آخرین اخبار:
کد خبر:۹۱۵۷۵۸
در راستای جلوگیری از آلودگی هوا صورت گرفت

طراحی سنتز نانوکاتالیست با قابلیت ذخیره‌سازی اکسیژن بالا به همت پژوهشگران اسفراینی

عضو هیئت علمی گروه مهندسی شیمی مجتمع آموزش عالی اسفراین گفت: در راستای کمک به رفع مشکلات آلودگی هوا سنتز نانوکاتالیست با قابلیت ذخیره‌سازی اکسیژن بالا طراحی شد.

طراحی سنتز نانوکاتالیست با قابلیت ذخیره سازی اکسیژن بالا به همت پژوهشگر مجتمع آموزش عالی اسفراین

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، امروزه ایران و جهان با مشکلات شدید آلودگی هوا ناشی از احتراق سوخت‌های فسیلی روبرو است. استفاده از سوخت‌های جایگزین مثل بیودیزل که منشا کاملا زیستی دارد، می‌تواند یکی از راه‌حل‌های موجود باشد که به طور گسترده در آمریکا، کشور‌های اتحادیه اروپا، چون آلمان، ایتالیا، اسپانیا، آمریکای جنوبی و جنوب شرق آسیا مورد توجه است. به علاوه استفاده از نانوکاتالیست‌های با ظرفیت ذخیره سازی بالای اکسیژن به عنوان یک افزودنی، می‌تواند با آزادسازی اکسیژن به احتراق کامل سوخت در موتور و کاهش سطح آلاینده‌های خروجی کمک کند.

 

حامد نایب‌زاده، عضو هیات علمی گروه مهندسی شیمی مجتمع آموزش عالی اسفراین در گفتگو با خبرنگار دانشجو گفت: در راستای کمک به رفع مشکلات شدید آلودگی هوا ناشی از احتراق سوخت‌های فسیلی طرح پژوهشی با مشارکت اساتیدی از دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه کوینزلند (Queensland) و دیکین (Deakin) استرالیا و ماریتیم (Maritime) ویتنام در قالب رساله دکتری تعریف شد که حاصل این طرح سنتز یک سری از نانوکاتالیست‌ها با ساختار MgxFe (۳-x) O۴ با قابلیت ذخیره سازی بسیار بالای اکسیژن بوده است.

نایب‌زاده عنوان کرد: در این پژوهش چالش‌های بسیاری در بهبود ساختاری و ایجاد ظرفیت ذخیره‌سازی اکسیژن بالا برای نانوکاتالیست وجود داشته است که با تلاش محققان نتایج بسیار مطلوبی به دست آمده است؛ به طوریکه افزودن این نانوکاتالیست به عنوان یک افزودنی بهبود دهنده احتراق به سوخت دیزل، بیودیزل و ترکیب سوخت دیزل – بیودیزل، کاهش مناسب در میزان آلاینده‌های خروجی از اگزوز (مونوکسید کربن، هیدروکربن نسوخته، ناکس (NOx) و ذرات معلق) را نشان داد.

عضو هیات علمی گروه مهندسی شیمی مجتمع آموزش عالی اسفراین با اشاره به اینکه بخشی از نتایج حاصل از این پژوهش گسترده بصورت مقاله‌ای با عنوان Effects of enhanced fuel with Mg-doped Fe۳O۴ nanoparticles on combustion of a compression ignition engine: Influence of Mg cation concentration در مجله Renewable and Sustainable Energy Reviews (IF=۱۲.۱) از انتشارات معتبر الزویر (Elsevier) به چاپ رسیده است.

قابل ذکر است که این مقاله از طریق لینک https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S۱۳۶۴۰۳۲۱۲، ۱۰۰۱۱۲X قابل مشاهده است.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار