یک پژوهشگر حوزه تربیت با اشاره به آمار شرکتکنندگان و پذیرفتهشدگان دانشگاهها و اشتغال فارغالتحصیلان، استراتژی جدیدی را برای جذب دانشجویان شایسته پیشنهاد کرد.
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، تراب زاده، پژوهشگر حوزه تربیت در برنامه تلویزیونی «مدرسه ایران» درباره آمایش آموزش عالی گفت: در وهله اول باید مشخص شود که این آمایش بر اساس چه منطقی صورت میگیرد و بعد برویم سراغ اینکه اصلا اجرا میشود یا خیر. باید این سوال را پرسیم که اصلا دانشگاهها در حوزه کنکور چه نقشی دارند؟ عملا دانشگاهها در موضوع پذیرش نقشی ندارند. البته اینکه دانشگاهها خودشان رشتههای مختلفی را میآورند و برخی را حذف میکنند، مسئله دیگری است.
وی ادامه داد: باید از نقش دانشگاهها مسئله را شروع کنیم و کاری نداریم که رشتهها از کجا میآیند بلکه موضوع این است که دانشگاه میخواهد داوطلب بگیرد و اگر سوال را از اینجا شروع کنیم به مسئله آمایش هم میرسیم.
تراب زاده اظهار داشت: اگر بر منطق آمایش بخواهیم بحث کنیم میتوان تا اینجا نیز جلو رفت که سیاستهای منطقه بندی که طبق آن میگوییم دانشگاه اصفهان باید فلان رشتهها را داشته باشند به معنی متغیر کردن دانشگاههای منطقهای است و یا در نظر گرفتن اقتضائات محلی؟. به نظرم وقتی آمایش تا امروز اجرا نشده، جای بحثی بر روی آن نیست، اما بر اینکه چطور میتوان آمایش را انجام داد، میتوان بحث و بررسی کرد.
این پژوهشگر درباره آمار و ارقام کنکور امسال بیان کرد: ما امسال کمتر از یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر داوطلب داشتیم و ۱۴۰ هزار نفر در آزمون شرکت نکردند و نیم میلیون نفر از داوطلبان مجاز نیز انتخاب رشته نکردند به این امید که سال بعد مجددا شرکت کنند.
وی ادامه داد: مسئله این است که چرا ۱۴۰ هزار نفر علیرغم ثبت نام اصلا در کنکور شرکت نمیکنند؟ در سال ۹۷ بین لیسانسه، فوق لیسانس، دکتری و. بیشترین آمار بیکاری مربوط به لیسانسهها است و ارشد و دکتری ۱۵ درصد آمار را به خود اختصاص داده اند در حالی که دیپلمهها ۱۲ درصد آمار بیکاری دارند. یعنی اگر به دنبال شغل هستید بهتر است تنها تادیپلم درس بخوانید.
میزان بیکاری فارغالتحصیلان در سال ۹۷ حدود ۴۳ درصد بود به گفته وی، در سال ۹۷ آمار بیکاری در میان فارغ التحصیلان ما ۴۳ درصد بود و باید این سوال را مطرح کرد که دانشگاههایی که از طریق کنکور دانشجو جذب میکنند اصلا احساس مسئولیتی نسبت به بحث اشتغال دارند؟ تنها ۳۰ درصد از فارغ التحصیلان ما توانسته اند در رشته تحصیلی شان وارد بازار کار شوند.
تراب زاده اظهار داشت: یک زمانی برای این میزان از متقاضی رفتیم سمت اینکه دانشگاهها را توسعه دهیم که انواع دانشگاهها نیز راه اندازی شد. غیراتنفاعی نیز یکی از آنها است و به طور مثال برای اینکه یک روستا را توسعه دهند رفتن به سمت راه اندازی دانشگاه و یا احزاب و نهادهای سیاسی نیز به این مسئله سوق پیدا کردند و همه اعضای آن حزب در هیات مدیره دانشگاه عضو میشوند و این داستان به شکلهای مختلف ادامه پیدا کرده است، قطعا باید بساط این دانشگاهها جمع شود. چرا که اگر این اتفاق رخ ندهد صندلی دانشگاهها خالی میماند.
وقتی با هر رتبه و درصدی راهی دانشگاه میشوند پژوهشگر حوزه تربیت بیان کرد: در سال ۹۶، ۸۰ درصد داوطلبان تجربی زیست، فیزیک و شیمی شان را زیر ۲۰ درصد زدند، اما به دانشگاه رفتند و ۹۰ درصد داوطلبان ریاضی فیزیک و ریاضی شان را زیر ۲۰ درصد زدند و این مسئله در دروس مختلف به منفی ۳۳ درصد هم رسیده، اما این داوطلبان باز به دانشگاه راه پیدا میکنند و دانشگاه به آنها مدرک نیز میدهد. الان نیز میگوییم که ۹۰ درصد داوطلبان ما میتوانند بدون کنکور وارد دانشگاه شوند.
تراب زاده پیشنهاد کرد: امروز نمیتوانیم استقلال کامل را به دانشگاهها بدهیم، اما میتوان استراتژی را در نظر بگیریم و به دانشگاهها بگوییم که شایستگیهایی که قرار است داوطلبان ورود به دانشگاه شما داشته باشد را تعریف کنید و بعد به سراغ آموزش و پرورش، مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی برویم که آموزش و پرورش این صلاحیتها را تامین کند. الان هر چه میگوییم آموزش و پرورش میگوید کنکور اجازه نمیدهد و به همین دلیل بیاییم کنکور را برداریم و بر اساس صلاحیتها جلو برویم در این صورت قطعا وقتی مسائل روشن شود داوطلب نیز در جریان قرار میگیرد و بحث پذیرش تغییر میکند.