معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش گفت: برای ارتقای رتبه فعلا آزمونی نخواهیم داشت تا تکلیف رتبهبندی از نظر ایجاد آیتم جدید یا افزایش مواد قانونی که بتواند بر پایه اقلام فعلی، تفاوت حرفهای در دریافتی معلمان ایجاد کند، مشخص شود.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، علی الهیار ترکمن معاون برنامهریزی و توسعه منابع در دومین گردهمایی مشترک مدیران و معاونان ادارات کل آموزش و پرورش استانها و اعضای شورای معاونان که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، اظهار کرد: وزارت آموزش و پرورش تحت قانون مدیریت خدمات کشوری است و ظرفیتهای این قانون هم توانایی مشخصی دارد؛ هم رتبه بندی سال ۱۳۹۴ با افزایش یک آیتم از فصل دهم و هم رتبه بندی سال ۱۳۹۸ با افزایش سه آیتم از فصل دهم بر مبنای قانون مدیریت خدمات کشوری ارائه شدند. این موضوع انتظارات فرهنگیان را برآورده نکرده و اعتراضاتی دارند، اما باید توجه داشته باشند که وزارت آموزش و پرورش مجری قانون است و آن گونه که قانون حکم کرده میباید اقدام کند.
وی خاطر نشان کرد: رتبه بندی از مهر ماه ۱۳۹۸ اجرا و بر اساس مفاد آیین نامه انطباق به وضعیت جدید و ارتقای افراد مشمول انجام شد. طبق آیین نامه افراد مشمول باید برای ارتقاء به رتبه بالاتر آزمون میدادند که در چند نوبت آن را برگزار کردیم. در حین اجرا، بخشنامه سازمان برنامه و بودجه برای استفاده تمام کارکنان دولت از افزایشات فصل دهم ابلاغ شد تا تبعیض میان کارکنان دولت را برطرف کند. برای ما که هیچ وقت از این امتیازات به میزان ۵۰ درصد استفاده نکرده بودیم، فرصت مناسبی شد تا پایه حقوق کارکنان آموزش و پرورش را بر مبنای ۵۰ درصد امتیازات این فصل تثبیت کنیم.
معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش گفت: این اقدام در افزایشات بعدی حقوق و مواردی مانند اضافه تدریس و ... تاثیر زیادی دارد، اما از این بابت که تفاوت میان رتبهها را برداشته، مورد اعتراض واقع شده است. توجه به این نکته ضروری است که با اعمال افزایشات فصل دهم هیچ آیتمی حذف نشده و هیچ کاهشی هم اتفاق نیفتاده است.
الهیار ترکمن اذعان کرد: متاسفانه جوی ایجاد شده که احساس میشود رتبه بندی حذف شده است، اما این گونه نیست و اگر احیانا اشکال نگارشی بوده است به لطف خدا و تلاش همکاران مشکلات و ایرادات برطرف شده است.
وی با اشاره به مصاحبهاش با صداوسیما که در هفته گذشته انجام و دیروز پخش شد، گفت: این مصاحبه به اعتراضات دامن زده است در حالی که اگر دقت شود بنده در آن مصاحبه اولا به فرهنگیان یعنی کل کارکنان آموزش و پرورش اشاره داشتم و دوم، میانگین افزایش را عنوان کردم؛ قطعا هرجا که عددی به صورت میانگین اعلام میشود، برخی اعداد پایینتر و برخی دیگر بالاتر از آن هستند. مستندات اعداد و ارقام هم موجود است و مستند صحبت شده است.
معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش تأکید کرد: هزار میلیارد تومان در مجموع به ما افزوده شده است که با توجه به تعداد کل حقوق بگیران، این افزایش عدد متوسط یک و نیم میلیون را نشان میدهد.
وی در ادامه اضافه کرد: عرصه مسائل اداری و مالی عرصه قانون و اعداد و ارقام است که به روشنی قابل اثبات است؛ فرهنگیان باید اطلاعات دست اول و واقعی را از خود وزارت آموزش و پرورش در ستاد، استانها و مناطق دریافت کنند. فضای مجازی مرجع قابل اعتمادی برای دریافت چنین اطلاعاتی نیست.
الهیار ترکمن افزود: برای ارتقای رتبه فعلا آزمونی نخواهیم داشت تا تکلیف رتبه بندی از نظر ایجاد آیتم جدید یا افزایش مواد قانونی که بتواند بر پایه اقلام فعلی، تفاوت حرفهای در دریافتی معلمان ایجاد کند مشخص شود. امروز صبح نیز وزیر آموزش و پرورش دستور داد که جلسه کارگروه ذیربط تشکیل تا اتخاذ تصمیم شود.
معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش ادامه به معلمان و فرهنگیان کشور اطمینان داد پیگیر این موضوع هستیم و کمی صبر کرده و به خدمتگزاران خود در معاونت برنامهریزی اعتماد داشته باشید.
وی با اشاره به ساماندهی نیروی انسانی در سال٩٩، اظهار کرد: در سال آینده بر اساس اطلاعات اسمی، نزدیک به ۶١ هزار نفر واجد شرایط بازنشستگی خواهند شد و باید ببینیم چقدر از این تعداد به طور قطع بازنشسته خواهند شد.
الهیار ترکمن افزود: ١٧٠ هزار نفر به دانشآموزان دولتی اضافه میشود و در بخش نیروی انسانی ٧ هزار و ٩۵٨ نفر از دانشگاه فرهنگیان و ١٢ هزار و ۶٠٠ نفر از ماده ٢٨ به نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش اضافه خواهند شد.
معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: سند نیروی انسانی در حال تدوین است که دو بخش کمی و کیفی و ارتقای حرفهای نیروی انسانی در آن پیش بینی شده است و ما باید با تأکید بر دورههای مجازی بتوانیم به ارتقای حرفهای نیروی انسانی توجه کنیم.
الهیار ترکمن گفت: در حوزه کمی چند سیاست داریم که میتوان به توسعه و سنجش صلاحیتهای حرفهای، توسعه فعالیتهای کیفی آموزش در مدارس، مقیاس کوچک کردن مدارس، ارتقای پوشش تحصیلی، توازن نیروی انسانی مبتنی برشاخصهای مصوب و ... اشاره کرد.
وی تصریح کرد: آموزشهای کیفی بدو ضمن خدمت، توزیع نیروی انسانی جدید الاستخدام، توجه به حوزه تربیت بدنی در دوره ابتدایی، توجه به نقل و انتقالات، توجه به کلاسهای چند پایه، مشارکت همه گروههای ذیربط در توازن نیروی انسانی، فعالیتهای پرورشی، توسعه پیش دبستانی، توجه به مدارس دانشآموزان با نیازهای ویژه و... از سیاستهای ما در ساماندهی نیروی انسانی است.
وی گفت: در هفته جاری سرانه بهداشتی صرفا بابت هزینههای بهداشتی مدارس به حساب مدارس واریز شده است و این سرانه تنها بر اساس آماده سازی مدارس در برابر بیماری کروناست.