رئیس دانشگاه ایلام گفت: در سیستم جدید آموزشی آنلاین دانشگاه امکان فعالیت ۱۸۰۰ نفر بهصورت همزمان و بیش از ۵۰۰۰ نفر بهصورت غیرهمزمان فراهم است.
علی اکبری، رئیس دانشگاه ایلام در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، گفت: بعد از اینکه در اواخر سال ۹۸ ویروس کرونا در سطح کشور شیوع یافت و با تصویب ستاد ملی مبارزه با کرونا، کلاسهای حضوری دانشگاهها تعطیل شد، تنها راهحل موجود بهرهمندی از فضای مجازی و آموزشهای آنلاین بود و علیرغم اینکه دانشگاه ایلام آمادگی لازم را در این زمینه نداشت، در کوتاهترین زمان آموزش مجازی در این دانشگاه راهاندازی شد.
اکبری افزود: ابتدا سامانه «پروفایل اساتید» در آخر سال تا تعطیلات نوروز ۹۹ جهت بارگذاری مطالب درسی در اختیار اساتید و دانشجویان قرار گرفت، اما، چون صرفا بارگذاری مطالب کفایت نمیکرد، سامانههای ادوبی کانکت و کلاس آنلاین نیز به همین منظور راهاندازی شد.
رئیس دانشگاه ایلام خاطرنشان کرد: هم اکنون دانشگاه ایلام از بهترین زیرساختهای آموزشی مجازی بهرهمند است و دانشجویان و اساتید با استفاده از این سامانهها در تعامل هستند.
وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای ارتقاء کیفیت آموزش الکترونیک در دانشگاه ایلام در ترم جاری، گفت: برای بهبود کیفیت تعداد سرورهای آنلاین را از دو به شش افزایش دادیم و یک سرور اختصاصی برای برگزاری کنفرانسها، دو سرور STUAN در ایلام و تهران و دو سرور برای سرویس LMS تهیه شد که مجموعا با ۸۴ هسته پردازش، ظرفیت ذخیرهسازی به نزدیک ۱۲ ترابایت افزایش یافت. تغییرات انجام شده به ما این امکان را میدهد که همزمان ۱۸۰۰ نفر آنلاین و بیش از ۵۰۰۰ نفر به صورت غیرهمزمان از سرویس آموزشی دانشگاه استفاده کنند.
اکبری از جمله مزیتهای آموزش مجازی دانشگاه را استفاده از سیستمهای متن باز عنوان کرد و یادآور شد: این سیستم در تراز جهانی بوده و به صورت رایگان و در سطح بینالمللی پشتیبانی میشود و استفاده از آن مثل سرویسهای ادوبی کانکت غیرقانونی و غیر رسمی نیست.
رئیس دانشگاه ایلام با بیان اینکه این سیستم آنلاین جدید دارای قابلیتهای متنوع و مختلف آموزشی است، اظهار کرد: اشتراک وایت برد، نوشتن همزمان استاد و دانشجو بر روی وایت برد، اشتراک تصویر محتوا، اشتراک یک نرمافزار خاص بجای میز کار، پشتیبانی کامل از زبان فارسی، امکان ضبط کلاسها، پخش فیلم، امکان طرح سؤال و جواب استاد و دانشجو، برگزاری آزمون آنلاین به صورت فرمولهای مختلف تشریحی، تستی و... و امکان به هم ریختن سؤالات و جلوگیری از تقلب را دارا است.
وی گفت: در سیستم آنلاین آموزشی مدیریت زمان به خوبی صورت میگیرد و همچنین کیفیت انتقال محتوا در زمان کمتری انجام میگیرد، چنانکه در زمان ۳۰ دقیقهای میتواند به اندازه کلاس یک ساعت و نیمی حضوری محتوا منتقل کند.
اکبری وجود انگیزه را یکی از ملاکهای مهم برای موفقیت در این نوع آموزش عنوان کرد و گفت: دانشجو در آموزش آنلاین امکانات بیشتری در اختیار دارد و از طرفی دیگر نیاز به جزوه هم نیست و به صورت مکرر میتواند محتوای درسی را مرور کند. اما دانشجو برای حضور منظم و جلوگیری از فراموشی باید برنامهریزی صحیحی داشته باشد که در این بین وجود انگیزه خیلی مهم است و انتظار میرود که اساتید انگیزش لازم را در دانشجویان ایجاد و آنان را به شرکت فعال در کلاس آنلاین ترغیب کنند.
رئیس دانشگاه با بیان اینکه برنامه درازمدت دانشگاه ایلام این است که آموزش الکترونیک نهادینه شود و در کنار آموزش حضوری نقش مکمل را داشته باشد، اظهار کرد: همچنین در نظر داریم برای برگزاری دورههای آموزشی آزاد، دورههای دکتری داخل و خارج و کنفرانسها از این ظرفیت استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه رویای دولت الکترونیک در دانشگاه ایلام در حال محقق شدن است، خاطرنشان کرد: با افزایش اعتبار موردنیاز برای توسعه فناوری اطلاعات، ایجاد سامانههای الکترونیکی جدید و ارائه خدمات مختلف آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، دانشجویی، اداری و مالی در بستر فضای مجازی، دانشگاه ایلام به سمت تحقق دولت الکترونیک در حرکت است.