وزیر آموزش و پرورش گفت: «آموزش و پرورش» گستردهترین دستگاه دولتی کشور است که از لحاظ تخصیص بودجه با مشکلاتی روبهرو است و در حال حاضر از ساختار نامناسب بودجه دچار آسیب میشود.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، محسن حاجیمیرزایی وزیر آموزش و پرورش در یازدهمین نشست از سلسله نشستهای گفتوگوی هفته که با هدف ایجاد ارتباط و تعامل دوسویه بین وزارت آموزش و پرورش و دستگاههای مختلف کشور و با موضوع گفتگو بر محور تحول با حضور حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، اعضای شورای معاونان، مدیران کل آموزشوپرورش استانها و رؤسای ۷۶۰ منطقه آموزش و پرورش کشور به صورت ویدئوکنفرانس و از طریق شبکه آموزشی دانشآموز (شاد) برگزار شد، اظهار کرد: بعد از راهاندازی شبکه آموزشی دانشآموز (شاد)، امکان برقراری ارتباط با لایههای مختلف آموزش و پرورش بهصورت مستقیم و بدون ارسال بخشنامه یا دستورالعمل را داشتهایم؛ این امکان در لایه مختلف ستاد تا صف برقرار شد و در یک نگاه کلیتر میتوان گفت پلتفرم شاد بسیاری از موانع را از میان برداشته و امکان برقراری ارتباط رودررو و مستقیم را برقرار کرده است.
وی با اشاره به اینکه تاکنون ۹ نفر از اعضای هیأت دولت به سلسله نشستهای گفتوگوی هفته دعوت شدهاند، تصریح کرد: برنامه گفتوگوی هفته، تبادل افکار، سیاستها، ارائه راهحل و تصمیمگیریهای نهایی برای حل مسائل است و معتقدیم این مسیر در حل مسائل آموزش و پرورش مؤثر است.
حاجیمیرزایی با تشکر از حضور رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در یازدهمین نشست گفتوگوی هفته، گفت: حضور شما بهعنوان فردی که سالها سکاندار وزارت آموزش و پرورش بوده و با چالشها و مسائل این وزارتخانه از نزدیک آشناست در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی فرصت مغتنمی برای آموزش و پرورش است و امیدواریم حاصل آن برای دستگاه تعلیم و تربیت روشن و امیدبخش باشد.
وی، تنها راهحل عبور از مسائل و مشکلات و رسیدن به نتیجه مطلوب را در گروی همکاری و تعامل دو نهاد اصلی دولت و مجلس شورای اسلامی دانست و ادامه داد: معتقدم ارتباط صحیح و سالم دولت و مجلس منجر به حل مسائل میشود و تجربیات شما برای این بهبود روند تسریع حل موضوعات بسیار باارزش است.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به مأموریتهای اصلی آموزش و پرورش، تصریح کرد: هرگونه پیشرفت دینی، اقتصادی، تأمین سلامت و رفاه برای مردم در گروی توجه جدی به آموزش و پرورش و آموزش به افراد است؛ افراد، نهادها و جامعه، در برخورد با بحران و آنچه اتفاق میافتد، بهگونهای عمل خواهند کرد که یاد گرفته باشند و این یادگیری تنها در آموزش و پرورش اتفاق افتاده و پایه رفتارها تنها در دستگاه تعلیم و تربیت طرحریزی میشود. اگر در لایههای بعدی از کارکرد برخی نهادها ناراضی هستیم باید به آموزشوپرورش بازگردیم و همواره در نظر داشته باشیم، هرچه جریان یادگیری عمیقتر و هوشمندانهتر باشد، به همان نسبت پیشرفت جامعه سریعتر و مطلوبتر است. حال سؤال اینجاست که آیا به آموزشوپرورش در دولت و مجلس چنین جایگاهی دارد؟
وزیر آموزشوپرورش نحوه عملکرد افراد یک جامعه را نقطه آغاز تحول در جامعه دانست و تصریح کرد: اگر بناست تعادل و تحولی در جامعه ایجاد شود، حتماً انسانها نقطه آغاز این تحول هستند. هماکنون در آستانه برنامه هفتم توسعه قرار داریم و نیازمند بازنگری جدی در تمام برنامههای توسعه هستیم و از دولت و مجلس تقاضا داریم به نقش آموزش و پرورش در برنامه توسعه هفتم توجه بیشتری داشته باشند.
وی با اشاره به تلاشهای انجامشده در بهبود وضعیت بودجه دستگاه تعلیم و تربیت، بیان کرد: آموزش و پرورش، گستردهترین دستگاه دولتی کشور است که از لحاظ تخصیص بودجه با مشکلاتی روبهرو است و در حال حاضر از ساختار نامناسب بودجه دچار آسیب میشود. در خصوص افزایش اعتبارات و بودجه و در فصل بودجهریزی به کمک و مساعدت دولت و مجلس شورای اسلامی برای رفع مشکلات بودجه آموزش و پرورش نیاز داریم.
حاجیمیرزایی، مشکلات نیروی انسانی را یکی از مهمترین چالشهای دستگاه تعلیم و تربیت دانست و گفت: بحث نیروی انسانی برای آموزش و پرورش یک مسأله مهم است. اگر نتوانیم مسأله نیروی انسانی را حل کنیم، قطعا نتوانستهایم به پیشبرد اهداف سند تحول بنیادین کمک کنیم.