به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، علیرضا زالی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در دومین جشنواره بیمارستان بهره ور که ۲۸ بهمن ماه در سالن امام خمینی (ره) دانشکده پزشکی برگزار شد، استمرار مسیر بهروه وری دانشگاه که تجلی آن در نظام HIM بیمارستانی متعالی است را خواستار شد.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی از اولین روزهای شیوع کرونا تا به امروز به عنوان یکی از پیشقراولترین مراکز ارائه خدمات به بیماران کرونایی در کشور فعالیت کرده است، گفت: دانشگاه در تمامی عرصههای مختلف خدمت رسانی با بیش از شش دهه خدمت و کسب تجارب ارزنده علمی، آموزشی، پژوهشی و درمانی خوش درخشید.
رئیس دانشگاه خاطرنشان کرد:بی شک پایداری مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در مسیر ارائه خدمت به بیماران خصوصا در بحران کرونا با طراوت و استمرار ادامه خواهد داشت.
زالی ضمن قدردانی از تلاشهای شبانه روزی وزیر بهداشت و دغدغههای فراوان مدیریتی در حوزه بهداشت و درمان، ادامه داد: مدیریت حوزه درمان دغدغههای خاص خود را دارد و این درحالی است که با شیوع پاندمی کووید-۱۹ ابعاد این نبرد سهمگین را نمیتوان با قلم و زبان به تصویر کشید.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه با اشاره به کارکردهای بیمارستانهای بهرور، ارتقا کیفی و کمی در راستای مدیریت مراکز درمانی را مورد توجه قرار داد وافزود: استفاده از کاربردهای اینسامانه در حوزه خدمت به مبتلایان به کرونا نیز بسیار اثربخش و کاربردی بوده است.
وی با اشاره به اقدامات دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در سال گذشته، توضیح داد: افتخار بالاترین حجم ارائه خدمات به بیماران مبتلا به کرونا در سالی که گذشت به دانشگاه تعلق دارد، دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی بالاترین و بیشترین حجم ارائه خدمت به مبتلایان به کرونا در کشور را در کارنامه درخشان خود ثبت کرده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از ارائه خدمت به ۶۰۵ هزار بیمار مشکوک یا مبتلا به کرونا در بخشهای سرپایی مراکز درمانی و بهداشتی دانشگاه خبر داد و گفت: ۸۷ هزار بیمار کرونایی تا به امروز در بیمارستانهای دانشگاه خدمات منحصر به فردی دریافت کردهاند.
زالی در ادامه ایثارگری و تلاشهای نمونه گیران مراکز بهداشتی را ستود و گفت: این کارشناسان در نبردی سخت بارها و بارها با کرونا روبرو شدند؛ به طور مثال یکی از نمونه گیران دانشگاه تا به امروز انجام ۱۸ هزار نمونه کرونا را در کارنامه کاری خود ثبت کرده که حتی اگر ۲۰ درصد این افراد هم به کرونا مبتلا باشند، به این معنی است که این همکار غیور دانشگاه تاکنون با ۳ هزار و ۶۰۰ بیمار مبتلا روبرو شده است.
وی با بیان اینکه رشادتهای کادر بهداشت و درماندانشگاه قابل توصیف نیست، یادآور شد: بسیاری از همکاران دانشگاه در حالی که در دوران بازنشستگی به سر میبرند، همچنان داوطلبانه و بدون هیچ چشمداشتی به مردم خدمت ارائه میدهند، این موارد نشان از تجلی رشادتهای این افراد دارد، همکارانی که تن به آتش زدند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از ابتلای بیش از ۲ هزار و۹۰۰ نفر از پرسنل بخشهای درمانی و بهداشتی دانشگاه به کرونا خبر داد و افزود: درخواست تغییر بخش کاری این پرسنل خدوم پس از بهبودی و گذراندن دوران نقاهت کمتر از انگشتان دست است، این مهم بیانگر رشادت و افتخار آفرینی ملی فرزندان غیور این مرزو بوم است.
وی ادامه داد: حافظه تاریخی، رشادتهای کادر بهداشت و درمان را ثبت خواهد کرد و ایرانیان به این افتخار آفرینی میبالند.
زالی با تاکید بر مشارکت بخشهای خصوصی وغیردولتی تحت نظارت دانشگاه در درمان مبتلایان به کرونا، افزود: بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ نفر در این مصاف سخت در مراکز خصوصی نیز مبتلا شدند که هرگز نمیتوان رشادتهای مدافعان سلامت را نادیده گرفت.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی عنوان کرد: چنانچه در بحث کرونا تعداد فوتیها را به تعداد کل مراجعان سرپایی و بستری تقسیم کنیم به عدد ۱.۸ میرسیم که این رکورد ستونی است و اگر چنانچه مرگ و میر بیماران ICU را در نظر بگیریم این آمار به عدد پایین تری نیز تنزل خواهد کرد.
زالی یکی از مهمترین چالشهای ارائه خدمت در پاندمی کووید را متوقف نشدن پروسه درمان مبتلایان غیر کرونایی دانست و گفت: در سختترین روزهای کرونایی، سنگر اصلی خدمت رسانی به سایر بیماران خالی نماند.
وی ادامه داد: تنها در بازه زمانی ۹ ماهه از آغاز پاندمی، یک میلیون و ۶۵ هزار بیمار غیر کرونایی در مراکز درمانی خدمت دریافت کردند و این درحالی است که تاکنون بالغ بر ۷۵ هزار عمل جراحی نیز به سایر بیماران ارائه شده است. همچنین بستری شدگان غیرکرونایی در دانشگاه عدد ۱۱۰ هزار خدمت انتخابی را به خود اختصاص داده است.
زالی گفت: طی نه ماه اخیر (تا پایان آذرماه) بیش از چهار میلیون خدمت پاراکیلینکی اعم از آزمایشگاهی، تصویربرداری، پزشکی هستهای و خدمات متنوع به بیماران غیر کرونایی در دانشگاه ارائه شده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مجموع ۳۷۰ هزار مداخله درمانی در حوزه خدمات به بیماران غیرکرونایی در کنار ارائه خدمت به ۸۷ هزار بیمار مبتلا به کرونا را نشان از ارائه خدمت بی کم و کاست دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در سختترین و پیچیدهترین بحران دنیا دانست.
وی اضافه شدن امکان رصد بیماران کرونایی، تعامل با پزشکی قانونی، ایجاد سامانه آموزش هوشمند و شفاف سازی اطلاعات بدون نیاز به مراجعه حضوری را از دیگر دسترسیهای استقرار سیستم HIM در دانشگاه دانست و خاطرنشان کرد: با این مهم اطلاعات همگون در بالاترین سطح در اختیار گروههای هدف و مدیران قرار میگیرد.
بررسی میزان رضایتمندی بیماران از خدمات بیمارستانی با کمک سیستم هوشمند بیمارستانی یکی دیگر از امکاناتی بود که زالی به آن اشاره کرد و افزود: رصد نحوه ارائه خدمت و میزان رضایت بیماران از خدمات با کمک این سیستم و تنها با یک کلیک و به سرعت قابل دسترس است.
وی با بیان اینکه در بیمارستان کودکان مفید دسترسی کامل به سامانه هوشمند مدیریت بیمارستانی به صورت پایلوت در اختیار دستیاران قرار گرفته است، ادامه داد: با مجهز شدن به این امکان جدید دستیاران و اساتید میتوانند در طول شبانه روز به اطلاعات کلینیکی و پاراکلینیکی بیمار دسترسی داشته باشند.
زالی از یکسان سازی و بومی کردن نسل جدید سامانه مدیریت هوشمند بیمارستانی در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی خبر داد.
وی در ادامه یکپارچه سازی سامانه جامع اطلاعات مبتلایان به کووید ۱۹ را فعالیت مبتکرانهای دانست که با مشارکت دانشگاههای علوم پزشکی مستقر در تهران و در هر ۱۰۸ بیمارستان خدمت دهنده به مبتلایان به کووید ۱۹ خدمات ویژهای ارائه میدهد.
در این مراسم برگزیدگان دومین جشنواره بیمارستان بهرهور نیز به شرح زیر اعلام شدند.
تندیس زرین بیمارستان بهرهور آموزشی به مرکز آموزشی و درمانی دکتر مسیح دانشوری، تندیس زرین بیمارستان بهرهور درمانی به بیمارستان شهدای گمنام، تندیس سیمین بیمارستان بهرهور آموزشی به مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی امام حسین (ع) و مرکز پزشکی، آموزشی و درمانی شهدای تجریش، تندیس سیمین بیمارستان بهرهور درمانی به بیمارستان شهدای پاکدشت و تندیس اهتمام به بهرهوری به مرکز آموزشی، درمانی و پژوهشی اختر اهدا شد.
همچنین در حوزه تجربیات برتر بیمارستانی مرکز آموزشی و درمانی لقمان حکیم در حوزه تعامل بهرهور با خیرین سلامت، مرکز آموزشی و درمانی شهید مدرس درحوزه تعامل بهرهور با بیماران و رعایت حقوق گیرندگان خدمت و مرکز آموزشی و درمانی پانزده خرداد نیز در راستای ابتکار بهرهور در بیمارستان با اجرای پروژه بیمارستان هوشمند به عنوان بیمارستان برگزیده انتخاب شدند.