به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، سید جواد حسینی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در نشست شورای هماهنگی شبکه «شاد» آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه کرونا کل جهان را تحت تأثیر قرار داده است و آموزش نیز به طور طبیعی تحت تأثیر قرار گرفته است، اظهار کرد: بیش از یک میلیارد و پانصد هزار دانشآموز در دنیا تعطیل هستند و بهترین جایگزین آموزش در این ایام، استفاده از فناوریهای نوین و فضای مجازی است.
وی افزود: با تعطیلی مدارس ابتدا خود معلمان و مدارس وارد عرصه شدند و با خلاقیت در فضای مجازی آموزش را ادامه دادند و همچنین صدا و سیما نیز در این ایام به کمک آموزش و پرورش آمد.
حسینی با اشاره به آسیبهای استفاده از پیامرسانهای مختلف گفت: وزارت آموزش و پرورش به دنبال طراحی یک پلتفرم امن، تعاملی و اختصاصی بود که سرانجام شبکه آموزش دانشآموزان(شاد) آماده ارائه آموزشهای مجازی به دانشآموزان شد.
وی ادامه داد: زمان حاضر یک سرمایه تاریخی و زمانی است و با وجود انگیزه همکاران از صف تا ستاد باید بتوانیم از این فرصت به خوبی استفاده کنیم و نباید گذاشت آموزشهای مجازی گرفتار روزمرگی شود.
معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: باید تمام تلاش خود را متمرکز کنیم تا تمامی ارکان و اضلاع دانشآموزان با نیاز ویژه شامل مدیران، معلمان، دانشآموزان و اولیا وارد شبکه شاد شوند.
وی با بیان اینکه کانال اختصاصی آموزش و پرورش استثنایی نیز در شبکه شاد راهاندازی شده است، اظهار داشت: مطالب آموزشی، محتوای مناسب، مقالات و اقدامات ویژه استانها باید جمعآوری شده و در کانال قرار گیرد.
حسینی افزود: شاد یک ظرفیت ارتباطی است که باید به بهترین نحو از آن استفاده کرد و نحوه مدیریت کلاس درس در این شبکه و نحوه آموزشها از جمله موارد مهمی است که موجب کارایی بیشتر شاد خواهد شد.
وی با بیان اینکه تعدادی از دانشآموزان به هیچ وسیله ارتباطی و شبکهای دسترسی ندارند، گفت: عدالت آموزشی حکم میکند که برای این دسته از دانشآموزان فکری کنیم و تهیه وسایل ارتباطی و سخت افزاری برای این دانشآموزان و ارائه بستههای آموزشی به شیوههای دیگر باید در دستور کار قرار گیرد.
وی افزود: با توجه به تراکم کم کلاسی در مدارس استثنایی میتوان از آموزشهای تک دانشآموزی، آموزشهای منزل محور و ارائه بستههای آموزشی جهت تعمیق یادگیری و رفع مشکل دسترسی به اینترنت و شبکه برخی از دانشآموزان استفاده کرد.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: پروتکل آموزش زبان اشاره برای کادر درمانی بیمارستانها و مرکز بهداشتی جهت برقراری ارتباط با افراد ناشنوا ی مبتلا به بیماری کرونا، درقالب یک فیلم آموزشی تهیه و تدوین شد.
وی در تبیین این موضوع ادامه داد: با توجه به شیوع بیماری کرونا و محدودیتهای ارتباطی افراد با آسیب شنوایی، آموزش کلمات و واژگان کاربردی در این حیطه، به پزشکان، پرستاران، مراقبین بهداشت و کادر سلامت به منظور تعامل موثر با ناشنوایان میتواند گام موثری در پیشگیری، کنترل و درمان، بیماری برای این گروه باشد.
حسینی تأکید کرد: کارشناسی برنامهریزی آموزشی دانشآموزان با آسیب شنوایی این سازمان ، مراحل پایانی تدوین فیلم آموزش زبان اشاره برای برقراری ارتباط با افراد ناشنوا مبتلا به بیماری کرونا را در دست اقدام دارد.
معاون وزیر آموزش و پرورش اظهار امیدواری کرد با آموزش کادر درمان شامل پزشکان، پرستاران، مراقبین بهداشت،کارکنان بخش تشخیص بیمارستانها و مراکز بهداشتی درمانی مشکلات ارتباطی این گروه مرتفع شود.
وی گفت: با توجه به لزوم توجه به تمامی اقشار جامعه و نوع نیاز آنها در دریافت خدمات و آموزش، تدوین پروتکلهای آموزشی و بهداشتی برای گروههای مختلف افراد با نیاز ویژه نباید مورد غفلت قرار گیرد.
حسینی گفت: این فیلم آموزشی در چهار کلیپ، شامل صد واژه و جمله در بخشهای راهکارهای پیشگیری، علائم بیماری، برقراری ارتباط با افراد با آسیب شنوایی و واژگان عمومی تدوین شده است.
وی افزود: این فیلم در پورتال سازمان، شبکه شاد، بستر فضای مجازی و دیجیتالی و با هماهنگی وزارت بهداشت در اختیار کادر سلامت قرار میگیرد.