نماینده مجلس یازدهم در خصوص روند اصلاح قانون انتخابات مجلس گفت: طرح شهرستانی-استانی تناسبی برای ما اولویت بالاتری دارد، اما طرح ترکیبی اقبال بیشتری در بین نمایندگان دارد.
جعفر قادری نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجو، در پاسخ به چرایی ارائه دو طرح متفاوت و متناقض درباره اصلاح قانون انتخابات مجلس گفت: در طرح تناسبی شدن حوزههای چند نمایندهای و اکثریتی ماندن حوزههای تکنمایندهای موسوم به الگوی ترکیبی یک مزیت وجود دارد؛ آن این است که ما ۱۸۰ حوزه تک نمایندهای از میان کل حوزهها برای انتخابات مجلس در کشور داریم و این طرح متعرض این حوزهها و نمایندگانشان نخواهد شد؛ بنابراین راحتتر در مجلس رای میآورد، اما مطلوب این است که الگوی تناسبی مربوط به کل حوزهها باشد.
نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس درباره الگوی تناسبی شدن انتخابات مجلس گفت: طرح شهرستانی-استانی-تناسبی که در مجلس گذشته مطرح شد متعلق به بنده بود، اما مجلس دهم آن را به صورت ناقص مصوب کرد به همین خاطر به سرانجام نرسید.
قادری درباره اشکالات این طرح در مجلس دهم یادآور شد: برای مثال در طرح مجلس قبل ذکر شده بود که انتخابات تناسبی است و هر فرد در یک ائتلاف بیشتر نمیتواند حضور داشته باشد و اگر یک کاندیدا در دو ائتلاف حضور پیدا کند آرائش حذف خواهد شد.
وی اضافه کرد: از طرف دیگر یکسری زائده به طرح اضافه کردند؛ در حالی که در طرحی که از جانب بنده ارائه شده بود این موارد کاملا مشخص بود؛ هر فرد باید در یک حوزه ثبت نام میکرد؛ حوزههای فرعی حفظ و استان تبدیل به حوزه اصلی میشد؛ نحوه انتخاب سهمیه برای ائتلافها نیز مشخص شده بود؛ به این صورت که ابتدا باید به سراغ حوزههای چند نماینده برویم و سپس سراغ حوزههای تک نمایندهای؛ بنابراین طرح بنده اجزا را مشخص کرده بود و ابهامی نداشت.
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در خصوص اشکالات طرح ترکیبی ارائه شده در مجلس فعلی مانند شفاف نبودن وضعیت ائتلافها، مستقلان، مکانیسم رای دهی، فرمول انتخاباتی و... گفت: در طرح ترکیبی، حوزههای تکنماینده مانند حالا انتخابات خود را برگزار خواهند کرد، ولی در حوزههای چندنمایندهای بحث ائتلافها در آن مشخص شده است.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی درباره ترجیح شخصی خود برای اصلاح قانون انتخابات مجلس خاطرنشان کرد: طرح تناسبی حوزههای اصلی و فرعی خیلی بهتر است، اما ممکن است نمایندگان حوزههای تکنماینده با آن همراهی نکنند؛ بنابراین اولویت اول ما طرح شهرستانی_استانی تناسبی است، ولی اگر به سرانجام نرسید طرح ترکیبِ اکثریتی برای حوزههای تکنماینده و تناسبی برای حوزههای چند نماینده را پیش خواهیم برد.
قادری در خصوص احتمال کاهش مشارکت در طرح شهرستانی- استانی- تناسبی و احتمال رد آن به این خاطر در شورای نگهبان نیز تصریح کرد: اتفاقاً در این طرح مشارکت بیشتر خواهد شد چراکه مشارکتکنندگان اگر ببینند قرار است بر سرنوشت کل استان تاثیر بگذارند انگیزهی بیشتری برای حضور در انتخابات خواهند داشت؛ برای مثال در استان فارس، مردم اگر بدانند قرار است بجای یک نماینده حوزه فرعی خود، هر ۱۸ نماینده استان را انتخاب کنند با انگیزه بیشتری پای صندوق رأی حضور پیدا میکنند؛ از طرف دیگر در این طرح نمایندگان یک استان باهم هماهنگ و همراه هستند و به دلیل الگوی تناسبی همهی طیفها و جریانات متناسب با میزان رای خود در مجلس نماینده خواهند داشت؛ بنابراین جریانی بدون نماینده نخواهد ماند.
وی در خصوص چشمانداز زمانی برای ارسال طرح به صحن نیز اظهار کرد: این طرح ابتدا باید در کمیسیون شوراها بررسی شود و برای ارسال آن به صحن عجلهای نداریم؛ البته یک طرح دیگر نیز از طرف رئیس کمیسیون شوراها ارائه شده که در آن برای حوزههای چند نماینده الگوی تناسبی پیشنهاد شده و برای حوزههای تک نماینده نظام ترجیحی؛ به این صورت که در حوزه انتخابیه تک نماینده، رأی دهنده سه اولویت خود را به ترتیب مشخص میکند؛ اگر با شمارش نفرات اول، فردی به آرایی بالای ۵۰ درصد دست یابد آن فرد به عنوان نماینده انتخاب خواهد شد در غیر این صورت نفر آخر حذف خواهد شد و اولویت دوم رأیدهندگان شمارش میشود و این فرایند تا جایی تکرار میشود که یکی از نامزدها ۱+۵۰ را کسب کند.