معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: در دانشگاه شهید چمران ریسک نمیکنیم و اگر شرایط مناسب نباشد امتحانات را تا زمان عادی شدن اوضاع و مناسب شدن آن برگزار نمیکنیم.
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزارى دانشجو، محمدعلی دهقانپور، نماینده دانشجویان و عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز در خصوص مشکلات و مسائل سامانه آموزش مجازى در پخش زنده اینستاگرامى به گفتگو با جلیلیفر، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز پرداخت.
جلیلیفر در این گفتگو در خصوص سابقه آموزش مجازی در دانشگاه گفت: شروع آموزش مجازی در دانشگاه شهید چمران به سال ۸۴ برمی گردد، اما به طور جدی آموزش مجازی در نیمسال اول ۹۸- ۹۹ با دو یا سه درس به صورت مجازی آغاز شد. در این زمان عده ای خرده میگرفتند که آموزش مجازی باعث تضعیف آموزش حضوری میشود، اما در معاونت آموزشی اعتقاد داریم آموزش باید ترکیبی باشد. در ابتدای ترم دوم ۹۸-۹۹ درس فیزیک (۱) و ریاضی (۱) برای بسیاری از دانشکدهها در سامانه آموزش مجازی دانشگاه ارائه کردیم با وجود این، باید کارهای بیشتری در این زمینه انجام دهیم و خودمان را بروز کنیم و با شرایط آموزشی جهان همراه شویم.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز افزود: در دانشگاه سه سامانه LMS، Adobe connect و درس افزار به آموزش مجازی اختصاص دارند. یک سامانه هم برای دانشکده دامپزشکی است. برای راه اندازی سامانه درس افزار، از دکتر رشتی و دکتر نادران درخواست کردیم که با استفاده از ظرفیت دانشکده مهندسی اقدام به راه اندازی این سامانه کنند.
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در مورد برخی مشکلات سامانه آموزش مجازی و گله دانشجویان از کیفیت پایین آموزش مجازی گفت: آموزش مجازی به هیچ وجه جای آموزش حضوری را نمیگیرید، اما در شرایط خاص هستیم. سامانه دارای عیب و ایراداتی است مثلا ممکن است قطع شود یا کسی نتواند وارد سامانه شود و از امکانات استفاده کند، ولی همه دانشجویان ناراضی نیستند. در حد توان خود، آموزش مجازی را انجام دادیم. نارضایتی آن دسته از دوستان و دانشجویان را درک میکنیم و اساتید دانشگاه هم آمادگی لازم برای ارائه آموزش مجازی نداشتند، اما اکنون اساتید و همکاران بنده در حال تلاش هستند که محتوای درسی مناسب با آموزش مجازی را برای دانشجویان فراهم کنند. سامانههای آموزشی ما فعال هستند، اما خیلی از دانشگاهها به خصوص دانشگاههای کوچک چنین سامانههای فعالی را ندارند.
حضور و غیاب دانشجویان در سامانه آموزش مجازی اجباری نیست
وی ابراز کرد: ما در سامانهها امکاناتی را قرار دادیم که کلاسهای درس ضبط شوند و بعدا دانشجویان بتوانند به آن مراجعه کنند و از آن استفاده کنند. اگر برای ما مسجل شود دانشجویی نمیتواند از آموزش استفاده کند یا امکانات و شرایط لازم برای کلاسهای آنلاین را ندارد با آنها همکاری میکنیم البته این کار از طریق کمیسیون موارد خاص دانشگاه قابل پیگیری است و در کمیسیون موارد خاص به بررسی مشکلات این قبیل افراد میپردازیم. توصیه میکنیم دانشجویان علی رغم همه مشکلاتی که وجود دارد، ترجیحا درسی را حذف نکنند. حذف ترم شرایط و ضوابط خاص خود را دارد. اگر کسی میخواهد ترم خودش را حذف کند، می تواند به صورت غیرحضوری این کار را انجام دهد. از آخر اردیبهشت اعلام میکنیم و زمانی را مشخص میکنیم که افرادی که به هر دلیل تمایل به حذف ترم خود دارند بتوانند به صورت غیرحضوری از طریق سامانهای که راه اندازی میکنیم، ترم خودشان را حذف کنند. اینکه جزو سنوات محسوب میشود یا نمیشود مقررات آموزشی خاص خودش را دارد.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز همچنین درباره نحوه حضور و غیاب دانشجویان گفت: در هیچ جایی نگفتم حضور و غیاب اجباری است. به هیچ وجه حضور و غیاب اجباری نیست. دانشجویان بر اساس تعهدات آموزشی خود، در سامانههای آموزش مجازی حضور پیدا میکنند. ما در این سامانهها در این شرایط نمیتوانیم حضور و غیاب انجام دهیم. اصلا منطقی هم نیست مثلا ممکن است دانشجویی نتواند به هر دلیل در کلاس آنلاینی شرکت کند، ولی چند ساعت بعد وارد سامانه شود و از تدریس ضبط شده استفاده کند.
وی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت دانشجویان ترم آخری که در شرف فارغ التحصیلی هستند، گفت: اگر کسی اقدام به حذف ترم کند، نمیتوانیم فارغ التحصیلش کنیم. برای تمام دانشجویان کارشناسی دروس نظری را به صورت مجازی ارائه کردیم، ولی دروس عملیاتی را در زمان مناسب که از طرف ستاد ملی پیشگیری و مدیریت مقابله با کرونا اعلام میشود برگزار میکنیم. البته در هنگام بازگشایی دوباره دانشگاه اولویت برگزاری کلاسها و امتحان با ترم آخریهاست. اگر قرار است تصمیمی گرفته شود تنها مربوط به دانشگاه ما نمیشود و مسئله کشوری است و از طرف وزارت علوم تصمیم گیری میشود.
جلیلیفر افزود: با استفاده از سامانه Adobe connect میتوانیم جلسات دفاع را برگزار کنیم. اولین جلسه دفاع از پروپوزال دکتری به شکل مجازی در سامانهای که طراحی کرده ایم، تا چند روز آینده برگزار خواهد شد و دانشجوی خودم است. از بیست اردیبهشت دفاع را به طور فعال در سامانه انجام میدهیم. ما طوری برنامه ریزی میکنیم که حداقل رفت و آمد را برای دانشجو و استاد داشته باشد. سامانهای هم باز شده تا دانشجویان از طریق آن بتوانند درخواست برگزاری جلسه دفاع پروپوزال و پایان نامه خود را بفرستند. برای دانشجویی که بخواهد دفاع کند تمهیداتی اندیشیده شده است.
امتحانات پایان ترم تحصیلی را تا زمان عادی شدن اوضاع برگزار نمیکنیم
وی درباره تاریخ و شیوه برگزاری امتحانات گفت: در دانشگاه شهید چمران ریسک نمیکنیم و اگر شرایط مناسب نباشد امتحانات را تا زمان عادی شدن اوضاع و مناسب شدن آن برگزار نمیکنیم و بر اساس دستورات ستاد مقابله و مدیریت با کرونا کشور عمل میکنیم. اگر ستاد عادی شدن اوضاع را اعلام کند به شرط آماده شدن خوابگاهها و در نظرگرفتن همه جوانب، در آن صورت موظفیم تمهیدات لازم را برای برگزاری آزمونهای پایانی فراهم کنیم. اگر شرایط تا شهریور ماه به روال عادی بازگشت احتمالا در شهریور امتحانات را برگزار میکنیم. اگر شرایط فراهم نبود شاید در مهرماه یا حتی آذرماه امتحانات را برگزار میکنیم. برای دانشجویان ترم آخری تلاش خود را میکنیم تا این افراد ضرر نکنند، اما برای سایر دانشجویان عجله ای نداریم، حتی ممکن است ترم را شناور بگذاریم تا در موقع مناسب امتحانات این ترم را برگزار کنیم.
جلیلیفر درباره برگزاری امتحان به شیوه مجازی گفت: برنامهای برای برگزاری امتحانات پایانی به صورت مجازی نداریم. می توان به جرأت گفت حتی دانشگاه تهران هم امکان برگزاری آزمونهای مجازی را ندارد. اگر آزمونهای بین المللی مثل تافل یا آیلتس را نگاه کنیم میبینیم این آزمونها به صورت حضوری، با استفاده از رایانه و اینترنتی برگزار میشود و اگر به صورت مجازی هم برگزار می شود تحت کنترل و نظارت خاص و به صورت کاملا ایزوله انجام میشود تا صحت امتحان حفظ شود. برخی دروس امکان برگزاری امتحان به صورت مجازی دارند و مثلا در برخی رشتهها مثل مترجمی زبان انگلیسی دروس شفاهی دارند با برخی دیگر که پروژه دارند و استاد از آنها پروژهای را میخواهد و مثلا در مقطع کارشناسی ارشد درس سمینار دارند، اینها امکان برگزاری دارند، ولی برخی دروس، محاسباتی هستند یا نیاز به تحلیل دارند به صورت مجازی امکان برگزاری امتحانات را ندارند. ما برای همه همکاران نامهای فرستادیم و گفتیم هر استادی که در زمینه آزمون مجازی تجربهای دارد آن را با معاونت آموزشی در میان بگذارد.
وی درباره شیوه برگزاری دروس عملی دانشجویان توضیح داد: دروس عملیاتی و کارگاهی را درشرایطی که امکان برگزاری کلاسها را داشته باشیم به صورت فشرده برگزار خواهیم کرد. به هیچ وجه درسی را برای ترمهای بعد موکول نمیکنیم، اما ممکن است مجبور شویم در زمان دیگری کلاسهای عملی را برگزار کنیم، ولی نمره این دروس برای همین ترم جاری است و برای ترمهای بعدی قرار نمیدهیم.
برای شهریه دروس نظری بر اساس تصمیم هیئت امنای دانشگاه و ابلاغ وزارت علوم تصمیمگیری میشود
جلیلیفر درباره شهریه دروس کلاسهای عملی و نظری که میبایست به صورت حضوری برگزار میشدند، یادآور شد: شهریه دروس عملی اگر برگزار نشود و حذف شود، به صورت بستانکاری در نظر گرفته میشود تا این دروس برگزار شود. درباره شهریه دروس نظری بر اساس تصمیم هیئت امنای دانشگاه و ابلاغ وزارت علوم تصمیم گیری میشود. قطعا تلاش میشود که حقوق دانشجویان حفظ شود.
وی گفت: ما درباره تاریخ برگزاری امتحانات یا باز شدن مجدد دانشگاه هیچ نظری نداریم و نمیتوان نظر قطعی داد. ما تابع تصمیمات ستاد ملی مدیریت کرونا و وزارت علوم هستیم. هیچ پیش بینی درباره شرایط نداریم. باید ببینیم شرایط به کجا پیش میرود. الان نمیتوانیم برای چند ماه آینده تصمیم بگیریم. همه چیز بستگی به شرایط کشوردارد. اگر گفته شده دانشگاههای علوم پزشکی در خرداد باز میشوند، این مربوط به وزارت بهداشت است. وزارت علوم هنوز چیزی اعلام نکرده و درباره امکان ادامه ترم و برگزاری امتحان در دانشگاهی دیگر باید گفت منطقی به نظر نمیآید، چون دلیلی ندارد دانشگاه دیگری مثلا دانشجوی دانشگاه چمران را قبول کند و اینکار منطقی به نظر نمیآید.
جلیلیفر به دانشجویانی که از سامانههای دانشگاه به خصوص درس افزار انتقاداتی داشتند، گفت: به همکاران خود گفتیم حتما پاورپوینت باشد و صدای ضبط شده باشد. یعنی از همه امکانات موجود استفاده کنند. حتی پیشنهاد دادیم به جای سامانه درس افزار که ویسها را نمیتوان دانلود کرد و باید در همان سامانه به صورت آنلاین شنیده شوند بیشتر از LMS استفاده کرد که همه دروس در آن جا تعریف شده است و مشکل و محدودیتی وجود ندارد. سامانهی درس افزار، یک سامانهی پشتیبان است و بهتر است که از LMS به عنوان سامانهی آفلاین بیشتر استفاده شود.
وی افزود: قبلا به همکاران گفتم و بعدا هم خواهم گفت که فشار بر روی دانشجو زیاد است و شرایط هم شرایط عادی نیست. الان حدود ۲۴۰۰ درس در این سامانه بارگزاری شده است. هم چنین شرایط بارگزاری دروس به اساتید اطلاع داده شده است و دروس باید شامل صدا و متن و پاورپوینت و ... باشند و اگر استاد فقط چند صفحهی کتاب را کپی کند و در سامانه قرار دهد، قابل پذیرش نیست. محتوای دروس که اساتید استفاده میکنند روزانه توسط دفتر برنامه ریزی آموزشی پیگیری و رصد میشود. اگر در سامانه مشکلی یا اختلالی پیش بیاید، با استفاده از پشتیبان آن را رفع میکنیم.
جلیلیفر در مورد کارآموزی رشتههای مهندسی و دامپزشکی و... توضیح داد: کارآموزیها در دانشگاه انجام نمیگیرد، خارج از دانشگاه است و در شرکتها و ارگانهای دیگری است و اگر دانشجو بخواهد به آن مکانها برود و از دانشگاه نامهی معرفی نامه بخواهد ما نامه را به آنها میدهیم.
احتمال باز شدن دانشگاه در خرداد تقریبا محال است
وی ادامه داد: با توجه به اوضاع فعلی احتمال باز شدن دانشگاه در خرداد تقریبا محال است، زیرا خوابگاهها باید آمادگی لازم را برای ورود دانشجو در خرداد ماه داشته باشند تا امتحان ها در آن زمان برگزار شود، ولی الان شرایط بحرانی است و به فرض بازگشایی دانشگاه در خرداد ماه، میتوانیم امتحانها را به تیرماه موکول کنیم که البته این بستگی به تصمیم جمعی و نظر هیئت رئیسه دانشگاه دارد، ولی احتمال عملی بودن آن کم است.
جلیلیفر در مورد سخت گیری برخی از اساتید در کلاسهای مجازی از نظر حضور و غیاب و امتحان و... گفت: این موضوع حتما پیگیری میشود، زیرا ما در شرایط بسیار سخت و بحرانی کار میکنیم و فشار روی دانشجویان و مجموعهی کشور زیاد است و باید توقعات را متناسب با شرایط کنیم و نمیتوان بر اساس ایده آلها عملکرد، بنابراین با توجه به شرایط و فشاری که روی دانشجویان و اساتید است، اساتید باید آزمونها را متناسب با شرایط موجود طراحی کنند و همکاری لازم را انجام دهند.
وی با اشاره به تعداد جلسات کلاسهای مجازی گفت: به اساتید گفته شده که تعداد جلسات مجازی همانند تعداد جلسات حضوری باشد. قبل از این بحران حدود ۴ یا ۵ جلسهی کلاسها به صورت حضوری تشکیل شده بود و الان حدود ۱۱ جلسه را باید برگزار کنیم و اگر محتوای بیش تری را درس میدهند، حداقل آن را در امتحان لحاظ نکنند.