مدیر روابط عمومی مجموعه تولیدی صنعتی آزمایش گفت: اگر مسئولین از ما جهش تولید میخواهند، باید خودشان نیز جهش فعالیت داشته باشند و بروکراسیها را بردارند و جهش گونه کار را پیش ببرند.
گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو؛ نام آزمایش برای تمام ایرانیان یادآور خاطرات شیرینی از با هم بودنها در کنار عزیزترین هاست. یادآور شبهای سرد زمستان که در کنار بخاریهای آزمایش سپری میشد و یاد آور شیطنتهای تعطیلات تابستان که با شربتهای خنک مادر بزرگ از یخچالهای آزمایش مهمان میشدیم.
اخیرا شایعاتی مطرح شده است که برای بسیاری از هموطنان موجب نگرانی شد، شایعاتی از جنس تعطیلی و خاموشی این محصول تولید داخلی و برند پر افتخار، اما حضور قدرتمند آزمایش در نمایشگاه لوازم خانگی تهران تمام این شایعات را تحت تاثیر قرار داد، به همین بهانه سری به غرفه محصولات متنوع مجموعه آزمایش زدیم و به گفتگو با مهندس هادی جعفری منفرد-مدیر روابط عمومی آزمایش پرداختیم تا از واقعیت فعالیتهای آزمایش و آخرین وضعیت این محصول تولید داخل و با سابقهی کشور با خبر شویم.
تاریخچه آزمایش
جعفری منفرد ابتدا با تبیین تاریخچه برند آزمایش گفت: این مجموعه در سال ۱۳۳۷ به همت مرحوم آزمایش تاسیس شد. در آن زمان ابتدا این کارخانه، لوازم ساده خانگی همچون بخاری تولید میکرد، بعد از انقلاب اسلامی نیز این مجموعه ملی شد و مالکیت آن عملا در اختیار وزارت صنایع سنگین وقت قرار گرفت. تا اینکه در سال ۸۸ ذیل سیاستهای اصل ۴۴ خصوصی شد و اینجا بود که شروع دوره تحول آزمایش شکل گرفت.
وی ادامه داد: آزمایش که تا پیش از خصوصی سازی، یک ارگان دولتی یا نیمه دولتی محسوب میشد در حال حاضر وارد فضای رقابت شده است و در اینجا دیگر بحث تولید به صرفه اقتصادی و کیفیت بالا و مسائلی از این دست خیلی مهم میشود، بنابراین به تولید و خلق محصولات جدید با حداقل هزینه و حداکثر کیفیت توجه شد.
جعفری منفرد با اشاره به سابقه زیاد این برند افزود: از روز اول این برند تلاش کرد تا در مسئله کیفیت محصولات، حرف اول را بزند و همین مسئله باعث شد تا یک خاطره خوش از گذشته تا به امروز از این برند در ذهن مردم بماند و برای خیلی از ما بخاری و یخچالهای قدیمی آزمایش نوعی نوستالوژی است. حالا آزمایش، آن نوستالژی بودن را تبدیل به سرمایهای در جهت افزایش نوآوری کرده است، به طوری که شما ملاحظه میکنید انواع مختلف یخچالهایی که با تنوع گسترده در بازار تولید میشود همچون یخچالهای دو قلو که به صورت یخ ساز اتوماتیک و دستی عرضه میشوند.
پر شدن جای خالی ۲ غول لوازم خانگی به همت جوانان متخصص
مدیر روابط عمومی برند آزمایش با اشاره به خروج ۲ کمپانی بزرگ سامسونگ و ال جی از کشور گفت: وقتی ال جی و سامسونگ با حجم زیادی از تبلیغات محیطی وارد کشور شدند، ۶۰ تا ۷۰ درصد بازار لوازم خانگی کشور را متعلق به خود کردند، اما وقتی از ایران رفتند، شرکتهای ایرانی با ارتقای کیفیت خودشان توانستند محصولاتشان را در داخل جایگزین آنها کنند. این حرف شعار نیست بلکه با توجه آمار ۵ ماهه وزارت صنعت، تولید محصولات خانگی ما رشد ۵۰ درصدی داشته است.
او افزود: ما از تحریم استقبال نمیکنیم چرا که تحریم ما را در مضیقه قرار میدهد و قیمت تمام شده را برای مصرف کننده نهایی بالا میبرد. درواقع ما از ایزوله شدن استقبال نمیکنیم و اگر به مهندسان ایرانی ایمان داشته باشیم، میتوانیم محصولات را در اشل با کیفیت تولید کنیم و با توجه به سخن رهبر انقلاب مبنی بر اقتصاد درون زا و برون گرا، باید محصولات بر اساس کیفیت جهانی و قابل رقابت تولید شود تا به صادرات فکر کرد.
جهشی با رشد ۱۲۰۰ درصدی تولید
وی با اشاره به خصوصی سازی این واحد تولیدی گفت: نکته اینجاست وقتی که وارد فضای خصوصی سازی میشویم، اگر هدف مجموعه تولید باشد، کار پیش خواهد رفت. به طور مثال در سال ۱۳۹۳ حجم تولیدات کولر ما یک عدد محدودی بود، اما امروز از تولید چند ده هزار کولر صحبت میکنیم که درواقع یک جهش تولید رخ داده است. ما در سال جاری در تولید آبگرمکن، رشد ۱۲۰۰ درصدی داشته ایم و درواقع در مسئله خصوصی سازی مجموعه آزمایش، اهلیت سنجی به درستی صورت گرفته است. آزمایش کهنسال سعی کرده تا کادر خود را از میان جوانان توانمند انتخاب کند و ما در فعالیت نوآورانه هرگز متوقف نشده ایم.
جعفری منفرد افزود: امروزه اینترنت اشیا بحث مهمی است تا به کمک آن بتوانیم لوازم خود را کنترل کنیم. به طور مثال کولر مدل اکسترا، اپلیکیشنی دارد که حتی در محل کار نیز میتوانید آن را از راه دور خاموش و روشن کرد و دمای آن را تغییر داد و در یخچال و فریزرهای آزمایش نیز بر روی این تکنولوژی در حال کار هستیم.
صادرات در دستور کار آزمایش
مدیر روابط عمومی برند آزمایش با اشاره به صادرات محصولات آزمایش گفت: تا سال گذشته تمرکز ما در بازارهای داخلی بوده، اما امسال برنامه صادارت به کشورهای منطقه را نیز در دستور کار قرار داده ایم. تجار عراقی، افغانستانی و تاجیکستانی برای خرید محصولات آزمایش بسیار رغبت نشان داده اند. در بحث تحقیقاتی نیز، ما در حال توسعه نرم افزارهایی هستیم که بتوان محصولات آزمایش را با گوشیهای موبایل کنترل کرد که این مسئله به کمک تیمهای دانش بنیان درحال انجام است.
شایعهی تعطیلی برندی پر فروغ!
جعفری منفرد در مورد شایعه تعطیلی آزمایش ادامه داد: بهتر بود رسانههایی که گزارش تعطیلی آزمایش را کارکرده بودند، حداقل تحقیق کوچکی میکردند یا با ما مصاحبهای انجام میدادند. با توجه به اینکه سایت تولید ما نزدیک شهر قرار گرفته بود و در حال حاضر جزئی از شهر شده است، نمیتوانیم تولیداتمان را در آنجا متمرکز کنیم و در حال حاضر در استان سمنان به صورت جدی فعالیت داریم. ما سعی کرده ایم حدود ۱۱ کارخانه را در نقاط مختلف کشور با ۵۰۰ پرسنل فعال نگه داریم و از ظرفیت خالی آن کارخانجات برای تولیدات مختلف بهره مد شویم. محصولات آزمایش با کیفیت عالی خود حاصل دست رنج کارگرانش است. دلیل موفقیت ما در مسئله جهش تولید این بود که استراتژی خود را بر اساس شرایط کشور چیده بودیم. ما آبگرمکن ها، هیتر و کولرهایی با مدلهای مختلف و با ارزانترین قیمت تولید کرده ایم. ما تلاش کردیم به گونهای تولید کنیم که با حفظ کیفیت، شرایط اقتصادی مردم را نیز مد نظر قرار بدهیم و تمام محصولات ما ۲ سال گارانتی دارد.
تحریم ما را در مضیقه قرار داده است
وی با اشاره به تحریمهای ناجوانمردانه غرب گفت: تحریم باعث شده است به مصرف کنندگان و تولید کنندگان فشار وارد شود. ما در این محدودیت ها، یخچالهایی با کیفیت سامسونگ و ال جی تولید کرده ایم، اما به قیمت بسیار اقتصادی. در هیچ سالی جارو برقی تولید نمیکردیم، ولی امسال به سمت تولید آن نیز رفته ایم. تحریم ها، تمام تولید کنندگان را به ۲ طریق در مضیقه قرار داده است، اول اینکه وقتی ارزش پول ملی کاهش پیدا کند، مصرف کنندگان را در تامین لوازم مورد نیازشان درسختی قرار میدهد و تقاضا کاهش پیدا میکند. تولید کننده نیز وابسته به تقاضاست، بنابراین تولید دچار ضربه میشود. از سوی دیگر در بسیاری از موارد، واردات ممکن است برای ما مزیت نسبی را داشته باشد، علاوه بر آن ما در تامین مواد اولیه و ارز دچار مشکل میشویم که تاثیر منفی بر روی فعالیت ما میگذارد و ممکن است در تهیه ورق فولادی با مشکل مواجه شویم.
نوآوری کلید رمز موفقیت است!
جعفری منفرد گفت: البته علم و تکنولوژی نیز در ارتباط با جهان به دست میآید. باید صنایع ما دانشگاهها را باور داشته باشند و در طرحهای دانش بنیان سرمایه گذاری کنند. ما نباید در زمان متوقف بشویم و به فکر نوآوری باشیم. علاوه بر آن بروکراسیهایی در دستگاههای دولتی وجود دارد که باید به حداقل برسد و تامین مالی برای تولید کنندگان تسهیل شود. با توجه به اینکه بانکها میگویند ۷۰ درصد منابع خود را به تولید میدهیم، باید بگوییم بعضی بانکها بروکراسیهای بسیار پیچیدهای دارند که کار را برای تولید کنندگان سخت کرده اند. اگر ما سرمایه خود را در خرید ملک یا هر چیز دیگری سرمایه گذاری میکردیم، سود بیشتری نیز عایدمان میشد، اما عشق به تولید نگذاشت تا به سمت دلالی برویم. درواقع ما به عنوان تولید کننده واسطهای شده ایم تا به کارگران روزی برسانیم و این مسئله بسیار قشنگ است.
او در پایان سخنان خود با اشاره به تاثیر مخرب قاچاق بر تولید اظهار کرد: اگر مسئولین از ما جهش تولید میخواهند، باید خودشان نیز جهش فعالیت داشته باشند و بروکراسیها را بردارند و جهش گونه کار را پیش ببرند. علاوه بر دولت، رسانهها نیز باید پشت تولید کنندگان باشند، همچنین قاچاق نیز در فعالیت ما تاثیر مخربی دارد. وقتی کالایی از مبادی رسمی وارد شود، تمام هزینههای آن توسط فرمولهایی دیده شده است که فضا را برای رقابت عادلانه و فعالیت تولید کنندگان داخلی باز میکند اما وقتی که قاچاق اتفاق بیفتد، مصرف کنندگان و تولید کنندگان هر دو باهم ضرر میبینند. هر چقدر که جلوی فعالیتهای غیر رسمی گرفته شود، طبیعتا تولید کنندگان تکلیف خود را میدانند تا تولید را به بهترین شکل پیش ببرند. باید به گونهای برنامه ریزی کرد تا قاچاق برای قاچاقچیها توجیه اقتصادی نداشته باشد چرا که این فساد هفت سر به مصرف کننده، تولید کننده و حتی خود حاکمیت ضربه مهلکی وارد میکند.