به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، علی الهیار ترکمن در این باره اظهار کرد: همانطور که پیش از این اعلام شده، سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ با مصوبه ستادملی کرونا از ۱۵ شهریور آغاز می شود و سه روش برای آموزش پیش بینی شده است؛ نخست روش معمول یا آموزش حضوری، دوم آموزش مجازی و سوم ترکیبی از این دو که بستگی به شرایط و وضعیت شیوع بیماری دارد.
وی افزود: طبق مصوبه ستادملی کرونا، هرجا شرایط اجازه دهد دانش آموزان به مدرسه می روند اما این حضور به صورت یک روز در میان و البته با رعایت اصول بهداشتی و ضدعفونی مدارس خواهد بود. توزیع سرانه های بهداشتی مدارس را نیز به زودی انجام خواهیم داد.
معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به اینکه با یک روز در میان شدن حضور، آیا کلاس درس نصف میشود یا به عنوان مثال سه پایه، اول هفته و سه پایه، نیمه دوم هفته به مدرسه می روند؟ اظهار کرد: این موضوع در دستورالعمل آغاز سال تحصیلی پیش بینی شده است. شاید یک مدرسه ابتدایی به لحاظ فضا مشکلی نداشته باشد و بتواند سه پایه را تقسیم کند که شرط آن رعایت فاصله گذاری اجتماعی اس، اما در جایی نیز ممکن است فضا مهیا نباشد و دانش آموزان را در هر کلاس تقسیم کنند.
الهیار درباره شرایط کاری معلمان نیز توضیح داد و گفت: هیچ تغییری در شرایط کاری معلمان ایجاد نمی شود و معلمی که موظفی اش ۲۰ یا ۲۴ ساعت است، کارش را به روال قبل انجام می دهد و اگر مازاد بر آن خدمت کرده باشد حق التدریس غیرموظف محاسبه و از طریق مدیر مدرسه به او اعلام می شود.
وی افزود: با حق التدریسان آزاد و نیروهای خرید خدمات نیز مانند سابق قرارداد می بندیم و حقوقشان را به طور کامل پرداخت می کنیم. در پرداخت حقوق آنها هم تغییری ایجاد نمی شود و مانند سایر کارمندان ما هستند. چه آموزش حضوری باشد و چه مجازی برای ما آموزش رسمی محسوب می شود و شرایط کاری هم مانند گذشته تعیین و به معلمان ابلاغ می شود.
معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش درباره نحوه محاسبه اضافه کاری معلمان که در سال تحصیلی گذشته نیز ساعات بسیاری را صرف ساخت کلیپ های آموزشی برای تدریس در فضای مجازی کردند گفت: اضافه کاری، مازاد بر ساعات موظف است. معلمی را داشته ایم که در سال های قبل هم برای ارائه مطلبی به دانش آموزان خود متحمل زحماتی می شده اما مبنای قانونی، پرداخت حق التدریس آزاد و اضافه کار، خدمت مازاد بر آن ۲۰ یا ۲۴ ساعت موظفی رسمی معلم است.
الهیار ادامه داد: البته سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی محتوای آموزشی لازم را در دست تهیه دارند و در شبکه شاد بارگذاری می کنند و نیاز به اینکه یک معلم کار جداگانه ای برای تولید محتوا انجام دهد، به شدت کاهش می یابد، البته معلمانی هستند که شاید احساس کنند روش خاصی برای تدریس نیاز است که آن را انجام می دهند.