کد خبر:۸۸۴۶۷۶
گزارش |

گام بعدی؛ توقف همیشگی صید ترال در دریای مکران / دانشجویان سیستان‌وبلوچستان پای کار صیادان

بعد از چندین ماه مطالبه‌گری و انعکاس صدای صیادان بلوچ برای پایان صید ترال در سواحل مکران، مجلس شورای اسلامی دستور توقف دو ساله صید کف روب در دریای عمان را صادر کرد.

در حال تکمیل//

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، حنانه جانمحمدی، گسترش صید ترال در آب‌های جنوبی ایران مربوط به چند سال اخیر است که ابتدا خلیج فارس و سپس دریای مکران را مورد تصرف قرار داد. با ورود دوستداران محیط زیست، ترال هرچند که خلیج فارس را تا حد زیادی زیر و رو کرده بود، پایان گرفت؛ تا اینکه در ابتدای سال جاری دوباره زمزمه‌های صید ترال کشتی‌های چینی و ایرانی در سواحل مکران شدت گرفت. رئیسی در دیدار قضات و کارکنان دستگاه قضایی استان بوشهر که در بهمن ماه سال ۹۸ برگزار شد، ضمن دلجویی از صیادان، نوید پایان این شیوه از صید را در آب‌های جنوبی داد، ولی این مهر اتمام ترال در سواحل سیستان و بلوچستان نبود.

مسئولین شیلات استان سیستان و بلوچستان با دلایلی غیر منطقی مثل این که کشتی‌های صید ترال معمولا ماهی‌های حرام گوشتی که در کف دریا مستقر هستند را، صید می‌کنند و حضورشان ارزآوری زیادی برای کشور به ارمغان می‌آورد، به چنین حرکتی میدان دادند؛ در صورتی که کشتی‌های ترال اتفاقا آبزیان گران قیمت را طعمه خود قرار داده بودند. این در حالی است که طبق آمار، ۸۰ درصد از ساکنین شهر‌های جنوبی خلیج فارس و عمان به صیادی مشغولند و این ماجرا جز اینکه خطری برای محیط زیست بود، معیشت خانواده‌های زیادی را تهدید می‌کرد.

حالا انتشار خبر توقف صید ترال در آب‌های مکران به مدت دو سال، قوت قلبی به صیادین بلوچ و حامیان محیط زیست داده است. قالیباف بعد از سفر استانی به سیستان و بلوچستان، پیگیری مطالبات مردم در خصوص پایان ترال را در صدر امور خود قرار داد و روز چهارشنبه گذشته خبر قطعی توقف صید ترال در دریای مکران از سوی فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی و کارگروه صید ترال اعلام شد.


ماجرای ترال در سواحل دریای عمان

صید ترال در دریای مکران بعد از کشمکش‌های فراوان در خلیج فارس آغاز شد. شیلات استان سیستان و بلوچستان ادعای این را داشت که کشتی‌های ترال تنها به صید ماهیانی مشغول هستند که حرام گوشت بوده و نفعی برای مردم ندارند. اما بعد از نظارت میدانی، اهالی رسانه و صیادین بلوچ متوجه صید ماهیان گرانبها در آب‌های مکران شدند. حتی عده‌ای از ساکنین بومی چابهار از قاچاق گسترده سوخت کشتی‌های صید ترال پرده برداشتند. یارانه‌ای که این کشتی‌ها برای سوخت با رانت‌های خاص دریافت می‌کردند، باب قاچاق را تا دریا‌های دور توسعه داد. با این حال بادبان‌های کشتی‌های ترال در دریای عمان، روز به روز جیب ساکنین محلی را خالی‌تر و سفره هایشان کوچک و تنگ‌تر کرد. با اینکه قرار بود این کشتی‌ها تا فاصله ۸ مایلی به ساحل نزدیک نشوند، اما مشاهدات مردمی چیزی غیر از این را ثابت کرد و نان صیادان آجر شد.
 
کد ویدیو

بعد از اعتراضات گسترده و پوشش رسانه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه در نشست ۲۴ تیرماه در خصوص صید ترال در سواحل جنوبی ایران گفت: صید ترال به دلیل ایجاد مشکلات در حوزه محیط زیست ممنوع است. به نیروی دریایی سپاه و یگان دریایی نیروی انتظامی اعلام کردیم که این کشتی‌ها هر جا باشند با دستور قضایی برخورد شود.
 
دانشجویان قرارگاه احمدی روشن استان سیستان و بلوچستان نیز در نامه‌ای اعتراضی به منتظری، دادستان کل کشور نوشتند: کشتی‌های ترال دارای مجوز، همان مقررات مجوز پرشبهه خود را هم رعایت نمی‌کنند و با نقض حریم دریایی، حتی تا نزدیک سواحل که در این فصل محل تخم ریزی آبزیان دریایی است، به صید مخرب خود، آزادانه ادامه می‌دهند. چطور است که کشتی‌های ترال وابسته به سازمان شیلات و ژن‌های خوب، آزادانه و حتی در مکان‌هایی کمتر از ۸ مایل در دریا حاضر می‌شوند و با خاموش کردن ردیاب خود و چراغ‌های کشتی خود در شب دست به غارت می‌زنند؟ چگونه است که کشتی‌های ترال با نزدیک شدن قایق‌های ماهیگیری و اعتراض صیادان محلی به رعایت نکردن قانون، به سمت صیادان آب جوش و سنگ پرتاب می‌کنند، اما بازهم آزادانه در حال دزدی هستند؟
 
بعد از ممنوعیت تحرکات کشتی‌های کف روب در دریای عمان، مردم شاهد حضور ترال‌ها در سواحل بودند. هشتگ #صید_ترال_را_ممنوع کنید از طرف دانشجویان قرارگاه احمدی روشن در فضای مجازی قوت گرفت و خروج کف روب‌ها از دریای مکران به یک درخواست همگانی تبدیل شد. بعد از مشاهده فعالیت کشتی‌های ترال در دریای مکران با محبی، معاون صید سازمان شیلات تماس گرفتیم. او گفت: اظهارات اسماعیلی در نشست خبری قوه قضائیه مربوط به صید ترال در خلیج فارس بود ؛ نه دریای عمان. هیچ گونه نامه‌ای از طرف دستگاه قضا مبنی بر ممنوعیت صید ترال در دریای مکران دریافت نکردیم و بدون سند مکتوب نمی‌توانیم کشتی‌های ترال را متوقف کنیم.
 
در حال تکمیل//

با تمام این کش و قوس ها، اما تلاش و کوشش‌های دانشجویان تمامی نداشت؛ تا اینکه در سفر قالیباف به استان سیستان و بلوچستان مقرر شد که ماجرای صید ترال در لیست اولویت رسیدگی‌های مجلس قرار بگیرد؛ و بعد از چند روز خبر از اتمام آن شنیده شد. عمرانی، دبیر قرارگاه احمدی روشن سیستان و بلوچستان می‌گوید: خوشبختانه بعد از ارسال اسناد و مدارک صید ترال به مجلس شورای اسلامی، این مدارک مورد بررسی قرار گرفت و مثمر ثمر واقع شد. در بررسی‌های میدانی قالیباف از سیستان و بلوچستان و دیدار با دانشجویان استان، موضوعات اصلی و کلان به سمع او رسید. ۹ مسئله مهم را برای او تشریح کردیم که صید ترال یکی از آن‌ها بود. طبق گفته رئیس فراکسیون محیط زیست، دستور مستقیم ریاست مجلس باعث توقف صید ترال در آب‌های جنوبی استان شده است که این به معنای نمود واقعی نتیجه سفر قالیباف به این استان محروم است.
 
بیشتر بخوانید:



عمرانی می‌گوید: قرارگاه احمدی روشن در تلاش برای ممنوعیت این صید برای همیشه است و خواستار توبیخ مدیرانی که زمینه ساز ایجاد چنین شرایطی بودند هستیم. اصل موضوع حل شده و باید به دیگر ابعاد آن رسیدگی شود. علاوه بر صید ترال، طرح ۴۶ هزار هکتاری، گاز رسانی، عدالت آموزشی، آب آشامیدنی، قاچاق خاک و خیلی از مسائل و مشکلات دیگر سیستان و بلوچستان در دست اقدام و پیگیری دانشجویان تشکلی است و امیدواریم در آینده شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم.

خبرگزاری دانشجو بالغ بر ۵ ماه پیگیری امور صیادین بلوچ را در اولویت کاری خود قرار داده بود و بالاخره بعد از ماه‌ها پیگیری و انعکاس صدای مطالبه گری مردم، شاهد توقف صید ترال به مدت ۲ سال شدیم. البته خواسته اصلی صیادین، توقف این صید برای همیشه است که در تلاش هستیم برای آن با مسئولین مربوط در تماس باشیم.
ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار