
کد خبر:۸۸۸۵۳۵
حاجی میرزایی: هرگونه تغییر در کتابهای درسی باید با تدبیر و اندیشه باشد
وزیر آموزشوپرورش در نشست با رئیس و مدیران سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، با اشاره به اینکه عمیقترین و کارسازترین یادگیریها، یادگیری در دوران مدرسه است، گفت: هرگونه تغییر در کتابهای درسی با تدبیر و اندیشه باشد و موجب حساسیت منفی یا سلب اعتماد عمومی جامعه نشود.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، محسن حاجی میرزایی در دیدار با رئیس و مدیران سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی که در سالن جلسات ساختمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی برگزار شد، اظهار کرد: مقام معظم رهبری در فرمایشاتشان سازمان پژوهش و برنامهریزی را قلب آموزشوپرورش دانستند و قطعاً اگر عمیق و بهدور از جنجالهای روزمره و ریشهایتر فکر کنیم عملکرد و رفتارهای هر جامعه تنها محصول یادگیری افراد آن جامعه است.
حاجی میرزایی با اشاره به اینکه عمیقترین یادگیریها مربوط به دوران مدرسه است، تصریح کرد: تمام محتوای آموزش داده شده در مدارس در سازمان برنامهریزی و پژوهش تولید میشود. مدرسه و نسل آینده کشور از طریق محتوای تولید شده در این سازمان تغذیه میشود و سازمان پژوهش و برنامهریزی بهعنوان نقطه عزیمت تحول بنیادی در نظام تعلیم و تربیت است که چرخش بهسوی تحول از آن شروع میشود و اساس یادگیری معلم و دانشآموز در آن اتفاق میافتد.
وزیر آموزشوپرورش سند تحول بنیادین را پایه فعالیتهای برنامهریزیشده در نظام تعلیم و تربیت دانست و گفت: باید با اجرای سند تحول شاهد تحول اساسی در مدرسه، معلم و دانشآموز باشیم؛ بنابراین یکی از سؤالات مطرح شده در این سازمان باید این باشد که چطور برنامهریزی کنیم تا به این هدف برسیم و نتایج روشن و قابللمس از اجرای سند تحول داشته باشیم.
وی گفت: مهمترین مسئلهای که باید مورد توجه مدیران قرار گیرد این است که بتوانند در برخورد با چالشها، پاسخهای مناسب و منطقی بدهند که ازلحاظ زمان و کیفیت حل مسئله بتواند آن چالش را در کوتاهترین زمان با بهترین شرایط حل کند و سپس به دنبال راهحلی برای حل آن برای همیشه باشیم.
وی با اشاره به اینکه با مسئله جدی تربیت یک نسل روبرو هستیم و باید به آن دقت کنیم، گفت: مهمترین اهداف جمهوری اسلامی ازنظر ریشهای و پایهای در سازمان پژوهش و برنامهریزی تدبیر میشود بنابراین این سازمان جایگاهی برای حضور برجستهترین اشخاص علمی و دینی این سرزمین است.
حاجی میرزایی در خصوص آموزش مهارتهای عملی در دوران تحصیل، بیان کرد: هر دانشآموز باید بتواند در دوره متوسطه همراه با آموزشهای تئوری یک مهارت عملی که متناسب با بوم خود را بهطورجدی آموزش ببیند و سازمان پژوهش و برنامهریزی باید در این مورد برنامهریزیهای لازم را انجام دهد. دوران ۱۲ ساله تحصیل دانش آموزان در مدارس نباید بهعنوان مرحله مقدماتی برای ورود دانشگاه در نظر گرفته شود و آموزشهای ارائهشده در کتابهای درسی باید بهگونهای باشد که هر دانش آموز بعد پایان ۱۲ سال بتواند نقش اصلی خود در جامعه را بشناسد و با اقتصاد، سیاست و... پیوند برقرار کند.
وزیر آموزشوپرورش گفت: به دلیل شیوع ویروس کرونا وارد زیست بومی جدیدی شدهایم که باید خود را با شرایط آن مطابق و هماهنگ کنیم و نقش خود را در آن پیدا کنیم.
وی با اشاره به اهمیت جلب اعتماد جامعه به سازمان پژوهش گفت: هرگونه تغییر بدون فکر و اندیشه قبلی در کتابهای درسی میتواند موجب حساسیت شود و جامعه را نسبت به سازمان پژوهش و نظام تعلیم و تربیت بیاعتماد کند؛ بنابراین لازمه هرگونه تغییر در طرح و یا موضوعات کتابهای درسی، تطابق آن با فرمایشات مقام معظم رهبری، سند تحول بنیادین، اندیشه و تدبیر در زمینه تغییر است.
وزیر آموزشوپرورش گفت: آموزش تخصصی مدیران و معلمان دارای اهمیت ویژهای است که لازم است به آن انسجام دهیم و طبق برنامهریزی دقیق و با چشمانداز و آیندهنگری انجام شود.
حاجی میرزایی با اشاره به اینکه عمیقترین یادگیریها مربوط به دوران مدرسه است، تصریح کرد: تمام محتوای آموزش داده شده در مدارس در سازمان برنامهریزی و پژوهش تولید میشود. مدرسه و نسل آینده کشور از طریق محتوای تولید شده در این سازمان تغذیه میشود و سازمان پژوهش و برنامهریزی بهعنوان نقطه عزیمت تحول بنیادی در نظام تعلیم و تربیت است که چرخش بهسوی تحول از آن شروع میشود و اساس یادگیری معلم و دانشآموز در آن اتفاق میافتد.
وزیر آموزشوپرورش سند تحول بنیادین را پایه فعالیتهای برنامهریزیشده در نظام تعلیم و تربیت دانست و گفت: باید با اجرای سند تحول شاهد تحول اساسی در مدرسه، معلم و دانشآموز باشیم؛ بنابراین یکی از سؤالات مطرح شده در این سازمان باید این باشد که چطور برنامهریزی کنیم تا به این هدف برسیم و نتایج روشن و قابللمس از اجرای سند تحول داشته باشیم.
وی گفت: مهمترین مسئلهای که باید مورد توجه مدیران قرار گیرد این است که بتوانند در برخورد با چالشها، پاسخهای مناسب و منطقی بدهند که ازلحاظ زمان و کیفیت حل مسئله بتواند آن چالش را در کوتاهترین زمان با بهترین شرایط حل کند و سپس به دنبال راهحلی برای حل آن برای همیشه باشیم.
وی با اشاره به اینکه با مسئله جدی تربیت یک نسل روبرو هستیم و باید به آن دقت کنیم، گفت: مهمترین اهداف جمهوری اسلامی ازنظر ریشهای و پایهای در سازمان پژوهش و برنامهریزی تدبیر میشود بنابراین این سازمان جایگاهی برای حضور برجستهترین اشخاص علمی و دینی این سرزمین است.
حاجی میرزایی در خصوص آموزش مهارتهای عملی در دوران تحصیل، بیان کرد: هر دانشآموز باید بتواند در دوره متوسطه همراه با آموزشهای تئوری یک مهارت عملی که متناسب با بوم خود را بهطورجدی آموزش ببیند و سازمان پژوهش و برنامهریزی باید در این مورد برنامهریزیهای لازم را انجام دهد. دوران ۱۲ ساله تحصیل دانش آموزان در مدارس نباید بهعنوان مرحله مقدماتی برای ورود دانشگاه در نظر گرفته شود و آموزشهای ارائهشده در کتابهای درسی باید بهگونهای باشد که هر دانش آموز بعد پایان ۱۲ سال بتواند نقش اصلی خود در جامعه را بشناسد و با اقتصاد، سیاست و... پیوند برقرار کند.
وزیر آموزشوپرورش گفت: به دلیل شیوع ویروس کرونا وارد زیست بومی جدیدی شدهایم که باید خود را با شرایط آن مطابق و هماهنگ کنیم و نقش خود را در آن پیدا کنیم.
وی با اشاره به اهمیت جلب اعتماد جامعه به سازمان پژوهش گفت: هرگونه تغییر بدون فکر و اندیشه قبلی در کتابهای درسی میتواند موجب حساسیت شود و جامعه را نسبت به سازمان پژوهش و نظام تعلیم و تربیت بیاعتماد کند؛ بنابراین لازمه هرگونه تغییر در طرح و یا موضوعات کتابهای درسی، تطابق آن با فرمایشات مقام معظم رهبری، سند تحول بنیادین، اندیشه و تدبیر در زمینه تغییر است.
وزیر آموزشوپرورش گفت: آموزش تخصصی مدیران و معلمان دارای اهمیت ویژهای است که لازم است به آن انسجام دهیم و طبق برنامهریزی دقیق و با چشمانداز و آیندهنگری انجام شود.
لینک کپی شد
گزارش خطا
۰
ارسال نظر
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.