وزیرآموزش و پرورش درپیامی به مناسبت اختتامیه همایش انجمن مطالعات برنامه درسی، چرخش از حافظه محوری به مهارت محوری و تربیت را نیازمند تغییر در برنامه درسی و تربیت متوازن در تمام ساحتها دانست.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، محسن حاجی میرزایی در پیامی به مناسبت مراسم اختتامیه هفدهمین همایش انجمن مطالعات برنامه درسی با عنوان "برنامه درسی ابتدایی، چالشها و چشم اندازهای ایرانی و جهانی" که به صورت تصویری و از طریق ویدیو کنفرانس در این همایش پخش شد بر اهمیت همکاریهای مشترک وزارت آموزش و پرورش با جامعه علمی و دانشکدههای علوم تربیتی تاکید کرد.
پیام وزیر آموزش و پرورش به شرح زیر است:
«این همکاریهای مشترک پژوهشهای ما را غنیتر و نزدیکتر به میدان عمل میکند و مراکز اجرایی و تصمیم گیرنده را نیز به پشتوانه پژوهشهای علمی مجهز میکند.
برای اجرای سند تحول بنیادین و ایجاد تحول واقعی در نظام تعلیم و تربیت نقطه عزیمت ما برنامه درسی است و اگر قرار است محتوای آموزشی از حافظه محوری به مهارت محوری و تربیت، چرخش پیدا کند نیازمند تغییر در برنامه درسی و تربیت متوازن در تمام ساحتها و بر اساس برنامه درسی هستیم.
در سایر زمینهها مانند تربیت معلم توانمند، ایجاد نظام سنجش کارآمد، مسئله راهنمایی و مشاوره و هدایت تحصیلی، آسیبهای اجتماعی نیز جامعه علمی را دعوت به همکاری میکنیم.
دوره ابتدایی اصلیترین دورهای است که شخصیت و هویت در آن شکل میگیرد و پایداری یادگیری در دوره ابتدایی با سایر دورهها قابل مقایسه نیست بنابراین باید آموزش ابتدایی را احیا کنیم.
بی جهت نیست که نظامهای آموزشی با عملکرد قابل قبول، توجه اصلی خود را به دوره ابتدایی معطوف کرده اند.
امیدوارم پس از رفع شرایط فعلی شیوع ویروس کرونا امکان دیدار رو در رو با همکاران فرهنگی و دانشگاهی میسر شود. آموزش و پرورش در همه زمینهها آماده همکاری با دانشکدههای علوم تربیتی و انجمنهای علمی هستیم».
لازم به ذکر است هفدهمین همایش انجمن مطالعات برنامه درسی با عنوان «برنامه درسی دوره ابتدایی، چالشها و چشم اندازهای ایرانی و جهانی» در روزهای چهارشنبه و پنج شنبه مورخ ۲۸و ۲۹ آبان ماه سال جاری به صورت حضوری و مجازی با شرکت گسترده دانشجویان، معلمان و متخصصان دانشگاهی با ارائه مقالات علمی و کارگاههای تخصصی برگزار شد.
بزرگداشت استاد پیشکسوت برنامه درسی؛ دکتر محمدحسن پروند نیز از برنامههای جانبی این همایش علمی بود.