به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، امروزه ایران و جهان با مشکلات شدید آلودگی هوا ناشی از احتراق سوختهای فسیلی روبرو است. استفاده از سوختهای جایگزین مثل بیودیزل که منشا کاملا زیستی دارد، میتواند یکی از راهحلهای موجود باشد که به طور گسترده در آمریکا، کشورهای اتحادیه اروپا، چون آلمان، ایتالیا، اسپانیا، آمریکای جنوبی و جنوب شرق آسیا مورد توجه است. به علاوه استفاده از نانوکاتالیستهای با ظرفیت ذخیره سازی بالای اکسیژن به عنوان یک افزودنی، میتواند با آزادسازی اکسیژن به احتراق کامل سوخت در موتور و کاهش سطح آلایندههای خروجی کمک کند.
حامد نایبزاده، عضو هیات علمی گروه مهندسی شیمی مجتمع آموزش عالی اسفراین در گفتگو با خبرنگار دانشجو گفت: در راستای کمک به رفع مشکلات شدید آلودگی هوا ناشی از احتراق سوختهای فسیلی طرح پژوهشی با مشارکت اساتیدی از دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه کوینزلند (Queensland) و دیکین (Deakin) استرالیا و ماریتیم (Maritime) ویتنام در قالب رساله دکتری تعریف شد که حاصل این طرح سنتز یک سری از نانوکاتالیستها با ساختار MgxFe (۳-x) O۴ با قابلیت ذخیره سازی بسیار بالای اکسیژن بوده است.
نایبزاده عنوان کرد: در این پژوهش چالشهای بسیاری در بهبود ساختاری و ایجاد ظرفیت ذخیرهسازی اکسیژن بالا برای نانوکاتالیست وجود داشته است که با تلاش محققان نتایج بسیار مطلوبی به دست آمده است؛ به طوریکه افزودن این نانوکاتالیست به عنوان یک افزودنی بهبود دهنده احتراق به سوخت دیزل، بیودیزل و ترکیب سوخت دیزل – بیودیزل، کاهش مناسب در میزان آلایندههای خروجی از اگزوز (مونوکسید کربن، هیدروکربن نسوخته، ناکس (NOx) و ذرات معلق) را نشان داد.
عضو هیات علمی گروه مهندسی شیمی مجتمع آموزش عالی اسفراین با اشاره به اینکه بخشی از نتایج حاصل از این پژوهش گسترده بصورت مقالهای با عنوان Effects of enhanced fuel with Mg-doped Fe۳O۴ nanoparticles on combustion of a compression ignition engine: Influence of Mg cation concentration در مجله Renewable and Sustainable Energy Reviews (IF=۱۲.۱) از انتشارات معتبر الزویر (Elsevier) به چاپ رسیده است.
قابل ذکر است که این مقاله از طریق لینک https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S۱۳۶۴۰۳۲۱۲، ۱۰۰۱۱۲X قابل مشاهده است.