کد خبر:۸۱۹۳۱۰
سردار حاجی‌زاده:

بارها درخواست تخلیه آسمان کشور را کردیم اما انجام نشد / کاش می‌مردم و این حادثه اتفاق نمی‌افتاد/ همه مسئولیت را می‌پذیریم و مطیع تصمیم مسئولان هستیم + فیلم

فرمانده نیروی هوافضای سپاه گفت: موقعی که اطمینان پیدا کردم این اتفاق افتاده واقعا آرزوی مرگ برای خود کردم که‌ای کاش می‌مردم و چنین حادثه‌ای را شاهد نبودم.

 به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در نشست خبری به منظور تشریح ابعاد حادثه هدف قرار گرفتن هواپیمای مسافربری شرکت اوکراینی، اظهار داشت: حادثه دلخراش سرنگونی هواپیمای مسافربری خطوط هوایی اوکراین را بنده در غرب کشور بعد از اجرای عملیات ضربات موشکی بر علیه پایگاه‌های آمریکا شنیدم و موقعی که اطمینان پیدا کردم این اتفاق افتاده واقعا آرزوی مرگ برای خود کردم که‌ای کاش می‌مردم و چنین حادثه‌ای را شاهد نبودم.
 
Video Player is loading.
Current Time 0:00
/
Duration 0:00
Loaded: 0%
0:00
Progress: 0%
Stream Type LIVE
Remaining Time -0:00
 
1x
کد ویدیو


وی افزود: ما یک عمر خود را پیشمرگ مردم کردیم و امروز هم آبروی مان را با خداوند متعال معامله می‌کنیم و در این شرایط سخت حاضر شدیم تا توضیح دهیم.

سردار حاجی‌زاده ادامه داد: در ابتدا عرض می‌کنم که بررسی و ارزیابی‌های این حادثه توسط ستاد‌های بالاتر و مجموعه قوه قضائیه انجام خواهد شد و اطلاعات تکمیل می‌شود، ما گردنمان از مو باریک‌تر است و همه مسئولیت این کار را می‌پذیریم و هرگونه تصمیمی که مسئولین بگیرند، مطیع به اجرای آن هستیم.
 
Video Player is loading.
Current Time 0:00
/
Duration 0:00
Loaded: 0%
0:00
Progress: 0%
Stream Type LIVE
Remaining Time -0:00
 
1x
کد ویدیو
 
فرمانده نیروی هوافضای سپاه در تشریح جزئیات این حادثه، گفت: مطلع هستید که بیش از یک هفته شرایط منطقه و التهابات منطقه و احتمال درگیری نسبت به سال‌های گذشته و حتی سال‌های ابتدایی انقلاب شاهد چنین شرایطی نبودیم و احتمال درگیری بسیار بالا بود چراکه هم آمریکایی‌ها و هم نیرو‌های مسلح ما در آماده‌باش صددرصد بودند.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها تهدید کرده بودند که ۵۲ نقطه از ایران را می‌زنند و به همین دلیل تمام یگان‌های آفندی و پدافندی در آماده باش ۱۰۰ درصد بودند و طبیعتا سامانه‌های پدافندی مستقر در تهران در همین شرایط بودند، آنچه در بررسی‌های انجام شده مشخص شد این است که در شب حادثه و حتی از غروب، وضعیت آمادگی را در شرایط جنگی و بالاترین سطح آماده باش توسط شبکه یکپارچه پدافند به سامانه‌ها ابلاغ می‌شود، در این شرایط تعدادی سامانه به رینگ پدافند هوایی تهران اضافه شد.
 
Video Player is loading.
Current Time 0:00
/
Duration 0:00
Loaded: 0%
0:00
Progress: 0%
Stream Type LIVE
Remaining Time -0:00
 
1x
کد ویدیو

سردار حاجی زاده تاکید کرد: اولین سامانه‌ای که در محدوده غرب تهران مستقر می‌شود که این حادثه توسط آن رقم خورده، در اطراف بیدگنه مستقر می‌شود و در چندین مرحله این آماده باش ۳-۳ که بالاترین سطح آماده باش است، به همه شبکه ابلاغ می‌شود.
 
فرمانده نیروی هوافضای سپاه با بیان اینکه در مراحل مختلف به این سامانه‌ها از جمله همین سامانه‌ای که درگیر شده است توسط شبکه یکپارچه اعلام می‌شود که موشک‌های کروزی به سمت کشور شلیک شده است، خاطرنشان کرد: در یک یا دو مرحله تاکید می‌شود که این موشک‌های کروز در مسیر هستند و آمادگی داشته باشید، یعنی در بالاترین سطح آمادگی قرار دارند و فقط کافی است شاسی را فشار دهید، این سامانه‌ای که درگیر شده و شلیک موشک داشته و پیش‌بینی کردیم مصاحبه‌ای با خود اپراتور صورت بگیرد، اپراتور اظهار می‌کند چندین بار درخواست کردیم فضای کشور از پرواز خالی شود و اصطلاحا آسمان Clear شود که این در شرایط ۳-۳ طبیعی است که به خاطر برخی ملاحظات عزیزان این کار را دنبال نکرده‌اند، در همان لحظه این سامانه در فاصله ۱۹ کیلومتر با هدفی که کروز تشخیص داده شده، مواجه می‌شود.
 
Video Player is loading.
Current Time 0:00
/
Duration 0:00
Loaded: 0%
0:00
Progress: 0%
Stream Type LIVE
Remaining Time -0:00
 
1x
کد ویدیو

وی گفت: سامانه پدافندی ساعت ۱۲ شب در این منطقه مستقر شده است و هواپیما پس از بلند شدن با توجه به اطلاعاتی که به اپراتور داده بودند که وضعیت جنگی است و کروز شلیک شده است، او این هدف را کروز تشخیص داده است، او موظف بوده که در این شرایط تماس بگیرد و تاییدیه بگیرد و خبط او از همین نقطه است، منتهی ظاهرا سیستم ارتباطی او با اختلال مواجه بوده است.
 
وی گفت: سامانه پدافندی ساعت ۱۲ شب در این منطقه مستقر شده است و هواپیما پس از بلند شدن با توجه به اطلاعاتی که به اپراتور داده بودند که وضعیت جنگی است و کروز شلیک شده است، او این هدف را کروز تشخیص داده است، او موظف بوده که در این شرایط تماس بگیرد و تاییدیه بگیرد و خبط او از همین نقطه است، منتهی ظاهرا سیستم ارتباطی او با اختلال مواجه بوده است و نتوانسته ارتباط برقرار کند که ممکن است به دلیل سامانه‌های جمینگ یا شلوغی شبکه بوده و تنها ۱۰ ثانیه فرصت برای تصمیم گیری داشته که منجر به تصمیم بد او در هدف گیری می‌شود.
 
Video Player is loading.
Current Time 0:00
/
Duration 0:00
Loaded: 0%
0:00
Progress: 0%
Stream Type LIVE
Remaining Time -0:00
 
1x
کد ویدیو
 
سردار حاجی زاده تاکید کرد: عزیزان هواپیمایی کشوری تا قبل از اعلام نیرو‌های مسلح محکم اعلام کردند که این موضوع اصابت موشک نیست و تحت بررسی است؛ اولا آن‌ها بر اساس دانسته‌های خود عمل کردند و از این حادثه خبر نداشتند. بنده زمانی که مطلع شدم در صبح چهارشنبه بلافاصله به مسئولین اطلاع دادم این موضوع را به من گفتند هدفی را زده ایم، اما تقارن آن با این موضوع من را به شک انداخت.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه ادامه داد: بلافاصله به تهران حرکت کردم، اما در بین راه به مسئولین اطلاع دادم که این اتفاق افتاده است و احتمال بالا می‌دهم که هواپیمای خودی را زده‌ایم. زمانی که به تهران رسیدم دیدم که ستادکل نیرو‌های مسلح یک تیم بررسی سانحه تشکیل داده است و تمام این تیم و افراد دخیل در این قضیه را کاملا قرنطینه کرده بودند و ما اجازه نداشتیم اطلاعرسانی کنیم.
 
Video Player is loading.
Current Time 0:00
/
Duration 0:00
Loaded: 0%
0:00
Progress: 0%
Stream Type LIVE
Remaining Time -0:00
 
1x
کد ویدیو

وی تاکید کرد: تاخیر در اطلاع‌رسانی به این دلیل نبود که کسی بخواهد موضوعی را کتمان کند، بلکه روال همین است که ستادکل باید این موضوع را بررسی کند که پس از بررسی صبح جمعه همه اطلاعات جمع شد و مشخص شد که واقعه چه بوده است.

سردار حاجی زاده: باز تکرار می‌کنم که بنده در اولین ساعتی که مطلع شدم به مقامات اطلاع دادم، آن‌ها به واسطه اینکه باید این موضوع را بررسی و ارزیابی می‌کردند مربوط به ستادکل است که واقعا هم سریع این کار را ظرف ۴۸ ساعت انجام دادند.
 
Video Player is loading.
Current Time 0:00
/
Duration 0:00
Loaded: 0%
0:00
Progress: 0%
Stream Type LIVE
Remaining Time -0:00
 
1x
کد ویدیو


فرمانده نیروی هوافضای سپاه با اشاره به رد قاطع موضوع سرنگونی توسط هواپیمایی کشوری، گفت: آن‌ها بر اساس دانسته‌های خود عمل می‌کردند و اعلام می‌کنم که آن‌ها هیچ گناهی ندارند و تقصیری ندارند، هم هواپیما در مسیر بوده و هم خطایی نداشته و هم هواپیمایی کشوری و شرکت کشوری همه درست عمل کرده اند و اگر خبط و خطایی بوده از جانب عناصر ما است و، چون از نیرو‌های تحت امر ما است، ما باید جوابگو باشیم.

وی تاکید کرد: عزیزان هواپیمایی کشوری بر این اساس که اگر موشکی به هواپیما بخورد، هواپیما منفجر می‌شود می‌گفتند این هواپیما منهدم نشده است، این هواپیما در ارتفاع کم و توسط یک موشک کوتاه برد که سر جنگی کوچک و مجاورتی دارد مورد اصابت قرار گرفته و این هواپیما فرصت پیدا کرده روی هوا متلاشی نشود و روی زمین متلاشی شود.
 
Video Player is loading.
Current Time 0:00
/
Duration 0:00
Loaded: 0%
0:00
Progress: 0%
Stream Type LIVE
Remaining Time -0:00
 
1x
کد ویدیو


سردار حاجی زاده با بیان اینکه نه نیرو‌های مسلح و نه سپاه بنایی برای پنهانکاری نداشتند، گفت: ما هم مثل خانواده این شهدا خود را غمزده و صاحب عزا می‌دانیم. این‌ها هزینه شیطنت‌ها و التهابات آمریکا در منطقه است که آن شب آمادگی درگیری همه جانبه را داشتیم، خود من که در غرب کشور بودم هر آن احتمال درگیری را می‌دادم چراکه پرواز‌های زیاد جنگی بر فراز منطقه بود. متاسفانه به دلیل تصمیم گیری عجولانه یک فرد چنین فاجعه بزرگی رقم خورد.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه در پاسخ به این سوال که آیا نباید فضای کشور چند ساعتی از پرواز‌های مسافری خالی می‌شد، خاطرنشان کرد: نمیخواهم کسی را متهم کنم، از دید من هروقت شرایط جنگی می‌شود باید این اتفاق توسط مسئولین ذیربط می‌افتاد، اما به هر ترتیب نیافتاد. اگر خبط و خطایی وجود دارد در بخش نیرو‌های مسلح است و در بخش دولتی و کشوری و شرکت فرودگاه‌ها هیچ قصور و تقصیری وجود ندارد، اگر از آن‌ها می‌خواستیم انجام می‌دادند، چون مسئول این کار ما نبودیم و کسان دیگری باید این کار را می‌کردند.

وی در پایان عنوان کرد: همانگونه که من آن شب در غرب کشور عملیات ضربات موشکی را فرماندهی می‌کردم، عزیزان دیگری در این بخش هم مسئول بودند و باید این کار را می‌کردند، اما زمینه‌ای ایجاد شد تا این فرد این خطای بزرگ را انجام دهد.
ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
نظرات شما
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۹
درست زمانیکه سپاه میتوانست نقص فنی را علت سقوط معرفی کند اما صادقانه به اشتباه خود اعتراف نمود ... این صداقت با همه تلخی اش اثبات میکند که این حادثه قطعا غیر عمد بوده ... این اعتراف صادقانه را هرگز فراموش نخواهیم کرد ... عمق اندوه خانواده درگذشتگان ممکن نیست ولی این اعتراف صادقانه سپاه علت غیر عمد بودن حادثه را تایید کرد .
40
7
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۰
زیاد هم مسئول سایت پدافندی مقصر نبوده ، خلبان هواپیما هم مقصره ، خلبان داشته به سمت یک منطقه پرواز ممنوع حرکت میکرده ؛ باند فرودگاه امام رو هم طوری ساختند که پس از بروخواستن هواپیما مسیر پروازیش روی پادگان نیافته ؛
میشه گفت که خلبان با چرخش زودهنگام به سمت شمال ، هواپیما رو به سمت پادگان موشکی هدایت کرده
فکر کنید یه چیزی شبیه 11 سپتامبر می بود و هواپیما رو میخواستند انتحاری به پادگان موشکی ما بکوبند ، نباید واکنش داده میشد
19 کیلومتر با اون سرعت هواپیما که چیزی نیست توی 2 -3 دقیقه روی پادگان میرسید
22
8
ناشناس
Bulgaria
۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۴
یک چیز فارغ از این ماجرا قابل توجه هست.... در این فاجعه فقط یک ارگان مسئول نبوده ولی همه شونه خالی کردند

حاجی زاده مسئولیت کار یکی از زیر دستاش رو پذیرفت

چرا دولت روحانی مسئولیت کارهای خسارت بارشو نمیپذیره و همش به گردن دیگران میندازه
19
1
پربازدیدترین آخرین اخبار