دانش آموختگان دوره تکمیلی تخصصی علوم آزمایشگاهی در نامهای به وزیر بهداشت نوشتند: دو رشته آناتومیکال پاتولوژی و کلینیکال پاتولوژی با دوره آموزش چهار ساله برای هر رشته ایجاد گردد.
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، دانش آموختگان دوره تکمیلی تخصصی علوم آزمایشگاهی در نامهای به وزیر بهداشت در خصوص رشته پاتولوژی نوشتند: پیشنهاد میگردد دو رشته آناتومیکال پاتولوژی و کلینیکال پاتولوژی با دوره آموزش چهار ساله برای هر رشته ایجاد گردد تا فارغ التحصیلان این رشته از همان ابتدا بصورت شفاف آینده شغلی خود را انتخاب نمایند. البته این اقدام حتما باید همراه با اصلاح جدی تعرفههای تشخیصی نمونههای پاتولوژی همراه باشد.
متن کامل نامه به شرح زیر است:
استاد ارجمند جناب آقای دکتر سعید نمکی، وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی؛ با درود و احترام اینجانبان متخصصین علوم آزمایشگاهی بالینی، اساتید دانشگاههای علوم پزشکی کشور و دانشآموختگان دوره تکمیلی تخصصی علوم آزمایشگاهی بر حسب وظیفه معلمی و مسئولیت حرفهای خود، موارد زیر را جهت استحضار تقدیم حضور نموده به امید آنکه حضرتعالی که از فرهیختگان؛ دلسوزان و اساتید دانشگاه هستید نسبت به بررسی موارد زیر در شوراهای ذیصلاح دستور مقتضی صادر فرمایید.
۱ در اوایل دهه هفتاد اقدامی غیرکارشناسی در حوزه آزمایشگاه رخ داد که سرمنشأ تمام مشکلات و انحرافات بعدی در این حوزه تاکنون بوده است. رشته پاتولوژی که در ایران عمدتاً آناتومیکال پاتولوژی بود و ۴ سال برای دریافت این تخصص نیاز به تحصیل داشت، مورد بازنگری قرار گرفت و ۴ سال آناتومیکال پاتولوژی به ۲ سال آناتومیکال کاهش یافته و ۲ سال کلینیکال پاتولوژی به آن اضافه شده و نهایتاً دانشآموختگان مدرک پاتولوژی) آناتومیکال/کلینیکال (دریافت میکنند. این اقدام موجب آسیب جدی به هر دو وجه کلینیکال و آناتومیکال رشته پاتولوژی گردید. به طوری که اغلب فارغ التحصیلان این رشته نه تمایلی به دیدن لامهای پاتولوژی داشته و نه تسلطی در بخش کلینیکال دارند. بی شک در صورتی که اقدامی عاجل جهت اصلاح ساختار آموزشی این رشته صورت نگیرد در آیندهای نه چندان دور شاهد آسیب جدی به حوزه تشخیص بیماران نیازمند به بررسی نمونههای پاتولوژی خواهیم بود؛ لذا پیشنهاد میگردد دو رشته آناتومیکال پاتولوژی و کلینیکال پاتولوژی با دوره آموزش چهار ساله برای هر رشته ایجاد گردد تا فارغ التحصیلان این رشته از همان ابتدا بصورت شفاف آینده شغلی خود را انتخاب نمایند. البته این اقدام حتما باید همراه با اصلاح جدی تعرفههای تشخیصی نمونههای پاتولوژی همراه باشد.
۲- گذراندن دوره دوساله کلینیکال پاتولوژی در مراکز درمانی زیر نظر کارشناس یا تکنسین آزمایشگاه جهت اخذ مدرک تخصصی بیشتر شبیه به یک طنزی تلخ است تا یک دوره آموزشی مصوب. پیشنهاد میگردد همراستا با دانشگاههای معتبر دنیا، رشته کلینیکال پاتولوژی در یک دوره چهار ساله و با همکاری متخصصین علوم آزمایشگاهی) میکروب شناسی، بیوشیمی بالینی، ایمونولوژی، هماتولوژی و.... ارائه گردد تا برخلاف وضعیت موجود؛ تناسب بین عنوان و محتوی دوره رعایت گردد.
۳- متاسفانه انحصار در حوزه آزمایشگاه در سی سال گذشته، آسیب جدی به این بخش وارد نموده است. بی گمان یکی از راههای برون رفت از این چالش، تنوع بخشی و ایجاد یک فضای رقابتی علمی در آزمایشگاه است. در همین خصوص تداوم اجرای دوره تکمیلی تخصصی علوم آزمایشگاهی یکی از راهکارهایی است که امکان برخورداری مردم عزیز کشورمان را از خدمات آزمایشگاهی با کیفیت مناسب فراهم میسازد. متاسفانه از زمان شروع اجرای دوره تکمیلی تخصصی علوم آزمایشگاهی تاکنون، همکاران پاتولوژیست به جای تمرکز بر روی ارتقاء کیفیت خدمات خود در یک فضای رقابتی سالم، به شیوههای مختلف در برابر اجرای قانون مصوب مجلس شورای اسلامی مقاومت و کارشکنی نموده و با انتشار اطلاعات نادرست و غیرعلمی سعی در انحراف ذهن جامعه خدوم پزشکی دارند. در ارتباط با دوره تکمیلی تخصصی علوم آزمایشگاهی، علاوه بر پشتوانه قانونی مجلس شورای اسلامی، پشتوانههای محکم از قوانین بین المللی دارد که به عنوان اسناد بین المللی این ادعا میتوان به ارائه دوره تکمیلی تخصصی علوم آزمایشگاهی در بیش از سی دانشگاه آمریکا، دو دانشگاه در کانادا و دانشگاههای کشورهای انگلستان، ایرلند و هلند اشاره نمود.
در پایان ضمن تشکر از حضرتعالی که همواره بر قانون، عقل و مستندات علمی تاکید میفرمایید اعلام داشته، تداوم اجرای دوره تکمیلی تخصصی علوم آزمایشگاهی ضامن برون رفت آزمایشگاههای تشخیص طبی از چالشها و مشکلات فعلی میباشد و نتیجه این اقدام خداپسندانه ارتقاء خدمات تشخیصی و رضایتمندی بیش از پیش پزشکان محترم و مردم شریف خواهد شد. همچنین اینجانبان آمادگی خود را جهت شرکت در جلسات کارشناسی برای اصلاح و بهبود وضعیت اسفبار آموزش رشته پاتولوژی اعلام میداریم.
دانشآموختگان دوره تکمیلی تخصصی علوم آزمایشگاهی
رونوشتها: ⦁ جناب آقای دکتر علی اکبر حق دوست، معاون محترم آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ⦁ جناب آقای دکتر قاسم جان بابایی، معاون محترم درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ⦁ جناب آقای دکتر حسینعلی شهریاری، رئیس محترم کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ⦁ جناب آقای دکتر محمدرضا ظفرقندی، رئیس محترم سازمان نظام پزشکی