به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو؛ نشست خبری سید جواد حسینی رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با موضوع «برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نو آموزان بدو ورود به دبستان» صبح امروز در محل این سازمان برگزار شد.
حسینی در ابتدای این نشست در ابتدا گفت: ما ۱۲ راهبرد را برای سازمان طراحی کردیم که یکی از آنها اجتماعی شدن سازمان است. ما آموزش و پرورش عادی و آموزش و پرورش استثنایی داریم که هر دو در قالب یک آموزش و پرورش فعال هستند. ما در ۱۶۰۰ مدرسه خاص و بیش از ۲۰ هزار مدرسه پذیرا در حال پوشش دهی هستیم.
وی ادامه داد: این طرح از سال ۷۲ شروع شده، اما سال ۱۳۷۵ هیات دولت مصوب کرده و آموزش و پرورش موظف به غربالگری دانش آموزان و جای دهی مناسب دانش آموزان است. ما با این طرح علاوه بر شناسایی و جای دهی مناسب دانش آموزان در مدارس عادی و استثنایی، میتوانیم مداخلات بهنگام و طلایی را انجام دهیم.
وی تاکید کرد که برای سال ۹۹ پوشش ۹۹ درصدی را پیش بینی کردیم و در طرح است که ۶۰ درصد پیش دبستانیها در پوشش قرار دهیم.
حسینی بیان کرد: شناسنامه الکترونیک سلامت برای دانش آموزان تهیه و توصیههای لازم به والدین ارائه میشود همچنین مشخص شد در این طرح سنجش که ۱۶.۴ درصد خانوادههای شرکت کننده در طرح سنجش، هیچ گونه بیمهای نداشتند. در این طرح همچنین متوجه شدیم ۲۲،۸ درصد والدین ازدواجهای خویشاوندی دارند. همچنین متوجه شدیم ۳ دهم درصد کودکان دارای کوتاه قدی شدید و ۵.۵ درصد دانش آموزان از چاقی شدید رنج میبرند.
وی ادامه داد: در ۱۲۰۰ پایگاه اولیه سنجش از ۱۵ تیرماه اندازه گیریهای توده بدنی، بینایی و شنوایی سنجی و سوابق بیماری در کودکان سنجیده میشود و کارت واکسن و شناسنامه پدر و مادرها نیاز است و هزینه ۴۰ هزار تومان است. در ۶۰ هزار پایگاه مدارس ابتدایی نوبت دهی را انجام میدهند. در هر پایگاه ۶ نفر مستقر هستند و هر روز ۲۰ نفر پذیرش میشوند و ۱۳ ممیزه برای شرایط کرونا در نظر گرفتیم. با توجه به تعیین ۲۲۰۰ پایگاه تخصصی داریم، نزدیک به ۲۰ هزار نیرو در این طرح فعال هستند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ادامه در خصوص کمبود نیروی متخصص در آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: ۱۹۷ هزار نیرو برای اول مهر در آموزش و پرورش کمبود داریم. من پیش از این مطرح کردم که در آموزش و پرورش عادی با روشهای مختلفی، کمبودها میتواند جبران میشود، اما در آموزش و پرورش استثنایی به علت تخصصی بودن به راحتی نمیتواند این نیرو را تامین کند. تامین معلم حرفهای اهمیت دارد. باید به ازای هر شش دانش آموز یک معلم داشته باشیم، اما اکنون به ازای هر ۱۱ دانش آموز یک معلم داریم. در بخش توانبخشی مشکلات بیشتر است و به ازای هر ۱۴۹ دانش آموز یک مربی داریم. در شرایط استاندارد نیاز به ۱۲ هزار نیروی داریم. اما در هر صورت ما مجوز استخدامی ۱۵۰۰ نیرو را داریم که بیشترین ردیف استخدامی در آموزش و پرورش است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی ادامه داد: سال گذشته ۱۰.۹ درصد دانش آموزان بدو ورود ارجاع تخصصی هوش خوردند. ۲.۱ درصد آسیب دیده شنوایی، حدود ۴ درصد آسیب دیده بینایی و ۰.۲ درصد آسیب دیده جسمی و حرکتی داشتیم. سالانه ۵ تا ۶ درصد یعنی ۶۰ تا ۷۰ هزار دانش آموز دیرآموز تشخیص داده میشوند.
حسینی اظهار کرد: بخشی از مظلومترین دانش آموزان کودکان دیرآموز هستند. ما سالی ۵ تا ۶ درصد دانش آموزانمان دیرآموز هستند و شناسایی میشوند. کودکان استثنایی را ما پوشش میدهیم و کودکان عادی را مدارس عادی، اما کودکان دیرآموز در این چرخه فراموش میشوند ما یکی از هدف گذاری هایمان این است که برای دیرآموزها بسته مداخلات داشته باشیم.
وی به برخی شاخصهای سنجش سال گذشته نیز اشاره کرد و گفت: در سال گذشته ۵.۲ درصد پیش دبستانیها و ۶.۲ درصد بدو ورود به دبستانیها چپ دست بودند. سابقه آموزش پیش از دبستانی برای پیش دبستانیهای سنجش شده ۲۳.۸ درصد بود و ۹۳.۸ درصد نوآموزان بدو ورود، دوره پیش دبستانی را گذرانده بودند.
رئیس مرکز آموزش و پرورش کودکان استثنایی بیان کرد: ما در طرح سنجش سلامت سال گذشته متوجه شدیم حدود ۳.۴ درصد پدرها و ۴.۴ درصد مادرها بی سواد هستند که باید برای آنها برنامه داشته باشیم.
وی در ادامه گفت: دسترسی مناسب، فضای مطلوب بهداشتی، برخورداری از اتاقهای مجزا برای امور مختلف و معاینات بهداشتی، دور بودن از محیط دارای آلودگی صوتی و برخورداری از اتاق مجزا از ویژگیهای پایگاههای سنجش است. ارزیابی بینایی، شنوایی، گفتاری، جسمانی، حرکتی، بیماریهای جلدی، پوست و مو، شاخص توده بدنی و سوابق بیماری در خانوادهها سنجیده میشود.
حسینی تغییر ساعت حضور، افزایش تعداد پایگاهها و نیروها، در نظر گرفتن اتاق انتظار برای والدین، نوبت دهی ۳۰ دقیقهای برای هر دانش آموز، احتمال تعیین شیفت عصر در برخی استانها، فراهم شدن امکان نوبت گیری غیرحضوری و ضدعفونی کردن دست نوآموزان در بدو ورود و هنگام خروج و رعایت کلیه پروتکلهای بهداشتی که برای آن ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان تخصیص داده شده را از جمله این ممیزهها مطرح کرد.
رئیس سازمان مدارس استثنایی کشور با بیان اینکه طرح سنجش سلامت از نیمه دوم تیرماه آغاز میشود گفت: در هر استانی سهمیههایی برای ارائه تخفیف و یا انجام رایگان تستها در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: ۷۰۰ پایگاه تخصصی نیز در سطح بالاتر سنجش مجدد را در صورت لزوم انجام میدهند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه بیش از ۶ میلیون ساعت آموزش مجازی در ایام کرونا ارائه شده است گفت: تا کنون بیش از ۱۸۰۰ محتوای آموزشی تولید و در سامانههای مربوط بارگذاری میشود.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی درباره طرح تلفیقی نیز گفت: به منظور جهت دهی مناسبتر طرح تلفیقی، ۸۰۰ مدرسه استثنایی پشتیبان چندین مدرسه عادی پذیرا هستند. معلمان رابط برای معلمان مدارس عادی تعیین میشود، اما از اول مهر سناریوهای مختلفی با توجه به شرایط کرونا در دست آماده سازی و برنامه ریزی داریم. در صورت لزوم آموزش در بسترهای مختلف از جمله فضای مجازی ادامه مییابد.
وی درباره برخی محرومیتها از آموزش در ایام کرونا گفت: درصد کمی از دانش آموزان با نیازهای ویژه، از پوشش خدمات ما دور بوده اند. فرمهایی برای مدارس ارسال شده تا میزان استفاده از شبکه شاد و دیگر روشها را ارزیابی و تدابیری برای جبران برخی عقب ماندگیها از اول مهر برای این دانش آموزان به کار بگیریم.
حسینی ادامه داد: برای سال تحصیلی آینده ۶۴ مدرسه را در ۳۲ استان متناسب سازی خواهیم کرد که الگویی برای دیگر مدارس باشند. با کمبود ۱۱۰ مدرسه مواجه هستیم. البته عملیات ساخت مدارس از چند ماه گذشته آغاز شده و به تدریج در حال انجام است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی ادامه داد: ۱۵۲ هزار دانش آموز با نیازهای ویژه در کشور داریم. ۸۲ هزار نفر در مدارس استثنایی و مابقی در طرح تلفیقی، در مدارس عادی تحصیل میکنند. هزینه تحصیل یک دانش آموز استثنایی، پنج برابر یک دانش آموز عادی است.
وی با اشاره به وضعیت جهش تحصیلی گفت: با جهش تحصیلی به لحاظ نظری وعلمی موافق نیستم، زیرا پرتاب دانش آموز به شرایط دورتر از شرایط ارگانیسماش با وضعیت فعلی اش سازگاری ندارد و دانش آموز دچار آسیب میشود. قرار است با معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش نامه مشترکی به شورای عالی آموزش و پرورش بنویسیم و جهش تحصیلی را به تدریج حذف کنیم.
پس عدالت چی می شه؟ امیدوارم که هرگز این طرح حذف نشه.