معاون وزارت رفاه گفت: هرچقدر به جلو میرویم، دانشآموزان کمتری از مدارس دولتی به دانشگاههای خوب کشور میتوانند راه پیدا کنند.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، احمد میدری معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در برنامه تلویزیونی پرسشگر با اشاره به جدول نمرات کسب شده دانشآموزان در کنکور 97، اظهار کرد: بحث تعارض منافع در همه بخشها به کیفیت سیستم اداری ضربه میزند و بخش آموزش و پرورش کشور از این قاعده، مستثنی نیست و مهمترین جایی که در آموزش و پرورش از تعارض منافع آسیب دیده، بحث کنکور است.
وی به تعریف تعارض منافع پرداخت و گفت: اگر منافع کسانی که در بخش خصوصی هستند با منافع مردم ناسازگار باشد و دستگاه اجرایی نتواند این منافع را هماهنگ کند، تعارض منافع وجود دارد؛ در بحث مؤسسات آموزشی که در بخش کنکور فعال هستند، تمایل وجود دارد که بچهها را به سمت مؤسسات آموزشی سوق بدهند تا بتوانند بیشترین درآمد را کسب کنند.
شانس کمتر دانشآموزان مدارس دولتی برای ورود به دانشگاههای خوب
میدری در پاسخ به این پرسش که چه کسی علاقهمند به این موضوع است، بیان کرد: مؤسسات آموزشی خصوصی و کسانی که در دولت هستند زمینه این را فراهم میکنند که بچهها به سمت مؤسسات خصوصی حرکت کنند و دانشآموز نتواند با خواندن کتب درسی موفقیت لازم را به دست آورد؛ به عبارت دیگر اگر دانشآموزی که در مدارس دولتی باشد احتمال قبولیاش کاهش پیدا کند، یک امر ناعادلانه است و وظیفه مجموعه دستگاههای دولتی است که برابری مدارس دولتی با مدارس غیردولتی را فراهم کنند و متأسفانه در طول زمان فاصله گرفتیم و هرچقدر به جلو میرویم، دانشآموزان کمتری از مدارس دولتی به دانشگاههای خوب کشور میتوانند راه پیدا کنند.
معاون وزارت رفاه گفت: این جدول که از سال 97 توسط سازمان سنجش منتشر شده است و قبل از آن را به صورت پراکنده در سایتهای اینترنتی میتوانستیم دست یابیم، به این شکل است. کسانی که در رشته ریاضی فیزیک در کنکور شرکت کردند، 80 درصد دانشآموزان در درس ریاضی کمتر از 2 از 20 را به دست آوردند یا از 100 کمتر از 10 درصد را توانستند پاسخ دهند.
99 درصد داوطلبان کنکور از 20 نمره کمتر از 10 میگیرند
وی اضافه کرد: این موضوع با قواعد آزمونهای مختلف و استانداردهای آموزشی ناسازگار است. در درس فیزیک 76 درصد دانشآموزان کمتر از 2 از 20 گرفتند. در شیمی 69 درصد و عجیبتر این است که در زبان فارسی که زبان مادری هست، 61 درصد کمتر از 2 گرفتند یعنی در مجموع 99 درصد دانشآموزان شرکت کننده در کنکور کمتر از 10 از 20 گرفتند و به عبارت دیگر نمره قبولی نمیتوانند بگیرند.
میدری گفت: در درسهای دیگر هم همین قاعده است که جای تحلیل دارد اما این سختگیری غیراصولی که در سازمان سنجش و کنکور کشور وجود دارد، بچهها و خانوادهها را مستأصل میکند تا هرآنچه از زندگی دارند، از زندگی اقتصادی و هزینهها بزنند که شاید احتمال قبولیشان را در کنکور افزایش دهند. این پدیدهای نیست که در ایران همیشه وجود داشته باشد بلکه پدیده جدیدی است و به دو دهه گذشته مربوط میشود.
وی اضافه کرد: در این حالت بچهها به سمت مؤسسات خصوصی کنکور، کتب کمک درسی و هزینههای خصوصی از طریق کسانی که درس میدهند، سوق داده میشوند تا بتوانند احتمال قبولیشان را افزایش دهند. این اعداد در واقع سختگیری نیست بلکه سؤالات غیراستاندارد و تحقیرآمیز طراحی میشود. دانشآموز در خانواده و جامعه با گرفتن این نمرات در طول زندگیاش تحقیر میشود یعنی وقتی کارنامه کنکور را نشان خانوادهاش میدهد، برای خانواده سوال است که این بچهای که دیپلم گرفته و آنقدر زحمتکش بوده است، چرا این نمره را گرفته است یعنی استیصالی که به خانواده دست میدهد، تا پایان عمر همراه بچه خواهد بود.
همکاری افرادی از آموزش و پرورش با بخش خصوصی
معاون وزارت رفاه با اشاره به اینکه یک مافیا وجود دارد یعنی گروهی است که سازماندهی میکند، ادامه داد: در وزارت آموزش و پرورش مانند وزارت بهداشت، کار، مسکن، آدمهایی هستند که هم در بخش خصوصی و هم در بخش دولتی کار میکنند و این رابطهای است که در عموم قوانین کشورها ممنوع است یعنی نه تنها در زمان اشتغال بلکه حتی 5 سال بعد از بازنشستگی، فرد حق ندارد وارد فعالیتهای مرتبط با وزارتخانهای که در آن بازنشسته شده، شود اما در ایران تبدیل به رویه شده است.
وی به نمرات تافل اشاره کرد و ادامه داد: تقریبا 75 درصد کسانی که در تافل شرکت میکنند از 20، بیش از 15 گرفتند یعنی میانگین نمره 15 است؛ قاعده آزمون این است که توزیع نمرات باید نرمال باشد یعنی 20 درصد دانشآموزان بتوانند 20 درصد پاسخ صحیح دهند. الان در کنکور این وضعیت را نمی بینیم؛ اگر سازمان سنجش نتایج آزمون را در 30 سال گذشته منتشر کند، ما تغییرات را می بینیم. نه تنها در درسهای پایه بلکه ادبیات فارسی را برای سال 97 نگاه کنیم، نمرات خیلی جالب است.
میدری در پاسخ به این پرسش که «آیا ریشهاش در این نیست که تافل آزمون رقابتی نیست ولی در کنکور رقابت مطرح نیست؟»، گفت: چرا رقابتی نیست. خیلی فرق میکند که من نمره از 20، 15 بگیرم ولی تعداد بیشتری از افراد بالاتر از نمره 15 گرفته باشند و آنها به رشته پزشکی و پرطرفدار بروند. این در حالیست که به 98 درصد جامعه دانشآموزان کشور میگوییم که شما از 20، دو نمره میفهمید. این تحقیرآمیز و غیراستاندارد است. 30 سال قبل یعنی سال 1372 اصلا مؤسسه کنکور فلان و فلان وجود داشت؟ مگر آن موقع بچهها در کنکور شرکت نمیکردند؟ در دوره ابتدایی و متوسطه، کتاب کمک درسی داشتیم؟
وی با بیان اینکه این موضوع که این اقدامات هدایت شده است تقریبا یک جرم میشود ویک کار پلیسی و قضایی میخواهد و معتقدم باید آن را برداریم، اظهار کرد: این کار نه بودجه میخواهد و نه کار بلند مدت است. درست است که سازمان سنجش وابسته به وزارت علوم است اما یکطرفش آموزش وپرورش است. دانش آموزان دیپلم گرفته از آموزش و پرورش کشور به کنکور میروند و این نمرات را میگیرند، آیا ما در کتب درسی و سیستم آموزشی نمیتوانیم بچهها را به اندازه 50 درصد امتیازات کنکور آموزش دهیم.
گروههای ذینفع اجازه ندادند تعارض منافع در وزارت مسکن حل شود
معاون وزارت رفاه گفت: آقای آخوندی وزیر مسکن سابق میخواست بحث تعارض منافع را در وزارتخانهاش حل کند اما کارش به صحن مجلس و دیوان عدالت اداری کشور کشید و گروههای ذی نفع، وی را مجبور به عقب نشینی کردند و اجازه ندادند که مسأله تعارض منافع در وزارت مسکن حل شود.
وی افزود: اجرای قانون تعارض منافع در وزارت آموزش و پرورش، فکر میکنم به خاطر شرافت و روحیه اخلاقی که در معلمان است، صورت گرفته است و حتما اراده آقای حاجی میرزایی و تیمش بوده است. یک شیفتی در طول زمان داریم که کارها را به بخش خصوصی واگذار میکنیم و در کنار اینکه برون سپاری میکنیم و می خواهیم مدارس غیرانتفاعی داشته باشیم، مقررات لازم برای آنها تصویب نمیشود؛ وقتی میگوییم کارکنان آموزش و پرورش در اخذ مجوز، مقدم هستند، پس این افراد طبق مقررات ورود کردند و حالا این مقررات تغییر کرده است؛ چون موانع قانونی نداریم، اگر این افراد به دیوان عدالت اداری شکایت کنند، میتوانند حکم برگشت بگیرند.
دریافت بخشی از درآمد موسسات خصوصی تعارض منافع است
میدری گفت: شهریور امسال، یک دانش آموز پس از آزمون کنکور، خودکشی کرد. این اولین بار نیست و بارها خودکشی دانشآموزان شنیده شده است، فکر میکنم باید اقدامات سیستماتیک کنیم؛ وزارت آموزش و پرورش بخشی از درآمد مؤسسات آموزشی را میگرفت که این درآمدها زیاد نیست اما تعارض منافع سازمانی ایجاد میکند؛ اگر سازمانی بخشی از درآمدش از کسانی باشد که بر آنها باید نظارت کند، تعارض منافع است.
وی با بیان اینکه در کشورهای اروپایی غیر از آمریکا، آموزش مثل ما امری است که همه باید یکسان برخوردار باشند، گفت: امیدواریم این 4 درصد درآمد موسسات آموزشی که 4، 5 میلیارد تومان هم بیشتر نمیشود و در بودجه آموزش و پرورش نقشی ندارد، حذف شود.
برای حذف کنکور نیاز به ثبات کتب درسی داریم
معاون وزیر رفاه با بیان اینکه تعارض سازمانی هم داریم، گفت: اگر بخواهیم یک اقدامی انجام دهیم که بار کنکور کمتر شود، ثبات کتب درسی یکی از لوازم مهار شدن و کاستن وحشت غول کنکور است. کتب آموزشی از بنیانهای مهم سیستم آموزشی است اما متأسفانه تغییر در کتب درسی را زیاد داریم و آب به آسیاب مؤسسات آموزشی میریزد. چون هنوز تغییر کتب درسی اعمال نشده که آنها حل المسائل آن را بیرون میدهند؛ چه دلیلی وجود دارد که هر سال کتب درسی را تغییر دهیم. شاید یکی از معیارهای ارزیابی تدوین کتب درسی این باشد که چند کتاب درسی جدید منتشر میشود؟ هرچقدر کتاب درسی بی ثباتتر باشد، ترس از آزمون سنجش بیشتر خواهد شد.
وی به مصادیق تعارض منافع سازمان اشاره کرد و ادامه داد: یکی از مصادیق این است که دستگاهی که خودش ناظر است، مجوز فعالیت دهد؛ مجوز بیمارستانهای خصوصی را وزارت بهداشت می دهد و نظارت هم میکند؛ مجوزهای کلینیک های بهزیستی را بهزیستی می دهد و نظارت را هم خودش انجام میدهد و این یعنی تعارض وظیفه وجود دارد. در کشورهای دیگر، آن کسی که مجوز می دهد مثلا شهرداری است و ناظر وزارت بهداشت است. چون نباید دو نقش مجوز دهنده و ناظر یکی باشد و در همه دستگاهها این مشکل وجود دارد.
میدری اضافه کرد: این موضوع مثل این است که ما امروز میگوییم کارمندان دولت حق ندارند مدرسه غیرانتفاعی داشته باشند و واقعا این اقدام آموزش و پرورش بزرگ است در برنامه پنجم توسعه، این قاعده برای پزشکها نوشته شد اما اصلا اجرا نشد. یعنی گفتند که پزشکی که در بخش دولتی کار میکند حق ندارد در بخش خصوصی کار کند، این قانون 4 سال در کشور بود و اجرا نشد و در برنامه بعدی برداشته شد.
یک چهارم بودجه وزارت بهداشت درآمد اختصاصی است
وی افزود: یک تعارض مهم در موسسات آموزشی این است که درآمدهای اختصاصی در دستگاههای دولتی، یک امر تعارض منافع سازمانی است. بخشی از درآمد صدا و سیما تحت عنوان درآمد اختصاصی است. وقتی به موسسات آموزشی کنکور اجازه میدهید که در صدا و سیما، آموزش دهند و 252 ساعت در ماه، صدا و سیما برنامه مشارکتی با موسسات خصوصی دارد. البته این آمار را از رسانهها برداشتم. در آموزش و پرورش، این میزان 10 میلیارد تومان است و به راحتی میتواند آموزش و پرورش از آن بگذرد. امروز درآمدهای اختصاصی بخش مهمی از درآمدهای دستگاههاست. در وزارت بهداشت این رقم به یک چهارم میرسد.
میدری گفت: درآمد اختصاصی باید به خزانه واریز شود و از خزانه به دستگاه برگردد و باید دستگاه انگیزه ای برای انجام وظایفش داشته باشد. وظیفه من بازرسی نیروی کار است و نباید به خاطر بازرسی، پولی را از جایی به دست آورم.
وی درباره مهدکودک ها هم گفت: این موضوع محل اختلافی بین ما و وزارت آموزش و پرورش است. فرمایش مقام معظم رهبری، کاملا فرمان است و باید اطاعت کنیم؛ ولی بحث این است که محتوای مهدکودک ها برای وزارت آموزش وپرورش است و مراقبت برای بهزیستی است. حدود 30 سال است که این اختلاف وجود دارد.