رییس جمهور دستور بازگشایی رستوران هتلها و سایر رستورانها را بعد از ماه مبارک رمضان داد. قرار است رستورانها براساس پروتکلهای بهداشتی خدمات بدهند، اما این پروتکلها چه حد و مرزهایی را تعیین کردهاند؟
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، رستوران و تالار هتلها نزدیک به سه ماه در رسته مشاغل پرخطر قرار گرفته بودند و این دوران را در تعطیلی به سر میبردند. هتلداران از این وضع شاکی بودند، چون گردش مالی قابل توجهی از خدمات رستوران و تالارهای پذیرایی داشتند. حالا رییس جمهور مجوز بازگشایی رستوران هتلها را داده است. حسن روحانی در جلسه روز شنبه ستاد مقابله با کرونا اعلام کرد که رستورانها بعد از ماه مبارک رمضان در چارچوب پروتکلهای بهداشتی فعالیتهای خود را از سر میگیرند.
رئیس جمهور درباره فعالیت هتلها نیز گفت: در این ایام هتلها کاملا بسته نیستند، صرفا قسمت رستوران آنها بسته بود. هتلها باز بودند و مردم میتوانستند به هتل بروند و حتی میتوانستند به رستوران هتل بگویند که غذا را برایشان به اتاق هتل بیاورد، اما بعد از ماه مبارک رمضان رستوران هتلها نیز فعال خواهد شد.
وزارت بهداشت در راهنمای گام دوم مقابله با کرونا که فروردین ماه ۹۹ تنظیم کرده، مراکز عرضه کننده مواد غذایی از جمله رستورانها و تالارهای پذیرایی را که یکی از مکانهای پخش کننده آلودگی دانسته، ملزم به رعایت فاصله گذاری کرده است. وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هم در دستورالعمل «سفر هوشمند» که اردیبهشت ماه، پس از رفع محدودیت ترددهای بین استانی، ابلاغ کرد، از هتلها خواسته در بخش کافه و رستوران و محلهای عمومیتر مثل لابی، فاصله یک و نیم متری را رعایت کنند.
اما وزارت بهداشت چه الزامات دیگری برای رستورانها تعیین کرده است:
استفاده از سیستم تهویه و یا باز گذاشتن پنجرهها.
درصورتی که مواجهه چهره به چهره ناگزیر باشید باید در حداقل زمان ممکن خدمات رسانی صورت گیرد تا صف تشکیل نشود.
حداقل فاصله بین میزها یک متر باشد.
اجتناب از تماس کارکنان با یکدیگر از جمله دست دادن.
اجتناب از تجمع در محیط کار از جمله رختکن، آبدارخانه، انبار و یا اطراف محیط کار.
در صورت فعال بودن اتاق استراحت کارکنان و شاغلان، رعایت فاصله ایمن حداقل یک متر رعایت شود.
ضرورت استفاده از محاف یا شیلدهای محافظتی یا ایجاد حفاظ شیشهای بین متصدیان رستوران و مشتریان.
استفاده از محافظ یا شیلدهای محافظتی برای میز صندوق دار و نوار نقاله متحرک یا پیشخوان فروش بین مشتری و متصدی، ضرورت دارد.
چیدمان میز غذا خوری و نشستن مشتری طوری باشد که فاصله حداقل یک متر رعایت شود.
دریافت وجه نقد ممنوع است و پرداخت باید آنلاین صورت گیرد.
کاهش تراکم جمعیت در محیط رستوران (۵۰ درصد ظرفیت).
وزارت بهداشت از مشتریان خواسته ضمن حفظ رعایت فاصله حداقل تا یک متر از متصدیان و کارکنان رستوران، از تماس با محیطهای آلوده اجتناب کنند و مدام دستهای خود را مطابق آنچه سازمان جهانی بهداشت تعیین کرده است، بشویند. این وزارتخانه محیطهای رستورانی را به آموزش کارکنان و آگاهی بخشی مشتریان با نصب تابلو، ملزم کرده است.
در سایر کشورها نیز رستورانها علاوه بر رعایت پروتکلهایی این چنین، سعی دارند با نصب برچسب، تابلو و علائمی، مشتریان را آگاهتر کنند و در محیطها داخلی و بیرونی رستورانها با خط کشیهایی، مرز بین مشتریان از یکدیگر در زمان انتظار و صف را مشخص کنند.
وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز در دستورالعمل دیگری با عنوان «سفر هوشمند»، بخشی را به نحوه فعالیت رستوران هتلها اختصاص داده که چنین ضوابطی را برای از سرگیری فعالیت، تعیین کرده است:
با توجه به ایام خلوتی و به منظور تمرکز خدمات بهداشتی دسترسی مهمانان به تمام فضای نشیمن لابی، رستوران یا صبحانه خوری به نحو شایسته محدود شود یا تا حد ممکن از خدمات روم سرویس استفاده شود.
میزهای رستوران و صبحانه خوری با فاصله یک و نیم متر از یکدیگر چیدمان شوند و از دیوارها، پرده ها، میز صندوق و امثالهم حداقل یک و نیم متر فاصله داشته باشند.
کف سالن دو بار در روز بوسیله زمین شور آغشته به مواد ضدعفونی، گندزدایی شود.
منوهای رستوران قابل نظافت بوده و مرتب ضدعفونی شوند و همراه منو محلول ضدعفونی دست به مهمان داده شود تا در صورت تمایل دست خود را ضدعفونی کند.
ظروف، تجهیزات و لوازم اضافی درمعرض آلودگی محدود شوند، رومیزیها و لچکیها جمع آوری تا امکان گندزدایی سطح میزها فراهم شود یا میتوان از پوششهای یکبار مصرف استفاده کرد.
تمام ظروف بازگشتی از میز مهمان حتی در صورت استفاده نشدن، با آب گرم شسته شود.
بوفه سالاد و غذا در این ایام تعطیل شود و اقلام خوراکی طبق استاندارد و درجه هتل به صورت بسته بندی و در ظروف یک نفره ارایه شود.
نان به صورت بسته بندی در کیسه یا سلفون کشیده و قرار داده شود.
حتی الامکان از ظروف یکبار مصرف استفاده شود.
دمای پخت استاندارد موادغذایی رعایت شود.
تاحد امکان زنجیره انتقال گرم برای مواد غذایی تامین شود که تا زمان سرو در رستوران گرم بماند.
باتوجه به نظریه ماندگاری طولانی مدت ویروس روی سطوح استیل، در گندزدایی تجهیزات استیل در آشپزخانهها دقت بیشتری شود.
در زمان انتقال ظرف حاوی غذا از آشپزخانه تا رستوران دقت لازم برای پیشگیری از آلودگی ثانویه رعایت شود.
زمان فعالیت روم سرویس افزایش یابد تا در حدامکان مسافران در اتاق از خدمات غذا و نوشیدنی استفاده شود.
در صورت مشاهده تخلفات نیز میتوان از طریق شماره تماس ۰۹۶۲۹ (سامانه ملی سفر) و سامانه تلفنی ۱۹۰ (وزارت بهداشت) گزارش کرد و آن دسته از تخلفاتی که شیوع ویروس کرونا را تشدید میکند، در سامانه سجام به آدرس sajam.scpd.ir ثبت کرد.