سید جلال ابراهیمی؛ رئیس خانه اقتصاد و تجارت ایران و ترکیه در یادداشتی اختصاصی برای گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو نوشت: آنچه در این نوشته می آید در پاسخ سوالاتی است که پیوسته از سوی اعضای خانه اقتصاد و تجارت ایران و ترکیه پرسیده میشود .
امور اولیه که برای پیش نیاز توسعه صادرات باید صورت گیرد:
الف- رایزنان بازرگانی
رایزن ها لزوما باید از بین آشنایان به صنعت و کسب و کار و از جامعه اساتید اقتصادی ، افراد آگاه به تجارت بین الملل انتخاب شوند .
ب- رایزن ها لزوما قبل از عزیمت به حوزه ماموریت خود دوره ویژه آگاهی از سنت و آداب و رسوم و ارتباطات تجاری کشور محل ماموریت را بگذرانند و ضمنا در یک دوره فشرده از زبان کشور محل ماموریت در حداقل ارتباطات اجتماعی آگاهی پیدا کنند و اطلاعات به روز سایت اینترنتی قوی از داشته های تجاری و اقلام صادراتی ، گردشگری ، معدنی را به زبان محل ماموریت یا انگلیسی داشته باشد .
ج-قبل از عزیمت به محل ماموریت خود سایت های اینترنتی اتاق های بازرگانی استانی و انجمن های واردات و صادرات و نمایشگاهی کشور محل ماموریت و تشکل های تجاری را بدقت مطالعه نمایند .
ص-در حد ضرور از امکانات تولیدی،صنعتی، معدنی استان های کشور خود اطلاعات لازم اقتصادی را در اختیار داشته و بودها و کمبودهای حوزه صادراتی و وارداتی را قبل از عزیمت جمع آوری نمایند.
ض- وب سایت های قسمت رایزنی اقتصادی سفارت خانه ها باید با شرایط جهانی ومنطبق با استانداردها و نیازها تدوین و تنظیم وسازمان دهی شود.
درحوزه داخلی
در حوزه صادرات به ترکیه:
از جمله دیگر عوامل اصلی ضعف صادراتی عدم عملکرد صحیح و ضعف امور بین الملل اتاق بازرگانی ایران در عدم ارتباط با رایزن های سفارت خانه های خارجی در ایران بی توجهی به گردش کار تجاری و نمایشگاهی در بازرگانی جهانی در شرایط دیجیتالی در ارتباط با داشته های اقتصادی ایران است.