نشست پنجم از سلسله نشستهای بصیرتی-سیاسی با موضوع صبح جمعه، بررسی تخصصی تاثیرات گرانی بنزین، در ناحیه بسیج دانشجویی استان کرمان به همراهی استاد دانشگاه شهید باهنر برگزار شد.
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، نشست پنجم از سلسله نشستهای بصیرتی-سیاسی با موضوع «صبح جمعه»، بررسی تخصصی تاثیرات گرانی بنزین، در ناحیه بسیج دانشجویی استان کرمان به همراهی دکتر همتی استاد بخش نفت و گاز دانشگاه شهید باهنر برگزار شد. در این نشست موارد قیمت بنزین در سایر کشورها متناسب با درآمد ساکنان آن و مقایسه با کشور ایران، قاچاق سوخت، یارانه مخفی حاملهای انرژی، فواید کارت سوخت و هزینههای محول شده بر اقتصاد کشور در برگرداندن آن و تاثیرات افزایش قیمت بنزین بر اقلام و کالاهای مصرفی، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
در ادامه به صحبتهایی که در این نشست اشاره خواهیم کرد:
همتی در ابتدا گفت: تحریم بنزین در دهه هشتاد مطرح شد که باعث گردید طرحهای کلانی مثل پالایشگاه ستاره خلیج فارس کلید بخورد که هفتاد درصد آن تا سال ۹۲ و مابقی آن در دولت بعدی (دهم) توسط قرارگاه خاتمالانبیا کامل شد که منجر به تولید بنزین شد و نه تنها نیاز داخل را رفع کرد و حتی فرصت صادرات را هم فراهم کرد [از اینرو تحریمهای بنزینی آن زمان با این اقدام بی اثر شد].
استاد دانشگاه شهید باهنر ادامه داد: در دولت احمدینژاد ابتدا با ایجاد زمینه و گفتگوهای تلویزیونی [ و اغنای افکار عمومی و نخبگان جامعه]باعث شد تا سهمیه بندی شدن بنزین به آرامی و با کمترین تنشی انجام شود، اما در دولت کنونی این کار، در بیخبری مردم از قبل، انجام شد که مسبب اغتشاشات وسیع، خسارات مالی فراوانی و تلفات جانی بالای ۲۰۰ نفر گشت، اما به هر صورت صادرات بنزین بعد از سهمیه بندی باعث ایجاد درآمد در کشور [همانند دوره گذشته]شد که اگر با تأسیس پالایشگاههای بیشتر به این موضوع اهمیت داده میشد حتی میتوانست یکی از مهمترین و کارآمدترین اقدامات در دور زدن تحریمهای نفتی کنونی نیز باشد.
وی تاکید کرد: اشکالات طرح سهمیه بندی بنزین چه بود؟ تخصیص سهمیه به ماشین به جای فرد، باعث میشود کسانی که پول دارند از یارانه بیشتری برخوردار شوند در صورتیکه ۵۲ درصد ایرانیها خودرو ندارند. این در حالی است که قیمت بنزین آزاد همچنان پایین است. سهمیه بندی وانتها معقول نیست. تاکسیها مصرف سوخت بالایی دارند که میتوان ناوگان تاکسیرانی را به روز کرد تا مصرف سوخت کاهش یابد. یارانه ماشین بالای ۲۵ سال معتبر نمیگیرد که این قشر ضعیف را هدف گرفته است و به تاکسیهای اینترنتی هنوز سهمیه داده نشده است.
همتی گفت: ایران دارای جایگاه چهارم در بحث نفت، جایگاه دوم در بحث گاز، جایگاه یکم مواد هیدروکربنی است که نشان دهنده وضع بسیار مناسب ذخایر کشور است. فرآوری کردن این مواد باعث چندین برابر شدن ارزش آن حتی تا ۱۰ برابر میشود. سوختن آنها به عنوان سوخت به نوعی هدر دادن آن است و زمان تولید دوباره آنها در طبیعت میلیونها سال به طول میانجامد و با این سرعت مصرف، سوختهای هیدروکربنی به نسلهای آینده نمیرسد. بنزین در ایران به شدت ارزان است به همین علت مصرف انرژی ما چند برابر سایر کشور هاست. البته قیمت بنزین به نسبت در آمد مردم قیمت معقولی است، ولی این پایین بودن قیمت نسبت به کشورهای همسایه و سایر کشورها باعث ازدیاد قاچاق سوخت در کشور شده است.
استاد دانشگاه شهید باهنر تاکید کرد: در سالهای قبل ما وارد کننده بنزین بودیم این باعث شد تا مصرف سوخت با کارت سوخت کنترل شود و حدود ۲۰ میلیارد دلار صرفه جویی انرژی به ارمغان آورد. در سال ۹۴ زمزمههایی باعث برداشتن کارت سوخت شد و این کنترل از روی مصرف سوخت برداشته شد و در طول یک سال ۱۰میلیون بشکه به مصرف بنزین اضافه شد (علاوه بر واردات).