معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه رازی کرمانشاه گفت: در بررسی ظرفیتهای پذیرش دانشجوی دانشگاه رازی برای سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹، اولویت پذیرش با دانشجویان مقطع کارشناسی بوده است.
غلامرضا سالمیان، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه رازی کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، با اشاره به ابلاغ سند الزامات هدفمندی پایاننامهها و معیار جدید سهمیهبندی دانشگاهها برای پذیرش دانشجو از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: این مقوله، پیشتر در دانشگاه رازی مورد بررسی قرار گرفته و از قبل، مجموعهای از اقدامات را در این باره آغاز کردهایم.
سالمیان افزود: علیرغم رویکرد کاهشی آئیننامه پذیرش دانشجو، امسال در مقاطع تحصیلات تکمیلی دانشگاه رازی به واسطه وجود آئیننامهای که از سال ۹۴ تاکنون اجرا شده، با مشکل خاصی مواجه نخواهیم بود و حتی کمتر از ظرفیت پذیرش عادی بر اساس شیوهنامه، پذیرش دانشجو خواهیم داشت.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه رازی کرمانشاه با بیان اینکه ساماندهی الزاما مترادف با مفهوم کاستن نیست، اظهار کرد: در بخش رویکرد کاهشی آئیننامه پذیرش دانشجو، ممکن است بتوانیم موارد دیگری را هم مدنظر قرار دهیم؛ به عنوان مثال در بحث تحصیلات تکمیلی، نگاه کیفی هم خواهیم داشت.
وی در ادامه، نسبت دانشجو به استاد را یکی از شاخصهای نظام جدید رتبهبندی ISC دانست و گفت: در این خصوص دو رویکرد را میتوان اتخاذ کرد؛ یک رویکرد اینکه تعداد اساتید را بیشتر کنیم و یک رویکرد اینکه تعداد پذیرش دانشجو را کم کنیم. قاعدتا رویکرد اول مستلزم شرایط دیگری بوده که ممکن است از اختیار و اراده آموزش یا حتی دانشگاه خارج باشد و رویکرد دوم نیز ممکن است نتایج مفیدی برای دانشگاه در پی نداشته باشد. بر این اساس و با توجه به موقعیت دانشگاه رازی در استان، روند کاهش پذیرش دانشجو به آن شکلی که مد نظر بود پذیرفته نمیشد و اگر قرار بود روند کاهشی اتفاق بیافتد در رشتههایی بود که بازار کار مناسبی ندارند و بهروز نیستند اما صدور آییننامه مذکور نظم خاصی را ایجاد کرد.
سالمیان اظهار کرد: در سالهای گذشته در بررسی ظرفیتها، اهمیت و اولویت با دانشجویان مقطع دکتری، سپس مقطع کارشناسی و در پایان مقطع کارشناسیارشد بود، اما امسال این نگاه بر عکس شده و مقطع کارشناسی اهمیت بیشتری پیدا کرده؛ چرا که از ظرفیت پذیرش دانشجو کاسته شده است.