به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، سال ۹۸ با تمامی فراز و نشیبهایی که داشت تمام شد و جای خود را به سال ۹۹ داد. آغاز امسال به رسم همه ساله، مقام معظم رهبری در پیام نوروزی خود به مردم، سال جدید را به نام جهش تولید نامگذاری کردند و دستگاهها و نهادهای مختلف کشور را برای تحقق این شعار به تلاش دعوت فرمودند.
دستگاه سیاست خارجی کشور هر چند خود به طور مستقیم در تولید کالا و خدمات نقش مستقیم ندارد؛ ولی با توجه به این موضوع که وزارت امور خارجه به عنوان نماینده دولت و به طور کلی کشور در جهان است، میتواند زمینه حضور کالا و خدمات تولید ایران را در بازارهای بینالمللی و به خصوص بازارهای کشورهای همسایه فراهم کند.
این نکته نباید فراموش شود که از تابستان سال ۹۶ و با تغییر ساختار کلی وزارت امور خارجه، معاونت دیپلماسی اقتصادی در دستگاه سیاست خارجی بار دیگر تشکیل شد و ماموریت تسهیل در روند تجارت بینالمللی کشور را بر عهده گرفت.
از همین رو باید این نکته را مورد توجه قرار داد که اگر دستگاهها و نهادهایی که متولی تولید کالا و خدمات هستند، به وظایف خود عمل کنند و به یکباره ما شاهد انباشت تولید محصولات در داخل باشیم، آنگاه است که ما دچار یک بحران اقتصادی مضاعف می شویم. از این رو باید نسبت به صادرات به کشورهای دیگر و بازارهای هدف برای فروش کالا و خدمات و در نتیجه ارزآوری و شکستن دایره تحریم فکری شود.
از همین رو نقش وزارت امور خارجه در تسهیل گری تجارت خارجی کشور اهمیت مییابد. دستگاه دیپلماسی باید به تمامی نمایندگی های خود دستور دهد تا با هماهنگی مضاعف با نهادهای متولی امر تولید، در بازارهای جهانی و به خصوص منطقهای بازاریابی کرده و زمینه حضور کالاهای ساخت ایران را در آن بازارها فراهم کند.
این نکته را نباید فراموش کرد که ایران در منطقهای قرار گرفته است که ۱۵ کشور را در همسایگی خود دارا است و از این منظر میتوان گفت، کشورمان از یک موقعیت جغرافیایی بسیار خوبی برخوردار است. با توجه به اینکه بسیاری از تولیدات ایرانی توان حضور در بازارهای منطقه و کشورهای همسایه را دارا هستند، وزارت امور خارجه باید زمینه تسهیل تجارت را فراهم کند تا کالاهای ایرانی راحت تر و با قیمت مناسب در بازارهای هدف به فروش رسیده و سهم خود را از بازارها به دست بیاورند.
این نکته خالی از لطف نیست که بدانیم، جمعیت کشورهای منطقه چیزی حدود ۵۰۰ میلیون نفر بوده و همچنین حجم تجارت، رقمی بالاتر از ۱۲۰۰ میلیارد دلار است که سهم ایران از این تجارت چیزی حدود ۲ درصد و معادل رقمی حدود ۱۷ تا ۲۴ میلیارد دلار میشود. اگر ما بتوانیم با یک برنامهریزی صحیح، سهم دو درصدی خود را از این بازار به ۴ درصد برسانیم، آنگاه است که میتوان گفت جهش بزرگی در تولید کالا و خدمات در کشور صورت گرفته که در نهایت به رونق اقتصادی کشور منجر می شود.
دستگاه سیاست خارجی باید اولا با مذاکرات در موضوعاتی چون گمرکات و حذف یا کاهش تعرفه برخی کالاها با کشورهای هدف، زمینه رقابت پذیری برای کالاهای ایرانی را در بازارهای کشورهای همسایه فراهم کند.
همچنین با توجه به اینکه در دوران تحریم ها، بحث تبادلات مالی یکی از مشکلات تجارت خارجی کشور است، وزارت خارجه باید با مذاکره با برخی بانک های کوچک در کشورهای همسایه که هم دغدغه مشکلات ناشی از تحریم را نداشته و هم علاقه کار با ایران را دارند، زمینه تسهیل تبادلات مالی برای حمایت از صادرات کالاهای کشورمان را فراهم کند.
در صورتی که وزارت امور خارجه نسبت به تسهیل زمینه حضور کالاها و محصولات تولید ایران در بازارهای بینالمللی و به خصوص همسایگان تلاش مضاعف کند، این اقدام در نهایت موجب تحقق شعار جهش تولید، رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال میشود که در زمانه تحریمهای آمریکا میتواند بهترین راهکار خروج کشور از بحران های اقتصادی باشد.
حسین کنعانی مقدم کارشناس مسائل سیاست خارجی در این زمینه معتقد است: دستگاه سیاست خارجی باید دیپلماسی اقتصادی را جزو اولویت های خود قرار داده تا در کنار دولت، تلاش خود را برای تحقق شعار جهش تولید مضاعف کرده تا این شعار محقق شود. وزارت امور خارجه باید زمینههای لازم را در بازارهای جهانی و بخصوص منطقهای برای حضور کالاهای ایرانی فراهم کند.