اجرای طرحهای ارائه شده در مجلس پیرو قانون تعیین تکلیف معلمان حقالتدریس، چنان بلایی بر سر آموزش و پرورش خواهد آورد که اثر آن در سالهای آتی نمایان میشود.
گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو-محمدمهدی کهنسال؛* اجرای طرحهای ارائه شده در مجلس پیرو قانون تعیین تکلیف معلمان حق التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی خالی از اشکال نیست و حتی پیش بینی میشود که این طرحها آن چنان بلایی سر آموزش و پرورش خواهد آورد که اثر آن در سالهای آتی نمایان میشود.
نمایندگان مجلس آگاه باشند، طرحی که دنبال تصویب آن هستند با اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، دانشگاهی که مقام معظم رهبری آن را مرکز ثقل آموزش و پرورش میداند، مغایرت دارد و باعث تضعیف دانشگاه و در نتیجه، تضعیف نظام تربیتی خواهد شد. آیا نمایندگان راضی میشوند که دانش آموزان این سرزمین از داشتن معلم باسواد و کیفیت آموزشی محروم شوند؟ طرحهایی که دنبال تصویب آن هستید آینده این سرزمین را به خطر میاندازد.
در عجبیم که مدت کوتاهی از سخنان رهبری در مورد صرف جذب از طریق دانشگاه فرهنگیان نگذشته است و نمایندگان به فکر تصویب طرحهایی هستند که باعث تبدیل آموزش و پرورش به یک بنگاه اقتصادی میشود. علاوه بر مغایرت این طرحها که در قالب دو الحاقیه و یک اصلاحیه است، با سیاستهای کلی نظام جمهوری اسلامی و اساسنامه دانشگاه فرهنگیان تضادی واضح دارد.
طرحهای مذکور با راهکارهای ١-١١، ٢-١١، ٣-١١ و ۴-١١ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص استقرار نظام ملی تربیت معلم و راه اندازی دانشگاه ویژه فرهنگیان، ارتقای نظام تربیت حرفهای معلمان در آموزش و پرورش، جذب و نگهداشت استعدادهای برتر رشتههای تربیت معلم دارد مغایرت دارد. همچنین طرح مذکور با ماده ۴۴، ۴۱ قانون مدیریت خدمات کشوری، با بند ۱۵ سیاستهای کلی نظام قانون گذاری، با اصل ۷۵ قانون اساسی، با بند ۹ و ۱۰ اصل سوم قانون اساسی مغایرت جدی دارد. این طرح باعث کاهش شأن معلم و دادن دید اقتصادی و کارمندی به معلم میشود.
از نمایندگان مجلس خواستاریم بجای صرف کردن نیرو و وقت خود برای بررسی طرحهای مذکور، نیروی خود را صرف سند تحول بنیادین و عدالت آموزشی کنند.
محمدمهدی کهنسال-مسئول بسیج دانشجویی پردیس شهید مدرس دانشگاه فرهنگیان کردستان
انتشار یادداشتهای دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروهها و فعالین دانشجویی است.