گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو- عباس اسماعیل گل ؛ من نه کارشناس و فعال اقتصادی هستم، نه کارآفرین و نه حتی صاحب مشاغل و کسب و کار خرد و کلان، اما با هر بار تماشای برنامه «میدون» کماکان از دیدن آن لذت میبرم، لذتی که مطمئن هستم بسیاری از بینندگان تلویزیون نیز با هر بار دیدن آن را تجربه میکنند.
طم خوشایندی از غرور و ذوقی که اگر هیچ فعالیت و کسب و کار اقتصادی و تولیدی هم نداشته باشی باز آن را در وجودت حس میکنی، حسی از افتخار و بالندگی یک هموطن، یک ایرانی که در قامت یک کارآفرین هر آنچه از فکر، ابتکار، ایده، خلاقیت، جوانی، عشق، غیرت و توان داشته را به میدان آورده تا بخشی از ایدههای خود را به واقعیت و عمل تبدیل کند تا چرخی از چرخهای این کشور را به حرکت درآورد.
آن هم در زمانهای که همچنان دلالی، سوداگری، فعالیتهای کاذب اقتصادی و سرگردانی نقدینگیها از بازاری به بازار دیگر در اقتصاد حرف اول را میزند، گویی میدون بخشهای پنهان وجود ما را در جلوی چشمان ما به نمایش درآورده تا به تک تک ایرانیان ثابت کند که تو هم خواهی توانست، اگر و تنها اگر قدری همت کنی.
اینجاست که میدون با تفاوتی آشکار در جایگاهی فراتر از دیگر برنامهها در رسانه ملی رخ نموده و نه تنها فعالان اقتصادی، صاحبان مشاغل و کارآفرینان بلکه نظر اقشار مختلف مردم و صاحبنظران و حتی مسؤلان را نیز به خود جلب کرده است، چراکه این برنامه جدای از معرفی کسب و کارها و فعالیتهای اقتصادی نوپا در قالب و فرمی جدید به مخاطبان حسی از غرور، خودباوری و اقتخار ملی را نیز برای بینندگان خود به ارمغان میآورد.
در واقع برخلاف برنامهسازانی که قصد دارند تنها با بهرهگیری از نمایش مجریان مشهور و سلبریتیهای رنگارنگ برنامه خود را به خورد مخاطب داده و یا با استفاده از دکورهای عظیم چند میلیاردی و اتفاقاتی به زعم خود عجیب و غریب خود را بر سر زبانها بیندازند «میدون» توانسته با استفاده از سادهترین دکور و در کمترین فضای ممکن با بهرهگیری از داوران و کارشناسان عرصه کارآفرینی و نه چهرههای رسانهای بی سروصدا و آرام آرام اهداف خود را پیش برده و دست به تغییر سلیقه و ذائقه مردم در حوزه کارآفرینی و اشتغال بزند تا آن جا که در مدت زمانی نه چندان طولانی نظر و دیدگاه مخاطبان را نسبت به این حوزه عوض کند.
از این رو با «سیدمحمدحسین هاشمی گلپایگانی» تهیهکننده برنامه «میدون» به گفتوگو نشستیم و نظر او را در خصوص مهمترین دستاوردهای برنامه و همچنین بازخوردهای صورت گرفته از جانب گروههای مختلف در طول مدتی که برنامه پخش شده جویا شدیم، هاشمی گلپایگانی در این زمینه یادآور شد: دستاوردهای برنامه میدون به سه بخش قابل تقسیم است نخست؛ تأثیر میدون بر مسؤلان: در واقع میدون با ایجاد فضایی بدون واسطه بین کارآفرینان و مسئولان، صدای آنها را بیش از پیش به گوش مسئولان مرتبط میرساند، پیگیری سریعتر و دقیقتر مسائل و مشکلات کسب وکارها توسط مدیران و مسئولان از جمله ثمرات این برنامه است. دوم؛ تاثیر میدون بر کارآفرینان: رونق بسیاری از کسب و کارها و اشتغالزایی آنها بعد از ورود به میدون یکی دیگر از ثمرات و نتایج مثبتی است که شامل حال کارآفرینان شده است که سرمایهگذاریهای میلیاردی توسط کمکهای مردمی و سازمانها و نهادهای مختلف نیز از این دسته است و سوم؛ تاثیر میدون بر فضای فرهنگی کشور: در اصل امیدواری بین عموم جامعه برای ایجاد و قوت بخشیدن به کسب و کارها و آموزش اقتصادی از دیگر خدماتی است که میدون برای مردم فراهم کرده است.
* در خصوص اتاق فکر برنامه توضیح دهید و این که هر برنامه طراحی ویژهای دارد و بر محور خاص و از پیش تعیینشده پیش میرود یا موضوعات و گفت و گوها و بحثها بر اساس آنچه در هر برنامه پیش میآید شکل میگیرد؟ اگر بخواهم در خصوص اتفاقات پشت پرده برنامه توضیح دهم باید اشاره کنم که مرحله به مرحله ثبت نام شرکتکننده در برنامه، تأیید مشاوران و طراحی پلن تجاری اقتصادی میدون، مشخص شدن متن و اجرای شرکتکننده برای شرکت در مسابقه، به معرض قضاوت قرار گرفتن کسب و کار توسط داوران و راه یافتن به رویداد پایانی ماه برای سرمایهگذاری خلاصهای از اتفاقاتی است که برای یک کسب و کار در برنامه میدون رخ میدهد.
انتخاب داوران و کارشناسان و تغییرات آنها بر چه اساسی صورت میگیرد؟ داوران برنامه از بخشهای مختلف و نگاههای متفاوت انتخاب شدهاند تا به صورت جامع، یک کسب و کار مورد بررسی قرار بگیرد. آقای عبدالملکی با نگاه دولتی و دانشگاهی، آقای یونچی با دید بازاری خود، آقای اسدی با نگاه دیجیتال و نوین کسب و کار، آقای حاج کاظمیان با دید صادراتی، آقای مصطفیزاده با فضای تولید و پخش و خانم مهرنوش با محوریت دانشگاه و اهمیت به بانوان از بهنام ترین افراد این حوزهها هستند که در برنامه با ما همکاری دارند.
تا به حال با انتقاد خاص و جالبی نسبت به داوران و یا برنامه روبرو شدهاید؟ طبیعتا انتقادهای مختلفی نسبت به برنامه انجام شده به ویژه برنامهای مثل میدون که در حوزه کسب و کار فعالیت دارد و در این بستر نظرات و دیدگاههای مختلفی وجود دارد لذا سعی بر این است از همه این نظرات به نحو احسن استفاده شود.
آیا بینندگان میتوانند در آینده منتظر تغییراتی در برنامه باشند و یا میدون هم چنان با همین شکل و فرم ادامه پیدا خواهد کرد؟ برنامه میدون برنامهای است که با تغییرات و تحولات خود زنده است همان طور که از ابتدا همین طور بوده پس باید در آینده نیز منتظر تغییرات بزرگ در میدون باشیم.
میدون با گذشت حدود یک سال و نیم و پخش حدود 100 قسمت از برنامه شاهد اتفاقات و رخدادهای بزرگی هم بوده که در فضای رسانهای بازتاب و بازخوردهای فراوانی نیز داشته است، از جمله آتشسوزی برنامه توسط یکی از گروههای شرکتکننده، اهدای وام از جانب داوران به کارآفرین برگزیده، معرفی برخی از شرکتکنندگان و دستاوردهای نو و یا کسب و کارهای عجیبشان و همچنین عرضه دستاوردها و معرفی محصولات کارآفرینان برتر در قالب نمایشگاه که در نوع خود یکی از ویژهترین نمایشگاهها در حوزه کارآفرینی بود، اما با این همه به نظر میرسد این برنامه به لحاظ تبلیغات در حوزه رسانهای کار بیشتری میطلبد، چراکه میدون مختص گروه یا قشر خاصی نیست و برنامهای است که باید همه ایرانیها آن را ببینند.