای مختلف اساتید را به پژوهش در حوزههای مورد نیاز جامعه ترغیب کرده، اظهار میکند: تمام فعالیتهای علمی که ساینس نامگذاری میشوند به سه بخش اصلی طبقه بندی شده اند، این فعالیتها شامل بخشهای مرز دانش، مسئله محور و محصول محور میشوند.
عضو هیئت علمی گروه مهندسی شیمی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان ادامه میدهد: در بخش مرز دانش، به همت پژوهشگران دانش جدیدی به دانشهای قبلی گروه مهندسی اضافه میشود و در بخش مسئله محور نیز پژوهشگران به حل مسائل و مشکلات جامعه میپردازند و در حوزه محصول محوری نیز اساتید و اعضای هیئت علمی لازم است به دنبال تاسیس شرکتهای دانش بنیان و غیر دانش بنیان بروند و به تولید محصولات مورد نیاز جامعه بپردازند و این محصولات داخلی را به بازار عرضه کنند.
وی یادآور میشود: به دانشگاه شهید مدنی توصیه میکنیم نوعی طبقه بندی بین اساتید انجام دهد و به سه بُعد مرز دانش، مسئله محوری و محصول محوری فعالیتهای پژوهشی آنان توجه کند و گروههایی تشکیل دهد تا بر اساس آن و با در کنار هم قرار گرفتن اساتید حوزههای مختلف، رنکینگ دانشگاه افزایش یابد و اساتید با همفکری دامنه فعالیتهای پژوهشی خود را گسترش دهند.
آقبلاغی تصریح میکند: از مسئولان تقاضا داریم به منظور پیشرفت دانشگاه و توسعه فعالیتهای پژوهشی آن، از پژوهشگران حمایت کنند و فضای لازم را برای پرورش طرحها و ایدههای آنان فراهم آورند تا هم پژوهشگر موفقیتهای بیشتری کسب کند و هم دانشگاه در بخشهای پژوهشی توسعه پیدا کند.