آخرین اخبار:
کد خبر:۸۸۹۶۸۳

افزایش قیمت لبنیات با ترفند همیشگی/ صنایع لبنی: مدت‌هاست درخواست افزایش قیمت داده‌ایم

افزایش قیمت لبنیات به بهانه‌های مختلف و دور زدن مصوبات ستاد تنظیم بازار ادامه دارد و کسی هم نظارتی بر عملکرد کارخانه‌های لبنیات نمی‌کند.
به گزاش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، افزایش قیمت لبنیات در بازار ظاهرا پایانی ندارد و صنایع لبنی هر زمانی که بخواهند قیمت را افزایش می‌دهند و کسی هم بر آن‌ها نظارتی نمی‌کند.

در حالی که مدت زیادی از افزایش اخیر قیمت لبنیات نمی‌گذرد، صنایع لبنی به صورت خودسرانه قیمت را بار دیگر افزایش دادند که از ۲ هزار تومان تا ۶ هزار تومان را شامل می‌شود.

یک کارخانه لبنی معروف امروز قیمت بطری شیر را با ۴۵۰۰ تومان افزایش از ۷۵۰۰ تومان به ۱۲ هزار تومان افزایش داده است.

* انجمن صنایع لبنی: مدت‌هاست درخواست افزایش قیمت داده‌ایم

محمدرضا بنی طبا سخنگوی انجمن صنایع لبنی گفت: فعالان صنایع لبنی از مدت‌ها پیش به دلیل بالا رفتن هزینه‌ها درخواست افزایش قیمت کرده بودند، اما مسئولان توجهی به آن‌ها نمی‌کنند.

وی ادامه داد: فعالان این صنعت مدت‌ها است که با بالا رفتن هزینه‌ها تولید ضرر و زیان می‌دهند و تولید برای آن‌ها به صرفه نیست و اگر مسئولان زودتر به فکر آن‌ها بودند شاید افزایش قیمتی که امروز شاهد هستیم را نمی‌دیدیم.

بنی طبا افزایش جدید قیمت در حوزه لبنیات را تایید کرد و گفت: این افزایش‌ها در کالا‌هایی که مشمول قیمت‌گذاری دولتی نیستند انجام شده است.

گفتنی است دولت ۱۷ قلم کالای لبنی را جزو قیمت گذاری دولتی اعلام کرده و بقیه را خود صنایع لبنی قیمت گذاری می‌کنند و به همین دلیل گاه گاهی قیمت‌ها را بالا می‌برند.

سخنگوی صنایع لبنی تصریح کرد: افزایش قیمت مثلا در مورد شیر ESL بوده که به شیر استریلیزه نزدیک‌تر است و مشمول قیمت گذاری نیست.

* شگرد همیشگی صنایع لبنی برای افزایش قیمت

لازم به ذکر است، شیر ESL یا شیر فراپاستوریزه یا Extended Shelf Life شکلی از بسته‌بندی شیر است که با هدف افزایش مدت ماندگاری آن در یخچال تولید می‌شود. شیر‌های تازه معمولی حدود ۵ تا ۱۲ روز می‌توانند قبل از باز شدن در یخچال سالم بمانند، ولی شیر‌های ESL می‌توانند این مدت را تا ۴ هفته افزایش می‌دهند.

صنایع لبنی در سال‌های گذشته بخشی از افزایش قیمت‌ها را به صورت رسمی و تحت مجوز از ستاد تنظیم بازار انجام داده، اما بخش زیادی از افزایش‌های قیمت را خودشان انجام داده اند.

آن‌ها همواره با توجیه‌های داشتن ارزش افزوده بیشتر مانند داشتن ویتامین D، ESL و پروبیوتیک و ... قیمت‌ها را افزایش داده اند.

ستاد تنظیم بازار در سال جاری یک بار مجوز افزایش قیمت لبنیات را صادر کرده بود. این ستاد چند روز پیش اعلام کرد: «فعلا احتمال افزایش قیمت لبنیات منتفی استـ»، اما بلافاصله بعد از اعلام ستاد تنظیم بازار، برخی برند‌های لبنی با بهانه‌های جدید قیمت خود را افزایش دادند.

در سال‌های گذشته رویه دائمی صنایع لبنی اینگونه بوده که همواره ابتدا قیمت‌های خود را افزایش می‌دادند و پس از آن ستاد تنظیم بازار را وادار به افزایش نرخ مصوب می‌کردند.
منبع: فارس
ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار